Němci otočili, časy vývozu levných starších dieselů do Česka zjevně končí

Po léta byly v Německu na černé listině, současná situace ale jasně ukázala, že zákazy vjezdu dieselů do měst neřeší vůbec nic. Situace na trhu se tak otočila.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Němci otočili, časy vývozu levných starších dieselů do Česka zjevně končí

18.4.2020 | Petr Prokopec

Němci otočili, časy vývozu levných starších dieselů do Česka zjevně končí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po léta byly v Německu na černé listině, současná situace ale jasně ukázala, že zákazy vjezdu dieselů do měst neřeší vůbec nic. Situace na trhu se tak otočila.

Pokud jste posledních pár let strávili v kómatu, nejspíše po procitnutí nevycházíte z údivu. Nikoliv jen kvůli pandemii koronaviru, která ochromila život takřka na celé planetě, ale rovněž kvůli odporu, který se zvedl vůči dieselovým motorům. Kdysi oblíbené pohonné jednotky svého času představovaly většinu celoevropských prodejů, nyní je však zájem o ně poloviční. Kupříkladu v Německu tak v březnu 2020 dieselové vozy měly na celkových prodejích nových aut podíl pouze 31 %. Zrovna v této ale zjevně dochází k návratu zdravého rozumu.

Svědčí o tom pohled do autobazarů, kde začíná docházet k zajímavému a donedávna nepředstavitelnému vývoji. Zatímco loni o starší diesely plnící emisní normu Euro 4 nebo Euro 5 měli zájem obvykle hlavně lidé z východní Evropy a masivně byly vyváženy i k nám Nově roste zájem samotných Němců. Ti se stále méně musí bát zákazu vjezdu starších aut do center měst, neboť tento krok se aktuálně ukazuje být zcela nesmyslným. Emise totiž mnohde aktuálně i narůstají, ačkoliv je doprava kvůli koronaviru vůči loňsku na polovině. Je tak zjevné, že za nimi v hlavní míře stojí něco úplně jiného než jakékoli automobily.

Pravdou samozřejmě je, že Deutsche Umwelthilfe se nevzdává a stále podává jednu žalobu za druhou, ty však jsou postupně zamítány. Ovzduší v řadě měst se totiž zlepšilo zcela přirozeně a obavy v Německu opadají. Domácí poptávka po starších dieselech kategorie tak opět narůstá.

Dokládají to data Mobile.de, dle kterých loni v březnu čekaly vozy plnící normu Euro 5 na svého nového majitele v bazarech v průměru 53 dní, přičemž jejichž cena činila v průměru 13 948 Eur (cca 346 tisíc Kč). Nyní však již doba stání klesla na 45 dní, zatímco cena vzrostla na 14 683 Eur (364 tisíc Kč). A vozy plnící normu Euro 4 jsou na tom dokonce ještě lépe, z bazarů mizí průměrně již po 40 dnech. Jejich cena nicméně meziročně vzrostla o 7,9 procenta na 7 575 Eur (188 tisíc Kč).

O takovém zájmu si moderní diesely mohou nechat pouze zdát, ty odpovídající normě Euro 6c postávají na bazarech 69 dní a ty plnící normu Euro 6d-TEMP pak 65 dní. Vůči loňsku se tak „čekačka“ prodloužila a jejich ceny jsou v průměru na 35 403 Eur (879 tisíc Kč), respektive na 43 800 Eur (1,087 milionu Kč). Tyto vozy jsou tedy dražší a kupující od nich nejen proto neočekávají tak efektivní provoz - jde tu i o vyšší spotřebu čistších motorů a jejich potenciálně vyšší poruchovost resp. dražší opravy.

Suma sumárum tak není překvapivé, že zájem o starší diesely roste. A stejně tak nás neudiví, když polezou nahoru i prodeje nových dieselů. Koronavirus totiž řadě firem zaťal do rozpočtů pořádnou sekeru a jejich ochota chovat se neefektivně bude klesat. Tedy za předpokladu, že například elektromobilita dotována tak velkorysým způsobem jako v Norsku či Nizozemsku. I peněz ve státních rozpočtech na podobné rozmary ale bude zcela nepochybně ubývat.


Němci otočili, časy vývozu levných starších dieselů do Česka zjevně končí - 1 - Nemecko rostouci zajem o diesely 2020 01Němci otočili, časy vývozu levných starších dieselů do Česka zjevně končí - 2 - Nemecko rostouci zajem o diesely 2020 02
Ceny starších dieselů v Německu narůstají, v bazarech navíc stojí kratší dobu než loni. Modernější ojetiny si naopak musí na svého majitele počkat déle

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše