Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší čínská automobilka nevěří elektromobilům, sází na jiné řešení
15.6.2021 | Petr Prokopec
Někteří vidí budoucnost automobilismu jen elektrickou, existují ale i jiné alternativy. Na jednu z nich sází čínský gigant, který nemalé peníze investuje také do metanolu. I ten se může zasloužit o čistší ovzduší.
V poslední době stále více automobilek vyjadřuje svůj závazek elektromobilitě. To se jim může a nemusí vyplatit, sázka na jednu kartu bývá vždy ošidná, ať už vás v tom politické prostředí podporuje jakkoli. Stále více se pak ukazuje, že elektrický pohon není za spalovací motory plnohodnotnou náhradou, naopak proti němu trpí řadou neduhů. I proto neustále zmiňujeme, že se výrobci nesmí soustředit pouze na jedno řešení, místo toho by jejich záběr měl být širší. Čínský gigant Geely s touto strategií jako jeden z mála počítá. A neváhá investovat i do možností, které se nakonec mohou stát slepou uličkou stejně jako ona elektromobilita.
Číňané totiž pracují na vozech, které by bylo možné pohánět metanolem. Při jeho spalování vzniká méně emisí než u benzínových nebo u dieselových jednotek. Zároveň může být produkován z udržitelných zdrojů, stejně jako třeba z uhlí, kterého má Čína velké množství. To pochopitelně nezní jako ekologická cesta, nicméně největší trh světa s ní počítá kvůli tomu, aby se zbavil závislosti na vnějším světu. Je to však pouze jedna z možností, jak metanol získat, nikoliv jediná.
Geely totiž investovalo nemalé peníze do islandské společnosti Carbon Recycling International, která dokáže vyprodukovat metanol i z oxidu uhličitého, což by zabilo dvě mouchy jednou ranou. I proto ostatně Číňané nejsou jediní, kdo se rozhodl tento druh pohonných hmot blíže prozkoumat. Karma či Gumpert pro změnu pracují na vozech, jež by disponovaly palivovými články spalujícími právě etanol.
Ve srovnání s těmito spíše okrajovými značkami je ovšem Geely o notný kus cesty vepředu. Čínský gigant vyrobil a otestoval již více než 10 tisíc aut s motorem uzpůsobeném pro spalování tohoto paliva. Vozy najely přes miliardu kilometrů, z toho 300 tisíc přímo na Islandu v rámci pilotního projektu. Mimo to Geely v několika čínských městech provozuje flotilu metanolových taxíků a během krátké doby začne testovat také překonvertované náklaďáky.
„Budeme i nadále zkoumat technologii metanolových vozů. Je samozřejmě možné, že na konci přijde zklamání, ale dnes na tom aktivně pracujeme,“ uvedl k celé záležitosti šéf automobilky Li Shufu. Přitom zdůraznil, že Geely pokračuje také ve vývoji hybridních, elektrických a vodíkových vozů. Číňané tedy opravdu nesází na jedinou kartu, což je sice momentálně stojí nemalé peníze, ovšem jakmile se během pár let vše vytříbí, budou na budoucnost nejlépe připraveni.



Geely má za sebou již několikaleté testování metanolových vozidel na Islandu, kde spolupracuje s tamní firmou Carbon Recycling International. S její pomocí pak čínská auta problém CO2 v podstatě řeší, nikoli způsobují. Foto: Geely
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před hodinou
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 2 hodinami
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 4 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
