Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci ohromili novou palubní deskou s 1,4metrovým displejem, dostane ji už další auto
7.1.2021 | Petr Prokopec
Žádný bláznivý koncept, ale řešení mířící už do dalšího sériového modelu představuje systém, který prý propojuje funkčnost s elegancí. Je vizuálně ohromující, bezpečnosti provozu ale přispět nemusí.
Co přesně potřebujete k řízení vozu? Pokud pomineme řidičské oprávnění, pak jsou to pochopitelně základní ovládací prvky, jako volant a pedály. Vhod vám ovšem přijde také klimatizace či audiosystém. A vděčni samozřejmě budete také za informaci o stavu palivové nádrže a dojezdu, neboť díky ní nezůstanete trčet bez pomoci v místech, kde ani lišky nedávají dobrou noc. Tím ale víceméně nejnutnější informace končí a vše ostatní lze považovat za jistý rozmar, za který si pochopitelně musíte připlácet stejně jako za lepší pokoj v hotelu.
Takových věcí současné palubní systémy nabízí stále více. Stejně tak se výrobci začínají předhánět v tom, kdo je doplní rozměrnějším displejem. Nyní se svou troškou do mlýna přichází Mercedes, jakkoliv v případě třícípé hvězdy bychom měli zmínit, že nejde ani tak o špetku, jakožto spíše o pořádnou hromadu. Německá automobilka totiž dotykovou obrazovku natáhla přes celou palubní desku. To ovšem znamená, že každá funkce bude potřebovat větší pozornost, než kdybyste ji ovládali tlačítkem.
Něco takového ale nebývá bezpečné. Studie britské dopravně-výzkumné laboratoř TRL upozorňuje, že třeba výběr požadované skladby na Spotify zabere prostřednictvím dotykových až 20 sekund a nic neřeší ani hlasové či jakékoli jiné alternativní ovládání. To je opravdu dlouhá doba, po kterou se vaše oči spíše než vozovce věnují právě obrazovce, třebaže jistě ne v jednom kuse.
Právě z toho důvodu experti požadují zavedení testovacích standardů a protokolů, díky nimž by mělo být ovládání palubních funkcí koncipováno tak, aby pozornost řidiče nenarušovalo příliš. K ničemu takovému se ale neschyluje a do toho přichází Mercedes s obřím, 1,4metrovým displejem, který je zasazený do prohnutého skleněného krytu a zabírá celou palubní desku vyjma prostor pro analogové výdechy klimatizace.
Zatímco digitální přístrojový štít a středovou část pro ovládání multimédií asi představovat nemusíme, displej určený spolujezdci si již bližší pozornost zaslouží. Umožňuje totiž konfiguraci až sedmi různých profilů, zároveň se však dokáže při neobsazeném sedadlu deaktivovat. V té chvíli z palubní desky pouze září hvězdy jakožto dekorativní prvek. Podsvícení za pomoci organických diod pak umocňuje dojem plovoucích obrazovek.
Automobilka nezapracovala pouze na vzhledu či displejích, ale i na palubním systému samotném. Technologie MBUX Hyperscreen tak počítá s osmi jádry, 24 GB RAMky či dvanácti aktuátory, které zařizují haptickou odezvu na dotek. Systém se přitom zvládá i učit, pročež při opakované činnosti dokáže přijít v určité momenty s návrhy, co má zrovna udělat. Ty pak můžete jednoduše stiskem jediného tlačítka odmítnout či akceptovat.
Oč přesně jde? Představte si kupříkladu, že se svým vozem přijedete k parkovacímu místu, které vyžaduje o trochu vyšší světlou výšku. V té chvíli jednoduše přizvednete podvozek a zaparkujete. Když pak na daný plac zamíříte podruhé, systém na základě dat GPS jednoduše navrhne opětovné zvednutí, které vy pouze odsouhlasíte. Navrhovat jej ale bude pouze vám, a to na základě aktivovaného profilu.
Nepochybujeme tedy, že se Mercedes snažil novinku koncipovat tak, aby řidiči usnadňovala život a nerozptylovala jej příliš. A třebaže máme už vzhledem k základní konstrukci systému své pochybnosti o tom, jak moc může být v tomto ohledu úspěšný, nebudeme jej odsuzovat dříve, než jej vyzkoušíme. To by nemuselo trvat dlouho, neboť skutečně nejde o žádný bláznivý koncept, ale řešení určené pro elektrický luxusní sedan EQS. Ten se má kompletně odhalit ještě letos.
Doufat, že tohle řešení bude přínosné, musíme i proto, že stejným směrem jako Mercedes dost možná zamíří i další prémiové a posléze i mainstreamové automobilky. Ostatně se podívejte na dosavadní vývoj - displejů v interiérech aut léta jen přibývá a na začátku každého dalšího posunu byla nějaká drahá značka. Tou chce být v případě „displejizace” celých interiérů Mercedes.









Mercedes vskutku netroškaří, nově představený systém MBUX Hyperscreen je 1,4metrový dotykový panel prakticky nahrazující celou přední část palubní desky auta. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Nádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 2 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včeraDalší firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva