Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Neprodané elektromobily se kupí u dealerů. Na kupce čekají v průměru už 114 dnů, skladové Fordy Mach-E vystačí skoro na rok prodejů
16.12.2023 | Petr Miler
Prodeje elektrických aut mají stále rostoucí tendenci, z dalších a dalších dat je ale patrné, že automobilky letos očekávaly zásadně větší zájem. Data o skladových zásobách v USA jsou skoro odzbrojující, obrátkovost skladů se za jediný rok zpomalila víc jak dvojnásobně.
Také v Evropě mají dealeři aut na skladě obvykle nějaké nové vozy, prodej aut ve stylu rohlíků v samoobsluze ale na starém kontinentu není typický. Běžné je objednávaní nových automobilů z výroby, často přesně dle představ toho kterého zákazníka, takže vyvozovat dalekosáhlé závěry z místních skladových zásob prodejců dost dobře nelze. Také proto se tu jejich evidencí napříč značkami nikdo podrobně nezabývá.
V USA je situace úplně jiná. Tamní trh s auty je v rovině koncových prodejů konkurenční mnohem víc než ten evropský. A většina klientely má nadále ve zvyku si pro auto prostě přijít, zaplatit jej a odjet s ním. Každý dealer čehokoli alespoň trochu šířeji dostupného, který chce na trhu uspět, tedy musí mít na skladě dostatek aut, jinak pohoří už proto, že prostě nemá co prodávat. Skladové zásoby a jejich obrátkovost jsou tedy v Americe zásadním ukazatelem vývoje automobilového trhu. A právě tato data nyní nevypovídají nic dobrého o schopnosti elektrických modelů oslovovat zákazníky v míře, v jaké to prodejci či automobilky očekávají.
Jasně to ukazuje tradiční přehled společnosti Cox Automotive, podle nějž dealeři v USA drželi ke konci listopadu na skladech tolik elektromobilů, že by vystačily na 114 dnů prodejů. Jinými slovy každé skladové elektrické auto čeká v USA na kupce v průměru 114 dnů, skoro 4 měsíce. To je ohromný, víc jak dvojnásobný nárůst oproti 53 dnům ze stejného období loni a obrovský rozdíl oproti průměrným 71 dnům pro všechny typy aut (tedy i včetně těch elektrických).
V tomto kontextu se nelze divit, že automobilky omezují výrobu právě elektrických modelů, třebaže jejich prodeje kolikrát s velkou pompou zahájily teprve nedávno. Největší problémy má nepřekvapivě Ford, a to nakonec nejen s elektrickým pick-upem F-150 Lightning (zásoby na 111 dnů), ale především i s u nás prodávaným (Mustangem) Mach-E. Toho je u dealerů tolik, že kdyby Ford teď zastavil jeho výrobu 284 dnů nebude nikomu chybět. To je skoro celý další rok. Potíže ale mají i další značky - zjevně dožívající Nissan Leaf je na tom se 183 dny též velmi bledě, Kia EV6 se 145 dny jakbysmet.
Dokola se tak ukazuje, že zájem o elektrická auta dalece nedosahuje představ výrobců, které jsme opakovaně označili za naivní a nerealistické. Tato auta jistě mají své kupce, představa o jejich uplatnitelnosti na 100 procentech trhu ale s realitou nemá nic společného. Také proto nedávno skoro 4 000 prodejců aut požádalo prezidenta Bidena, aby zmírnil tlak na rozmach elektrických aut v zemi, neboť ta se podle jejich slov akorát „hromadí na jejich pozemcích”. Zjevně nepřeháněli.



Výroba elektrických aut modrého oválu ani po mnoha redukcích dalece nekoresponduje s poptávkou zákazníků a sklady praskají ve švech. Jen v USA mají dealeři skladem tolik Machů-E, že by pokryly poptávku skoro na celý další rok. A na kupce tyto vozy čekají déle a déle. Foto: Ford
Zdroj: Cox Automotive
Bleskovky
BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
včeraMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025
Nejnovější články
Nejnovější Bugatti nemá v interiéru jediný klasický reproduktor, přesto má hrát jako víno díky v autech nevídanému řešení
před hodinouNahrazení žádaného spalovacího auta elektrickým nástupcem poslalo prodeje dolů o 89,3 %, tolik k „elektrické revoluci”
před 2 hodinamiMuž si v roce 1996 koupil ještě jako „mlaďas” nové BMW. Nechal si ho letoška, najel s ním přes 1 milion km s původní technikou
včeraElektrokola se dnes prohání po silnicích rychlostmi až přes 110 km/h. A některé státy už to „nedávají”
včeraEU opět „vítězí”. Místní výroba je drahá i pro Číňany, odkládají spuštění továrny v Maďarsku, upřednostní Turecko
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva