Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel
25.2.2023 | Petr Prokopec
Je to paradox, který nastal v podstatě mimo pozornost kohokoli. Automobilka nepřišla s prakticky žádnou důležitou novinkou, jen díky pokračujícímu prodeji zastaralých modelů drží ceny dole. A to stačí na nejen na to, aby Fiat znovu porážel Škodu, ale byl i jedničkou Stellantisu.
Ještě před nějakými dvěma lety se zdálo, že Fiat je na odpis. Jakkoli tato značka svého času prodávala jen v Evropě dokonce více aut než Volkswagen, v roce 2020 její odbyt na starém kontinentu představoval pouze 475 tisíc registrací. Nebylo tedy žádným překvapením, že Italy se železnou pravidelností válcovala i Škoda. Nicméně u mladoboleslavské automobilky došlo k neskutečnému nárůstu sebevědomí. Fiat, který si zjevně byl vědom stáří své nabídky, stejným směrem nezamířil.
Jak tato situace dopadla, jsme naznačili před pár dny v souvislostmi s lednovými evropskými prodeji. V případě Škody totiž v nejlepší desítce nefiguruje jediný mladoboleslavský model, a to přesto, že zejména Octavia se v žebříčku donedávna objevovala pravidelně. Nyní se ale číslem deset stal Fiat Panda, tedy vůz s více než dvanáctiletým konstrukčním základem. Technika ale nově začíná být podružná, prioritou se pro zákazníky stala cena. A tu Italové drží stále u země.
Přesto je překvapením, že se Fiat se svou nabídkou stal v loňském roce úplně nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Pod ten spadá hned dvanáct automobilek, mimo jiné také Peugeot. Zatímco ale globální registrace značky vystoupaly „pouze“ na 1 056 182 aut, italský výrobce má na kontě 1,2 milionu registrací. Za více než 80 procenty přitom stojí Evropa a Jižní Amerika. Fiat přitom dosáhl na dominantní postavení hlavně v Brazílii, kde má na kontě 21,9procentní tržní podíl a 430 tisíc prodaných aut.
Automobilka mimo to boduje v Turecku, a to zejména díky modelu Tipo, který se tam i vyrábí. V případě Evropy pak doslova opanovala segment malých vozů, ve kterém největší zájem generují již zmíněná Panda a Fiat 500. Také v tomto případě jde hlavně o starý, dnes už morálně dokonce 16letý hatchback. Zaujalo nicméně i jeho novější elektrické provedení, které se stalo nejlépe prodávaným bateriovým vozem v Itálii, druhým nejlépe prodávaným ve Francii a třetím nejlépe prodávaným v 10 dalších evropských zemích.
Šéf automobilky Olivier Francois pak dodal, že Fiat 500e má za loňský rok na kontě takřka 120 tisíc registrací, čímž se jednoznačně stal nejúspěšnějším elektromobilem celého koncernu. Ten totiž loni celkově prodal pouze 288 000 bateriových aut. Je nicméně nutné dodat, že třeba v Německu díky velkorysým dotacím elektrická pětistovka fakticky vyšla zákazníky na necelý půlmilion korun. Opravdu se tedy nelze divit tomu, že se zejména tam prodávala velmi dobře.
Fiat přitom již oznámil, že chystá velkou elektrickou expanzi. Ta nicméně přijde ve chvíli, kdy již vládní podpora pro zákazníky nebude existovat. Na podobný úspěch tedy nejspíše Italové mohou zapomenout. I když pokud v portfoliu nadále budou držet Pandu a spalovací 500, s nimiž budou spojené velmi nízké ceny, pak jim i nadále v případě koncernu Stellantis bude patřit trůn. Že to něco vypovídá o směřování Evropy, snad už ani nemusíme dodávat.



Letitá Panda je jedním z nejúspěšnějších modelů Fiatu, který je pro změnu nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Stačilo k tomu jediné, a sice nízká cena. Za hatchback s litrovým motorem naladěným na 70 koní totiž aktuálně musíte dát jen 339 900 Kč. Foto: Fiat
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Petr Najman a jeho tým se rozešli včera 23:09
- Big Coffee Boxer od BMW Motorrad: stylový kávovar včera 12:15
- Jako lídři cestují k Balatonu Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Moreira v roce 2026 do MotoGP: Honda nebo Yamaha? včera 08:47
- Časový program na Balatonu 20.8.2025
Nejnovější články
Studie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
včeraJeden z miliardářů vlastnících extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
včeraTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
včeraBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
včeraZkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva