Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl
29.4.2024 | Petr Prokopec
Po 16 letech existence se zdálo, že míří jen k výšinám, zvlášť po přesunu z Austrálie do USA blíže své klíčové klientele. Teď je ale s EarthCruiserem konec, posledním velkým soustem firmy byl příznačně elektromobil.
Před zhruba dvaceti lety nemohli Lance Gillies a Michelle Boltz nalézt obytný vůz, který by vyhovoval jejich potřebám. Australský pár se totiž nehodlal omezit pouze zpevněným asfaltem, ale chtěl vyrážet také do divočiny. Mnohé domy na kolečkách sice byly schopné zajistit svým posádkám nemalý komfort klidně i několik v místech, kde o živáčka nezavadíte, ovšem limitem byl jejich podvozek, který snesl maximálně tak polní cestu. Řešením proto byla společnost EarthCruiser Overland Vehicles, kterou Gillies a Boltz založili s cílem vyrábět ty nejodolnější obytňáky schopné dlouho fungovat zcela bez kontaktu s civilizací.
S prvním produktem firma přišla jen rok po založení, přičemž postupně se její nabídka rozšiřovala. Právě to byl ale zřejmě jeden z kamenů úrazu. Pokud totiž v dnešní době nesekáte výrobky jako Baťa cvičky, musíte počítat s opravdu vysokými náklady na jeden kus. Vyvážit je logicky může vysoká cena, s tou vám ale výrazně prořídne cílová skupina zákazníků. Pro EarthCruiser přitom pracovalo zhruba 24 zaměstnanců, kteří ručně skládali přibližně 30 obytňáků ročně. Pokud by se jednalo o jediný typ, nejspíše by nebylo co řešit. Jenže jak jsme zmínili, nabídka firmy byla řádně květnatá.
Přesto se zdálo, že firma prosperuje, ostatně už dříve se přesunula z Austrálie do Oregonu v USA s cílem dále expandovat. Teď ale přišla studená sprcha. Společnost před pár dny oznámila, že s okamžitou platností končí. Přičemž smůlu nemají jen zájemci o nový vůz, ale i o servis toho stávajícího. Místo toho Gillies a Boltz vydali prohlášení, dle kterého „měnící se trh a ekonomické potíže učinily další operace stěží udržitelnými“. Společnost tak „po dlouhém zvažování a důkladné strategické analýze dospěla k rozhodnutí, že ukončí veškeré své stávající aktivity“. Takhle nějak se dá definovat krach, ostatně Gillies rovnou dodal, že momentálně společnost „pracuje s profesionály, aby došlo k řádné likvidaci v souvislosti s příslušnou legislativou“.
Co nakonec vedlo k až takové zkáze? Krom zmíněného se sluší vzpomenout tiskové prohlášení z loňského roku. Tehdy firma s velkou pompou oznamovala, že se hodlá vrhnout na elektromobilitu, přičemž prvním takovým vozem měl být obytný náklaďák s výsuvnými boky. Jak už jsme ale mnohokrát řekli, pokud se pro něco elektromobil opravdu nehodí, pak je to dlouhé autonomní fungování. A právě toho měly být stroje EarthCruiseru schopné především.
Jestliže tedy firma nebyla v dokonalé kondici už předtím, tohle mohlo být pomyslné poslední sousto, které už nedokázala spořádat. Současný trh navíc již není obytným vozům tak příznivě nakloněn, jako tomu bylo po příchodu koronaviru, kdy prodeje vylétly raketově nahoru. Škoda, stroje EarthCruiseru nejen jako ten na fotkách níže, firma nabízela i skromnější díla, se nám zamlouvaly.
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 1 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 2 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 3 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 4 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 5 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 6 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 7 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 8 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 9 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 10 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 11 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 12 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 13 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 14 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 15 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 16 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 17 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 18 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 19 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 20 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 21 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Výrobce extrémních obytných off-roadů zkrachoval. Jeho auta měla přežít i apokalypsu, sám tak tuhý kořínek neměl - 22 - Earth Cruiser Explorer XPR440 obytny Unimog 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
EarthCruiser nabízel pozoruhodná obytná auta schopná údajně přežít i apokalypsu, Explorer XPR440 patřil mezi ně. Zdálo se, že je úspěšná, přesto nyní s okamžitou platností končí. Foto: EarthCruiser Overland Vehicles
Zdroj: EarthCruiser Overland Vehicles
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva