Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel
25.2.2023 | Petr Prokopec
Je to paradox, který nastal v podstatě mimo pozornost kohokoli. Automobilka nepřišla s prakticky žádnou důležitou novinkou, jen díky pokračujícímu prodeji zastaralých modelů drží ceny dole. A to stačí na nejen na to, aby Fiat znovu porážel Škodu, ale byl i jedničkou Stellantisu.
Ještě před nějakými dvěma lety se zdálo, že Fiat je na odpis. Jakkoli tato značka svého času prodávala jen v Evropě dokonce více aut než Volkswagen, v roce 2020 její odbyt na starém kontinentu představoval pouze 475 tisíc registrací. Nebylo tedy žádným překvapením, že Italy se železnou pravidelností válcovala i Škoda. Nicméně u mladoboleslavské automobilky došlo k neskutečnému nárůstu sebevědomí. Fiat, který si zjevně byl vědom stáří své nabídky, stejným směrem nezamířil.
Jak tato situace dopadla, jsme naznačili před pár dny v souvislostmi s lednovými evropskými prodeji. V případě Škody totiž v nejlepší desítce nefiguruje jediný mladoboleslavský model, a to přesto, že zejména Octavia se v žebříčku donedávna objevovala pravidelně. Nyní se ale číslem deset stal Fiat Panda, tedy vůz s více než dvanáctiletým konstrukčním základem. Technika ale nově začíná být podružná, prioritou se pro zákazníky stala cena. A tu Italové drží stále u země.
Přesto je překvapením, že se Fiat se svou nabídkou stal v loňském roce úplně nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Pod ten spadá hned dvanáct automobilek, mimo jiné také Peugeot. Zatímco ale globální registrace značky vystoupaly „pouze“ na 1 056 182 aut, italský výrobce má na kontě 1,2 milionu registrací. Za více než 80 procenty přitom stojí Evropa a Jižní Amerika. Fiat přitom dosáhl na dominantní postavení hlavně v Brazílii, kde má na kontě 21,9procentní tržní podíl a 430 tisíc prodaných aut.
Automobilka mimo to boduje v Turecku, a to zejména díky modelu Tipo, který se tam i vyrábí. V případě Evropy pak doslova opanovala segment malých vozů, ve kterém největší zájem generují již zmíněná Panda a Fiat 500. Také v tomto případě jde hlavně o starý, dnes už morálně dokonce 16letý hatchback. Zaujalo nicméně i jeho novější elektrické provedení, které se stalo nejlépe prodávaným bateriovým vozem v Itálii, druhým nejlépe prodávaným ve Francii a třetím nejlépe prodávaným v 10 dalších evropských zemích.
Šéf automobilky Olivier Francois pak dodal, že Fiat 500e má za loňský rok na kontě takřka 120 tisíc registrací, čímž se jednoznačně stal nejúspěšnějším elektromobilem celého koncernu. Ten totiž loni celkově prodal pouze 288 000 bateriových aut. Je nicméně nutné dodat, že třeba v Německu díky velkorysým dotacím elektrická pětistovka fakticky vyšla zákazníky na necelý půlmilion korun. Opravdu se tedy nelze divit tomu, že se zejména tam prodávala velmi dobře.
Fiat přitom již oznámil, že chystá velkou elektrickou expanzi. Ta nicméně přijde ve chvíli, kdy již vládní podpora pro zákazníky nebude existovat. Na podobný úspěch tedy nejspíše Italové mohou zapomenout. I když pokud v portfoliu nadále budou držet Pandu a spalovací 500, s nimiž budou spojené velmi nízké ceny, pak jim i nadále v případě koncernu Stellantis bude patřit trůn. Že to něco vypovídá o směřování Evropy, snad už ani nemusíme dodávat.



Letitá Panda je jedním z nejúspěšnějších modelů Fiatu, který je pro změnu nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Stačilo k tomu jediné, a sice nízká cena. Za hatchback s litrovým motorem naladěným na 70 koní totiž aktuálně musíte dát jen 339 900 Kč. Foto: Fiat
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 3 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 42 minutami
 Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc Toyota jde dál proti proudu, potvrdila příchod nového motoru V8. Použije neobvyklý základ a řekla i víc
 před 2 hodinami
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 3 hodinami
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před 4 hodinami
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter