Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvýkonnější čtyřválec světa už nemá Mercedes, tohle je nový extrém
1.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mezi sériově vyráběnými čtyřválcovými motory v posledních letech neochvějně vládl svým výkonem Mercedes. Už to neplatí, překvapivě ho překonal Saleen.
Pokud bychom pátrali po nejvýkonnějším produkčním čtyřválci současnosti, pak veškeré stopy vedou k AMG. To ze dvou litrů objemu ždímá neskutečných 381 koní. Navíc jde o stávající generaci, ta příští by měla disponovat minimálně čtyřmi stovkami koní a stejně jako nyní půjde nadále o nejvýkonnější sériový dvoulitr všech dob. V rámci čtyřválců ovšem již nyní víme o konkurenci, kterou ani Mercedes nezdolá. A překvapivě nebude řeč o Audi.
Králem se stává Saleen, přesněji řečeno jeho nový model S1 - kompaktní a elegantní sporťáček, který se aktuálně představil na autosalonu v Los Angeles. Detailů o tomto voze je prozatím málo, nicméně pár faktů známo je. Začít můžeme právě u srdce každého automobilu, tedy u motoru. Tím překvapivě nebude „americká“ jednotka, tedy osmiválec či přinejhorším šestiválec, nýbrž čtyřválec o 2,5litrovém objemu, v jehož případě chybějící válce supluje turbodmychadlo.
Jak jsme naznačili již výše, i přes malý objem lze očekávat vysoký výkon. Jednotka by měla dávat k dobru 450 hp (tedy 457 koní) a 474 Nm točivého momentu. Na druhé straně rovnice pak máme počítat s 1 218 kilogramy, máme tu tedy poměr výkonu a hmotnosti 556 koní na tunu. To je vskutku úctyhodný počin, díky kterému je de facto překonáno i základní Bugatti Veyron. Logicky tak lze počítat s impozantní jízdní dynamikou.
Saleen v tomto ohledu mluví o akceleraci z klidu na stovku za 3,5 sekundy a na čtvrtmíli za 11,3 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činí 290 km/h, přičemž tato data nejspíše budou spojena se základním šestistupňovým manuálem. Vedle toho bude k dispozici i automat s pádly pod volantem, Saleen však zatím nejspíše ještě nemá potvrzen kontrakt s dodavatelem, neboť neznámý je jak počet rychlostních stupňů, tak i počet spojek.
S1 nemá excelovat jen v přímém směru, s působivým chováním lze počítat také v zatáčkách, kde by měl vůz generovat až 1,2 g. Pomohou mu k tomu pneumatiky Continental ExtremeContact Sport, jež budou nasazeny na 20palcových kolech. Za nimi pak prosvítají masivní brzdy, které by měly bez problémů zlikvidovat veškerý potenciál motoru. Podrobnosti o velikosti kotoučů či gum však opět chybí.
Můžeme ovšem dodat, že Saleen S1 používá kompozitní karoserii, jež zakrývá hliníkové šasí. Povšimnout si přitom můžeme jistých spojitostí s někdejší Artegou GT, což není náhoda. Saleen je totiž aktuálně součástí skupiny Jiangsu Saleen Automotive Technology Group, přičemž Číňané kdysi koupili i Artegu, a to právě kvůli chystanému kompaktnímu americkému sporťáku.
Saleen zjistil, že adaptace letitého německého kupé by kvůli přísnějším bezpečnostním regulím byla značně nákladná, proto nakonec projekt S1 odstartoval z čistého listu papíru. Stejně tak americká automobilka nakonec zavrhla i koupi motoru od jiné automobilky, neboť v takovém případě by prý technologická stránka celého projektu nebyla pod absolutní kontrolou.
S1 je tedy ryze americkým projektem, za kterým stojí čínské peníze. Není tedy ve výsledku překvapivé, že kupé bylo homologováno pro oba největší trhy světa, stejně jako nebude mít problém s bezpečnostními a emisními předpisy ani v Evropě. Objednávky se rozjely již nyní, přičemž ceny startují na sumě 100 000 USD (cca 2,15 milionu korun).












































Saleen S1 se ukázal naživo v Los Angeles...




...i na několika málo oficiálních fotkách
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 10 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
