Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší průšvih moderních aut výrobce stál už 17 miliard, stále před hlavní svolávací akcí
5.8.2021 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že tento případ směřuje k ohromnému finančnímu břemenu pro automobilku, bylo jasné od začátku, až účetnictví firmy ale ukazuje, jak obrovská suma to může být. Na více jak 17 miliardách jsme v momentě, kdy je řešení pořád v nedohlednu.
Chevrolet Bolt měl být vozem, který prodejně porazí Teslu Model 3. Na první pohled se něco takového zdálo být holým šílenstvím, neboť zatímco jednu stranu ringu hodlal okupovat hatchback mainstreamové značky, na té druhé se nacházel prémiový sedan. Elektrická jednotka navíc primárně roztáčela zadní kola, zatímco Bolt je předokolkou. Mnozí mu ale přesto věštili úspěch, ostatně hned po svém příchodu na trh se elektromobil stal vozem roku hned několika renomovaných automobilových magazínů.
Dnes už je jasné, že Chevroletu Bolt byl dán do vínku jiný osud. Nestal se pokořitelem Tesly, ale spíše smyčkou okolo krku mateřského koncernu General Motors. Mohou za to hlavně jeho baterie, které hoří při nabíjení i při pouhém stání. Automobilka kvůli této hrozbě musela provést už dvě svolávací akce, z nichž ta druhá už měla problém vyřešit. Ovšem plameny polykají vozy i poté, a tak GM musel přijít s další svolávačkou. A při ní nejspíše vymění všem dotčeným vozům celé baterie.
Pro GM to bude opravdu citelná sekera v rozpočtu, ať už dojde na výměny úplné, nebo částečné. Zpět do servisů totiž musí celosvětově 69 tisíc vozů (z toho 50 932 jen ve Státech), což americký bude jistě stát desítky miliard korun, jak ostatně již naznačilo Hyundai, které u 82 tisíc aut řeší podobný problém.
Jak vážná situace je, nejlépe ukazují výsledky GM druhé letošní čtvrtletí, během nějž firma dosáhla obratu 34,2 miliard dolarů (cca 734,06 mld. Kč) a zisku 2,8 miliardy dolarů (60,1 mld. Kč). Obě čísla jsou dobrou zprávou, druhé ale mohlo být citelně vyšší - koncern přiznal, že svolávací akce za druhý kvartál jej vyšly na 1,3 mld. USD (27,9 mld. Kč), z čehož 0,8 mld. USD (17,17 mld. Kč) padlo jen na Bolt.
Znamená to tedy, že GM jen za duben, květen a červen stál Bolt více než 17 miliard korun, a to pořád před onou velkou svolávačkou, tedy aniž by došlo k vyřešení problému. Výměny baterií pak mohou snadnou přijít na ještě vyšší sumu, což znamená, že jen v důsledku svolávaček Chevrolet na každém z inkriminovaných vozů může prodělat okolo 700 tisíc korun. K tomu je pak navíc třeba přidat náklady spojené s vývojem, výrobou a podobně, nikde navíc není psáno, že to bude konečný účet.
Znovu je tedy třeba zopakovat, že sázka mnohých automobilek čistě na elektromobilitu může být velmi ošidná, i kdyby zákazníci náhodou elektrická auta přijali za svá. Je to nová technologie s novými úskalími a prvotní úspěch se může i mnoho let po něm obrátit ve velký průšvih. Bolt ukrojil ze zisku GM za druhý kvartál celou pětinu, a to jde zcela okrajový model prodaný v pár desítkách tisíc exemplářů. Podobná potíž může jednoho dne stihnout i klíčový typ prodávaný po milionech.






Chevroletu Bolt můžeme pomalu začít říkat věčný plamínek. Nepálí ovšem jen baterie, ale také finance koncernu General Motors. A ještě nemalým způsobem bude. Foto: Chevrolet
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 7 hodinamiNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 4 hodinamiZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
před 5 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
před 7 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
před 8 hodinamiMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva