Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německé zákazy vjezdu dieselů dostaly tvrdou ránu, ovzduší se lepší i bez nich
10.3.2020 | Petr Prokopec
Jednu chvíli se zdálo, že postupně zaplaví celou zemi, když se ale v tuto chvíli rozhlédneme po Německu, zjistíme, že zákazy dieselů včetně těch plnících normu Euro 5 neplatí už skoro nikde, nejsou totiž k ničemu.
Ještě před rokem to vypadalo, že diesely mají v Evropě utrum. Tažení proti nim se rozjelo hlavně v Německu, kde organizace Deutsche Umwelthilfe žalovala jedno město za druhým kvůli překračování emisních limitů. Východiskem přitom měl být zákaz vjezdu dieselů. Nikoliv však jen těch skutečně starých, které lze přirovnat ke kouřící rouře od kamen. DUH se rozhodla, že bude zelenější než zelená a začala jít i po krku lidem, kteří si dieselová auta pořídili před čtyřmi či pěti roky. A zrovna taková nelze zrovna za ničitele ovzduší považovat.
S tímto názorem se začínají v Německu ztotožňovat pomalu všichni. Od DUH se tedy začali odvracet sponzoři a i radnice měst přestaly organizaci jít na ruku. Vše svého času odstartoval starosta Mnichova, který správně argumentoval tím, že nevyžene diesely z městského obchvatu jen proto, aby následně zamířily za objízdnými trasami do rezidenčních oblastní. V takovém případě by totiž zákaz neprospěl naprosto ničemu, naopak by jen navýšil rizika na mnoha mnichovských silnicích. Zákazy odmítl a ukázal, že ovzduší se zlepšuje, i když neplatí. A další města rychle zjistila totéž.
Momentálně tedy existují pouze čtyři německé metropole, jenž se vážou k zákazu aut plnících i normu Euro 5 a těmi jsou Hamburk, Berlín, Darmstadt a Stuttgart. Ovšem pouze poslední zmíněné město sáhlo po celoplošném omezení, zatímco ve zbývajících třech případech jde pouze o některé ulice, které lze snadno objet. A jakkoliv se DUH snaží o opak, další jméno nejspíše již na seznam nepřibude.
Paradoxem přitom je, že veškeré výše zmíněné lokality nečiní jediný problém lidem, kteří jezdí ve vozech té značky, která averzi k dieselům do značné míry způsobila. Vůči kdysi oblíbenému pohonu se totiž zády začali všichni otáčet hlavně kvůli Volkswagenu a jeho emisnímu skandálu. Vozy osazené motory TDI EA189 tak v Německu musely na povinnou svolávací akci, která jim přinesla nový software, bez kterého by nemohly do provozu. Nyní však díky této modifikaci mohou i do Stuttgartu či kamkoliv jinam.
Daná výjimka je spjatá s dalšími koncernovými vozy osazenými 1,2litrovými, 1,6litrovými nebo dvoulitrovými diesely. A vlastně i těmi třílitrovými, které sice spadají do odlišné rodiny, ovšem také v jejich případě byl instalován „závadný“ program, který musel být nahrazen. A to ona auta učinilo v očích zákona zcela čistými. Stejně tak se zákaz netýká ani některých modelů od BMW či Mercedesu, které přišly s dobrovolnou svolávačkou, v jejímž rámci taktéž došlo na nový software.
Mimo to je ve hře i zpětné osazení starších aut novými antiemisními systémy. Tento krok však není příliš doporučován, neboť nový software je levnějším a navíc dostačujícím řešením. Kromě toho je třeba zmínit, že nové antiemisní systémy jsou k dispozici jen pro vozy plnící onu normu Euro 5, pročež jsou odpovědí jen na velmi málo lokalit.
Ve výsledku tak vlastně není překvapivé, že DUH začíná mít na své straně výrobce oněch antiemisních systémů, kteří ještě před pár měsíci viděli na obzoru lukrativní byznys. Ten však začíná mizet rychleji než pára nad hrncem. Firmy jako Dr. Pley či Twintec-Baumont tak již začaly tlačit na politiky, aby přitvrdili. Čas se jim ovšem krátí, neboť ovzduší ve městech se lepší i bez jejich zásahů. Navíc je třeba dodat, že bojují proti mnohem silnějšímu soupeři.
Musíme totiž připomenout, že diesely momentálně prodělávají nemalou renesanci, a to kvůli nižším emisím CO2. Pro automobilky je proto zásadní, aby je lidé kupovali co nejvíce, jinak jim hrozí miliardové pokuty za nadlimitní množství. Prostředí, ve kterém panuje vůči dieselům averze, je tak pro výrobce nevyhovující. Na další zákazy tedy nejspíše již nedojde, a pokud ano, pár let starých aut se již velmi pravděpodobně dotýkat nebudou.
Momentálně jsou v Německu pouze čtyři města, kde platí zákaz aut plnících normu EU5







Hamburk patří mezi ně, ovšem na rozdíl od Stuttgartu se omezení týká pouze dvou ulic
Zdroj: Focus
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
