Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Některým automobilkám je odchod z Ruska ukradený, v tuto chvíli spíše řeší jejich problém
22.3.2022 | Petr Prokopec
Pro takovou Škodu je odchod z Ruska tragédií, odepisuje přes 10 procent svého celosvětového odbytu a riskuje ztrátu obrovských investic do místní výroby. Pro značky, které auta do Ruska jen vyváží, je ale odchod spíše úlevou, alespoň prozatím.
Zatímco před dvěma lety média neinformovala prakticky o ničem jiném než o koronaviru, nyní je tématem číslo jedna válka na Ukrajině. Je to pochopitelné, neboť stejně jako pandemie i tento konflikt ovlivňuje celou planetu. A nejde jen o konflikt samotný, zejména Evropa a Spojené se s ním rozhodly bojovat pomocí sankcí, které se přidávají k těm zavedeným již v roce 2014, kdy Rusko obsadilo poloostrov Krym.
Jak jsme dříve opakovaně naznačili, nešlo o příliš účinné opatření, neboť kvůli snaze nepoškodit evropskou a světovou ekonomiku došlo k mnoha odkladům. Rusové tak ve výsledku měli dostatek času na nalezení zadních vrátek, skrze které daná opatření obešli. Třeba motory americké firmy Cummins začali odebírat skrze její pobočku v Číně. A zůstává otázkou, jak zafunguje nové kolo sankcí. Jsou sice velmi rozsáhlé, stačí ale jen uvědomit, že bylo sice zakázáno vyvážet a prodávat do Ruska technologie či produkty, které se užívají v leteckém či kosmickém programu, ovšem souběžně s tím byla zavedena také výjimka. Pokud tedy výrobci stihnou své zboží odeslat do pondělí 28. března, neporuší tím žádná pravidla. I proto ostatně včera opustilo brány továrny Aircraft Industries v Kunovicích, jenž má ruského majitele - rozmontované letadlo L-410 mířící do ruského Jekatěrinburgu.
S ruským bojkotem má pak problémy řada firem, zejména pak Raiffeisenbank a Nestlé. Oběma společnostem přitom nyní již vyhrožuje hackerská skupina Anonymous. Pokud tak své aktivity do zítřka neukončí, stanou se jejím cílem. S něčím podobným by se mohl potýkat i Renault, který tento týden znovu rozjel výrobu aut v moskevské továrně. Automobilka nicméně dodává, že neví, jak dlouho zůstanou montážní linky spuštěné, a to kvůli narušeným dodavatelským řetězcům.
My si nicméně nyní posvítíme na Lamborghini, které 9. března oznámilo, že pozastavuje výrobu aut pro ruskou klientelu. Ta se loni postarala o rekord, odebrala totiž 200 vozů, tedy asi 2,6 % celkové produkce značka. Letos tato meta jistě překonána nebude, i když šéf značky Stephan Winkelmann uvedl, že stop-stav není definitivní. Automobilka bude situaci monitorovat a pokud konflikt hned tak neskončí, což se nezdá být dvakrát pravděpodobné, pak jednoduše jen přehodí výhybku a kvóty ruských zákazníků přehodí na klientelu z jiných zemí. Podle Winkelmanna to firmu nijak nepoškodí, je jim to v podstatě ukradené.
Tento postoj si Italové mohou dovolit zejména proto, že poptávka po jejich vozech výrazně přesahuje výrobní kapacitu a své vozy do Ruska vyváží. Nemají tedy problém auta ze stejné továrny prodat jinde. Dle Winkelmanna tak „vozy plánované pro Rusko mohou být snadno absorbovány jinými trhy“, což je nepochybně fakt a ve stejné pozici budou i jiní výrobci. Stačí, aby měli problémy s výrobou - nikoli poptávkou - a v Rusku nic nevyráběli, pak jim to za současného nedostatku nových aut spíše pomůže. Ne každý je ale v této pozici a současný stav pochopitelně nemusí trvat věčně.
Automobilky jako česká Škoda, která v Rusku vyrábí desetitisíce aut v tamní továrně, utrpí odchodem převážně jen ztráty, které nemají jak zacelit. A je třeba dodat, že jakmile bude problém auto prodat - nikoli vyrobit - může ruská poptávka automobilkám chybět. Znovu tak musíme vyjádřit naději, že konflikt rychle skončí, to bude jistě pro všechny nejlepší.



Zájem o vozy značky Lamborghini v Rusku sice loni dosáhl rekordu, letos ale nejspíše tamní klientela má kvůli válce na Ukrajině smůlu. Značka si přitom toto gesto může dovolit, podobně jako jiní své vozy snadno udá jinde a o výrobu nepřijde. V této komfortní pozici ale není zdaleka každý. Foto: Lamborghini
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 2 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 2 hodinamiGaráž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 3 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva