Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Někdejší průkopník Mercedesu končí bez nástupce jako totální propadák, do tří měsíců vyrobí poslední kus
8.5.2023 | Petr Miler
Je to smutná ukázka jednoho ze scestí, na která Mercedes za poslední léta sešel. Býval to unikátní, průkopnický automobil se specifickým designem, poslední generaci byste si spletli skoro s čímkoli jiným od stejné značky. A tak není divu, že ji skoro nikdo nechce.
Nechceme jedním slovem definovat, jací lidé se v posledních letech zmocnili automobilky Mercedes-Benz, stejné pohledy na svět s nimi ale rozhodně nesdílíme. Aktuálním cílem firmy se jeví být její zdánlivý posun do vyšších sfér skrze jasnou většinou zákazníků odmítanou elektromobilitu (u nás loni sáhlo po jiném pohonu 96,2 % kupců), s tím spojené zvýšení cen a osekání nákladů až na pomyslnou kost skrze eliminaci řady specifických modelů a jejich provedení.
Je to podle nás sebevražedná strategie, neboť podobné značky si získaly své renomé a svou prestiž především skrze uspokojování velmi specifických přání klientů. Mercedes není Mercedesem proto, že si dal do loga stříbrnou hvězdu a tu pravidelně leštil reklamními spoty s americkými rappery, ale tím, že náročným zákazníkům nabídl to, co chtěli. A co jim nikdo jiný nenabídl, což mu logicky dodalo image exkluzivního zboží, které chtěli i méně nároční. Iluze, že z této historie se dá přežívat po libovolně dlouhý čas naprostou ignorací preferencí většiny kupců, je neuvěřitelně bláhová.
Vyplňování mezírek na trhu je zkrátka drahé, a to dnešnímu vedení firmy vadí mimo jiné i proto, že investuje do drahých a nechtěných věcí. Následky tohoto uvažování se pak odrazí nejen na technice, která je třeba v případě nové třídy E nebo ostrých verzí třídy C skoro až k pláči, ale také na samotné nabídce modelů. Všechno levnější skončí, všechno příliš úzkoprofilové také. A tak není divu, že spočítané to má i třída CLS, třebaže v jejím případě se zmíněné přehmaty Mercedesu snoubí ještě s jedním dalším.
O málokterém automobilu se totiž dá prohlásit, že svým příchodem založil novou kategorii. U Mercedesu třídy CLS o tom není pochyb, neboť v roce 2003 se stal prvním sériově vyráběným čtyřdvéřovým kupé. Mercedes se tehdy rozhodl oslovit zákazníky, kteří by rádi jezdili s kupé, ale současně se nechtěli vzdát praktičnosti sedanu. A ukázal tím cestu dalším výrobcům, kteří se rychle vydali stejným směrem.
I to jistě potenciál CLS omezilo, ovšem nestačilo by to k tomu, aby se vůz z desítek tisíc aut prodaných jen v Evropě během dvou dalších generací propadl k pouhým 2 200 prodaným exemplářům loni. To chtělo ještě jiný stuttgartský fígl - designovou unifikaci. Jako u několika dalších modelů vzal Mercedes hlavní prodejní přednost CLS, tedy jedinečný styl, a jaksi jej homogenizoval. Poslední generace tak vypadala a vypadá jako skoro kterýkoli jiný Mercedes v nabídce, a tak není překvapivé, že prodeje šly dvěma slovy do kytek.
S nimi tam míří i CLS jako takové, které dnes už Mercedes peníze spíš stojí, než že by mu nějaké vydělávalo. Ještě toto léto tak má být jeho výroba skončena, přičemž žádný nástupce není v dohledu. Škoda ho, ale nebylo by to tak tristní, kdyby tento postup nedefinoval jednání celého Mercedesu, který podobně jako u CLS bláhově věří, že si někdo jeho auta koupí, „protože Mercedes”. Nevěříme tomu, že jeho strategie bude úspěšná, prostě nevěříme - lidé si z takového „důvodu” nekoupí jeho auta stejně jako dnes nekupují tohle čtyřdvéřové kupé. „Protože CLS” nestačí - z vozu vyprchala jeho podstata a s ním i jeho atraktivita. Počkejme si ale s hodnocením pár dalších let, velké změny v nabídce automobilky se podobnými dílčími kroky teprve rodí.









Mercedes CLS v nabídce značky vydržel po tři generace, ta poslední je ale skutečně tou úplně poslední. I fotky snadno vysvětlí, proč to tak musí být. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa včera 15:35
- Moto2 kořistí lokalmatadora Viettiho, 18. Salač včera 12:54
- V Misanu vyhrál lídr šampionátu Rueda včera 11:38
- Pramac uvažuje: Salač, Ferrandez, Van den Goorbergh? včera 11:14
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash 13.9.2025
Nejnovější články
Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
včeraJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
včeraK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
včera
Živá témata na fóru
- exclusive profiles for dating 09.15. 04:10 - Zubesuch89
- IT poradna 09.14. 20:52 - Zajda
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.14. 13:37 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.14. 12:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka