Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejtočivější sériový motor historie se ukázal v akci, i v 1 500 ot. zní lákavě
21.7.2020 | Petr Prokopec
Chystaný nepřímý nástupce McLarenu F1 opět z pera Gordona Murrayho bude pohánět atmosféricky plněný dvanáctiválec, který bude možné vytočit až do 12 100 ot./min. Zatím ho můžeme vidět při testech v nízkých otáčkách.
Jeden z nejočekávanějších supersportů posledních let neponese na přídi logo Ferrari, Porsche, McLarenu či Lamborghini. A spojitost nebude mít ani s tak exotickými značkami, jako je Bugatti, Koenigsegg nebo Pagani. To může být na první pohled překvapivé, ovšem stačí zmínit jméno autora, a rázem má každý jasno, proč tomu tak je. Za chystanou novinkou totiž stojí Gordon Murray, slavný konstruktér formulí 1 a autor legendárního McLarenu F1. Ten má totiž pocit, že jeho nejznámější dílo dosud nedostalo přímého nástupce. Změnit to se proto rozhodl on sám.
Murray hodlá stejně jako v předchozím případě sáhnout po klasických ingrediencích, což znamená, že se dočkáme atmosférického motoru, manuální převodovky a pohonu zadních kol. Navíc u toho bude muší hmotnost, neboť dle legendárního konstruktéra vozy vážící přes 1 200 kilo nejsou žádným úspěchem. Supersport s prozatímním kódovým označením GMA T.50 by se díky tomu neměl dostat přes tunovou laťku, což je při zachování zejména bezpečnostních standardů něco neskutečného.
Pokud se povede tohoto cíle dosáhnout, pak nástupce McLarenu F1 bude vážit stejně jako Mazda MX-5. Ta je nicméně k dispozici se čtyřválci, zatímco Murrayho supersport dorazí s vidlicovým dvanáctiválcem. A právě na 3,9litrovou jednotku vyvinutou ve spolupráci s firmou Cosworth si dnes posvítíme. Britská automobilka totiž vyrukovala s prvním pohledem na kompletní motor. Zatím jej sice vytočila pouze na 1 500 otáček, již tak málo nicméně dokáže vykouzlit úsměv na rtech.
Motor V12 by totiž měl mít červené pásmo až v 12 100 ot./min., což z něj udělá nejtočivější sériový motor historie, přičemž produkovat bude 650 koní. To na první pohled není nijak závratný výkon, ovšem pro Murrayho byla i v tomto případě klíčová hlavně hmotnost. Agregát, který na vahách nevykáže ani 180 kilo a je tak o 60 kilo lehčí než dvanáctiválec McLarenu F1, se totiž má vytáčet nejrychleji ze všech dosud stvořených jednotek. Doprovázen přitom bude odlehčenou převodovkou nebo titanovými pedály.
Stejně jako předchozí legenda pak i novinka dostane do vínku třímístný kokpit, kdy sedadlo řidiče je usazeno uprostřed vpředu, zatímco spolucestující sedí vzadu po stranách. Řidiče obemkne karbonový monokok, který taktéž napomůže v dosažení oné nízké hmotnosti. I přes relativně nízký výkon by tedy GMA T.50 mohl stejně jako jeho předobraz stanovit nové mezníky v oblasti jízdní dynamiky. I když maximálkou takové Bugatti Chiron jistě nepřekoná.
Lze už jen dodat, že dodávky by se měly rozjet v roce 2022, přičemž každý kus má vyjít na více než 60 milionů korun. Dá se nicméně předpokládat, že klienty Murray nebude muset přemlouvat. Nejen kvůli nízké hmotnosti či vysokootáčkovému motoru, ale také s ohledem na další technologické výdobytky. Novinka totiž dostane i obří ventilátor umocňující aerodynamiku, díky němuž asi řadě lidí bude připomínat Batmobile. A za ten se zkrátka platí nemalé peníze.

Nástupce McLarenu F1 již má hotový motor. Foto: Gordon Murray Automotive

Sám Gordon Murray odhalil i jeho víko. Foto: Gordon Murray Automotive
The all-new Cosworth GMA V12 fires up for the first time today and revs to 1,500rpm - looking forward to the full 12,100rpm in the coming weeks. #GMA #T50 #Cosworth #Gordonmurray #supercar via Instagram https://t.co/t4RJqtpCxl pic.twitter.com/pAUP1lY9YI
— Gordon Murray Automotive (@PlanetGMA) July 17, 2020
Zdroj: Gordon Murray Automotive@Twitter
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 58 minutami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 2 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 3 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 5 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
