Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německý automobilový gigant propouští a šetří, říká, že vrchol výroby aut je za námi
30.1.2020 | Petr Miler
Pro automobilový svět začíná letoškem krušné období a vůči následkům není imunní nikdo, ani největší světový dodavatel automobilových komponentů Bosch. Jeho šéf dokonce říká, že lépe už možná nikdy nebude.
Letoškem jsme definitivně vstoupili do poněkud zvláštního období, kdy svět jako takový ekonomické problémy skoro nezná, ten automobilový jimi ale trpí. Důvodů je více, hlavní příčina ale spočívá v přemíře regulací, které tento segment stihly.
Už léta na ně doplácí jednak samotný produkt, který se stále více vzdaluje od představ zákazníků, neboť je primárně formován právě zákonnými pravidly, nikoli trhem. To z nových aut dělá dražší a pro zákazníky méně žádoucí zboží. A i když prodeje na některých místech světa stále rostou, mohly by růst více. Nyní se navíc regulace Evropské unie a její přehnaný tlak na snížení průměrných emisí CO2 obrací proti automobilkám přímo.
Imunní proti následkům není nikdo a už měsíce vnímáme u nejrůznějších firem z odvětví značnou nervozitu. O automobilkách není třeba mluvit, následky zmíněného ale pochopitelně trápí i jejich dodavatele, z nichž ten vůbec největší je Bosch. Německý gigant zaměstnává po celém svět přes 400 tisíc lidí, ale dlouho zřejmě nebude, části jich postupně propustí.
Ani tato firma si není jistá v kramflecích a sám její generální ředitel Volkmar Denner v rozhovoru pro agenturu Reuters řekl, že dobré časy asi u konce. „Je dost dobře možné, že vrchol automobilové výroby je za námi,” říká bez okolků Denner. Světové prodeje aut už tři roky v řadě klesají a letos se mají propadnout o 10 milionů níže než v roce 2017. A Denner očekává pokračování tohoto trendu minimálně po dalších 5 let.
Takový vývoj pochopitelně Boschi neprospívá, a tak hlásí snížení zájmu o komponenty z Evropy, USA i Číny. Denner říká, že jen letos má odbyt aut ve světě klesnou o 2,9 % na 89 milionů vozů, zatímco dříve koketovat se 100milionovou hranicí. Bosch tak za loňský rok hlásí o 44 % nižší zisk - výsledek 3 miliardy Eur není na v případě tak obrovské firmy nějak zvlášť ohromující.
Společnost tak už rozhodla o propuštění 6 800 zaměstnanců a řadě úsporných opatření. I z českých filiálek společnosti víme o úsporných režimech a omezení jakkoli odložitelných investic. Situaci pochopitelně nepomáhá ani přesun části pozornosti k elektrické mobilitě, kterou sice Denner z dlouhodobého hlediska označuje za „příležitost”, krátkodobě ji ale vidí jen jako cestu k dalšímu snižování ziskové marže a propouštění - na výrobu dieselového vstřikování je prý třeba 10 lidí, na to benzinové stačí 3 a elektrický motor udělá 1 člověk, upřesňuje Denner.
Opravdu nás tedy nejspíše nečeká nic pěkného, nakonec i dosavadní příjmy z dodávek pro výrobu elektrických aut jsou u Bosche za očekáváními. Letos v souvislosti s nimi předpokládá obrat ve výši 1 miliardy Eur, současně ale bude investovat 500 milionů Eur právě do jejich další výroby doufajíc v lepší vzdálenější budoucnost.
Boschi se daří stále hůře a očekává další zmenšování trhu s auty. Jeho továrny tak výhledově prořídnou
Zdroje: Reuters, Bosch
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 8 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před hodinou - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 2 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 4 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 5 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan