Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Neprodané elektromobily se kupí u dealerů. Na kupce čekají v průměru už 114 dnů, skladové Fordy Mach-E vystačí skoro na rok prodejů
16.12.2023 | Petr Miler
Prodeje elektrických aut mají stále rostoucí tendenci, z dalších a dalších dat je ale patrné, že automobilky letos očekávaly zásadně větší zájem. Data o skladových zásobách v USA jsou skoro odzbrojující, obrátkovost skladů se za jediný rok zpomalila víc jak dvojnásobně.
Také v Evropě mají dealeři aut na skladě obvykle nějaké nové vozy, prodej aut ve stylu rohlíků v samoobsluze ale na starém kontinentu není typický. Běžné je objednávaní nových automobilů z výroby, často přesně dle představ toho kterého zákazníka, takže vyvozovat dalekosáhlé závěry z místních skladových zásob prodejců dost dobře nelze. Také proto se tu jejich evidencí napříč značkami nikdo podrobně nezabývá.
V USA je situace úplně jiná. Tamní trh s auty je v rovině koncových prodejů konkurenční mnohem víc než ten evropský. A většina klientely má nadále ve zvyku si pro auto prostě přijít, zaplatit jej a odjet s ním. Každý dealer čehokoli alespoň trochu šířeji dostupného, který chce na trhu uspět, tedy musí mít na skladě dostatek aut, jinak pohoří už proto, že prostě nemá co prodávat. Skladové zásoby a jejich obrátkovost jsou tedy v Americe zásadním ukazatelem vývoje automobilového trhu. A právě tato data nyní nevypovídají nic dobrého o schopnosti elektrických modelů oslovovat zákazníky v míře, v jaké to prodejci či automobilky očekávají.
Jasně to ukazuje tradiční přehled společnosti Cox Automotive, podle nějž dealeři v USA drželi ke konci listopadu na skladech tolik elektromobilů, že by vystačily na 114 dnů prodejů. Jinými slovy každé skladové elektrické auto čeká v USA na kupce v průměru 114 dnů, skoro 4 měsíce. To je ohromný, víc jak dvojnásobný nárůst oproti 53 dnům ze stejného období loni a obrovský rozdíl oproti průměrným 71 dnům pro všechny typy aut (tedy i včetně těch elektrických).
V tomto kontextu se nelze divit, že automobilky omezují výrobu právě elektrických modelů, třebaže jejich prodeje kolikrát s velkou pompou zahájily teprve nedávno. Největší problémy má nepřekvapivě Ford, a to nakonec nejen s elektrickým pick-upem F-150 Lightning (zásoby na 111 dnů), ale především i s u nás prodávaným (Mustangem) Mach-E. Toho je u dealerů tolik, že kdyby Ford teď zastavil jeho výrobu 284 dnů nebude nikomu chybět. To je skoro celý další rok. Potíže ale mají i další značky - zjevně dožívající Nissan Leaf je na tom se 183 dny též velmi bledě, Kia EV6 se 145 dny jakbysmet.
Dokola se tak ukazuje, že zájem o elektrická auta dalece nedosahuje představ výrobců, které jsme opakovaně označili za naivní a nerealistické. Tato auta jistě mají své kupce, představa o jejich uplatnitelnosti na 100 procentech trhu ale s realitou nemá nic společného. Také proto nedávno skoro 4 000 prodejců aut požádalo prezidenta Bidena, aby zmírnil tlak na rozmach elektrických aut v zemi, neboť ta se podle jejich slov akorát „hromadí na jejich pozemcích”. Zjevně nepřeháněli.



Výroba elektrických aut modrého oválu ani po mnoha redukcích dalece nekoresponduje s poptávkou zákazníků a sklady praskají ve švech. Jen v USA mají dealeři skladem tolik Machů-E, že by pokryly poptávku skoro na celý další rok. A na kupce tyto vozy čekají déle a déle. Foto: Ford
Zdroj: Cox Automotive
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nejnovější články
Nový šéf Stellantisu si přestal brát servítky. EU přesně vysvětlil, co má už teď za následek její zakazování spalovacích aut
před 2 hodinami
Toyota prodává auto, které vypadá, jako by přijelo rovnou z 80. let. Je to ale moderní vůz. A teď dostal další modernizaci
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Fordů se zhroutily tak moc, že je všechny dohromady skoro překonává starý dobrý Mustang
před 5 hodinami
Ojetá italská kráska láká už po pár letech nízkými cenami. Je to pořád normální auto s plejádou motorů, také je to ale pořád Ital
včera
Tohle unikátní Lambo je jediný skutečný předchůdce Urusu. Postavit si ho nechal sultán a jezdil s ním šéf BMW a VW, potom se zatoulalo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
