Největší ležák mezi dnešními auty je takový průšvih, že na skladě zůstávají vozy stačící na 2 roky prodejů

Není metriky, která by o nepoměru mezi nabídkou určitého auta a zájmem o něj svědčila lépe než tato. I kdyby automobilka dva roky nevyrobila jediný nový vůz, prodejci pořád budou mít z čeho brát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Největší ležák mezi dnešními auty je takový průšvih, že na skladě zůstávají vozy stačící na 2 roky prodejů

12.6.2023 | Petr Miler

Největší ležák mezi dnešními auty je takový průšvih, že na skladě zůstávají vozy stačící na 2 roky prodejů

/

Foto: Jeep

Není metriky, která by o nepoměru mezi nabídkou určitého auta a zájmem o něj svědčila lépe než tato. I kdyby automobilka dva roky nevyrobila jediný nový vůz, prodejci pořád budou mít z čeho brát.

Pokud v poslední době přijde řeč na skladové zásoby nových aut, obvykle jde o Tesly. Není to ale tím, že by zrovna tato značka měla nových vozů na skladě tolik, popř. je prodávala neobvykle dlouhou dobu, jde jen o to, že dříve nemívala skladem téměř nic. I ona tak nyní poznává, co to je nepoměr mezi nabídkou a poptávkou v tomto smyslu slova, proto jsme také nyní u Tesly svědky tolika velkých slevových akcí.

Máme-li hledat skutečné přeborníky na skladová auta, nestačí zásoby na pár desítek dnů prodejů, jako je tomu v případě Tesly. Je třeba se dívat po docela jiných značkách a typech, kterým by na vyprodání skladů stačily nikoli měsíc nebo dva, ale rovnou dva roky. Přesně po takových vozech se dívali kolegové z Car Edge, kteří dali dohromady aktuální hlášené skladové zásoby jednotlivých modelů, vedle nich postavili jejich současný odbyt trochu delší perspektivou (za 45 dnů) a spočítali, jak dlouho by při zachování nezměněné poptávky trvalo, než dealeři zásoby rozprodají. A výsledky jsou skutečně zajímavé.

Nejde nutně jen o absolutně nežádaná auta, vidíme tu i některé poměrně úspěšné modely jako Ram 2500, kterých dealeři drží na skladě nepřiměřeně mnoho, většinou se ale jedná o málo prodávané typy, jejichž skladové zásoby jsou vzhledem k poptávce po nich naprosto extrémní. Přeborníkem na tomto poli se zdá být Jeep, který má v přehledu hned čtyři modely s i u nás nabízeným Renegade na první příčce.

Jde o jeden z modelů Stellatinsu, který dlouho čeká na podstatnou modernizaci (už devátým rokem), což bude zřejmě i jeden z důvodů, proč se mu přestalo dařit. Jeho skladové zásoby by tak vystačily na 753 dnů aktuálních prodejů, což je vážně bláznivé číslo - automobilka by mohla zítra přestat vůz vyrábět a přesto by trvalo více jak dva roky, než by zmizel z nabídky. Déle jako rok by se ale vyprodávaly zásoby hned šesti typů a ani zbylá trojka na tom není o mnoho lépe.

Mrkněte se na celý přehled s podrobnými daty níže, my už jen dodáme, že právě tyto vozy dnes půjde koupit s největšími slevami. Pokud Teslu děsí zásoby aut na pár desítek dnů, co teprve Jeep a jeho roky? Ani tento stav bez podstatných slev změnit nepůjde.

Největší ležáky u amerických prodejců aut podle dnů potřebných na vyprodání skladů


Největší ležák mezi dnešními auty je takový průšvih, že na skladě zůstávají vozy stačící na 2 roky prodejů - 1 - Jeep Renegade 2023 nejvetsi lezaky u prodejcu tab 01
Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: Car Edge

Největší ležák mezi dnešními auty je takový průšvih, že na skladě zůstávají vozy stačící na 2 roky prodejů - 2 - Jeep Renegade 2023 nejvetsi lezaky u prodejcu 01Největší ležák mezi dnešními auty je takový průšvih, že na skladě zůstávají vozy stačící na 2 roky prodejů - 3 - Jeep Renegade 2023 nejvetsi lezaky u prodejcu 02Největší ležák mezi dnešními auty je takový průšvih, že na skladě zůstávají vozy stačící na 2 roky prodejů - 4 - Jeep Renegade 2023 nejvetsi lezaky u prodejcu 03
Jasným přeborníkem v tomto ohledu je i u nás dobře známý Jeep Renegade. Jeho sklady by stačily na víc jak dva roky současných prodejů, aniž by automobilka vyrobila jediný nový kus. Foto: Jeep

Zdroj: Car Edge

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.