Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nikola One je na světě, tahač se představil v životní velikosti. Pojízdný?
2.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vodíkový tahač Nikola One se ukázal v Salt Lake City. Bude víc verzí, výkon je poloviční a pořád nevidíme do kabiny. Na silnici má být v roce 2020.
Americká firma Nikola Motor, „dvojník” kalifornské automobilky Tesla, několik měsíců zveřejňovala jen počítačové ilustrace svých aut, ovšem superlativy na jejich adresu nešetřila. V nabídce měla být elektro-bugina Zero, která se ve fyzické formě představila v září, a mnohem důležitější vůz, tahač s názvem One.
Ten měl být EREV, elektromobilem s prodlouženým dojezdem, něco jako BMW i3 s Range Extenderem, a zprvu chtěl vyrábět dodatečnou elektřinu pomocí turbíny, která by spalovala zemní plyn. Později se objevila zpráva, že bude vodíkový, a rázem tak přišel o část svého smyslu - plynová turbína by totiž mohla fungovat spíše než vodíkové palivové články. Stále ale nebylo na světě skutečné auto.
To máme před sebou až nyní, po představení v průmyslové zóně u Salt Lake City v americkém Utahu. Vodíkové pohonné ústrojí zůstává a ambicí je tu obecně pořád velmi hodně. Proslov Trevora Miltona, šéfa automobilky Nikola, končil slovy: „Tenhle tahač bude na trhu, to vám slibuji.”
Samozřejmě, jednou věcí je dostat auto na trh, druhou, jestli ho někdo bude kupovat. Startovní pozice Nikoly One ale není špatná, absencí dieselového motoru má být tahač o zhruba 900 kg lehčí než bývá běžné. To znamená možnost naložit o 900 kg víc zboží v rámci váhového limitu soupravy.
Přemýšlíte-li nad dostupností vodíku, nejste sami. Nikola říká, že vybuduje 364 čerpacích stanic s vodíkem po Spojených státech a jižní části Kanady. V pořizovací ceně tahače a také v měsíčním poplatku za pronájem, který by měl být 5 - 7 tisíc dolarů (127 - 178 tisíc korun) měsíčně, bude zahrnut dostatek vodíku na milion mil, tedy asi 1,6 milionu kilometrů.
Pokud si vyberete největší baterie a vodíkové nádrže, dojezd na jedno nabití a natankování by měl být okolo 1 930 km, samozřejmě v závislosti na tom, kudy jedete a co vezete. Maximální kapacita baterií 320 kWh stále platí, změnily se ale výkonové parametry - vůz má nabídnout „jen” asi 1 013 koní a 2 712 Nm. Po stránce spotřeby hovořil Milton o ekvivalentu 15,3 litru nafty na 100 km, což je hodnota zhruba dvakrát lepší oproti konvenčním tahačům.
Velkým lákadlem je extra prostorná kabina s místem řidiče posunutým úplně dopředu, podobně, jak je běžné u kamionů v Evropě. Zde je ale mnohem víc místa za řidičem, takže prostor pro dobu odpočinku by měl být velkorysý, ovšem fotografie interiéru pořád nejsou na světě, jen vizualizace. Bonusem mají být také extra tenké A-sloupky, které prý nabízejí skoro panoramatický výhled. Co nevíme, je, zda byl vůz představený u Salt Lake City, který si můžete prohlédnout na fotkách, vůbec pojízdný.
Pokud se nemůžete dočkat, až budete vídat tyhle trucky na silnicích při výletech do Ameriky, musíme vaše nadšení zchladit. První kousky se na silnicích objeví v roce 2020, alespoň podle odhadů Nikoly. S výrobou začne partnerská firma Fitzgerald, protože Nikola zatím nemá továrnu, a bude na ní prvních 5 000 kousků. Nikola vybuduje svou továrnu někdy v těch letech a má být schopna produkovat až 50 tisíc aut ročně.
Nikola One bude mít i levnější verzi, nazvanou Two Day, která nebude mít prostor pro odpočinek řidiče. Kromě toho bude i více variant baterií a vodíkových nádrží, jak stojí i výše, a i ty budou jistě hýbat ať už s pořizovací cenou, nebo s měsíčním nájemným.







Nikola One se ukázala i bez log partnerské firmy, poslední pohled do kabiny je jen počítačovou vizualizací
Takhle se Nikola One představila v Salt Lake City
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejčtenější články
Krasavec od BMW, který málem přivedl automobilku ke krachu, dnes z majitelů dělá boháče. Boří aukční rekordy
9.6.2025Průměrné emise CO2 aut v EU loni vzrostly. Navzdory nekonečnému množství přetvářek, ohnutí, manipulací, přerozdělování i ryzích lží
9.6.2025VW má cestu k záchraně přímo před očima, je „překvapen” obrovským zájmem o své po letech první dostupné lidové auto
9.6.2025Majitelé Ferrari se skutečně potýkají s nebývalými ztrátami, tohle auto jednoho připravilo o víc jak 3 miliony Kč během 2 250 km
10.6.2025Autor motorů mistrů světa F1 vzkazuje EU: Spalovací motor není váš nepřítel, přechod jen na elektřinu stejně není možný
10.6.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 22:55 - rhinos
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 22:30 - Spectral
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan