Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan dál padá ke dnu. Po rekordní loňské ztrátě prodělal dalších 30 miliard za kvartál, pod novým vedením se houpou židle
dnes | Petr Prokopec
Zdálo se, že japonská automobilka na tom už nemůže být hůř, a tak akcionáři po výměně vedení doufali v rychlý obrat. Nic takového ale zatím nepřichází, Nissan dál míří ke dnu a investoři nejsou spokojeni.
Minulý týden se Nissan pochlubil novou generací klíčového elektrického Leafu. Ta ve vrcholné verzi nevypadá úplně nezajímavě, byť místo někdejšího podivně vypadajícího mixu hatchbacku a MPV tu máme jiný zvláštní slepenec liftbacku a SUV okořeněný atraktivními detaily typu lampy ve stylu sportovního Nissanu Z. Jenže takto hezky vypadá opravdu jen vrchol, jak jsme detailně probírali.
V případě jakéhokoli nižšího provedení nemůžete počítat s jakkoli podobným vzhledem a v základu ani s litými koly. Cena přitom oproti končící generaci půjde stoprocentně nahoru, načež Nissan ani může zapomenout na to, že se nový Leaf bude prodávat jako housky na krámě. Něco takového by jistě nebyla dobrá zpráva pro žádného výrobce, jenže Nissan je specifické situaci - už nějaký ten pátek kráčí po tenkém ledu a další neúspěchy si nemůže dovolit.
Japonci totiž za loňský rok vykázali největší ztrátu ve své historii. Proto se také po několik měsíců snažili o spojení s Hondou, která by část obsahu své pokladny přelila do té jejich. K tomu ale byla konkurence svolná jen za předpokladu, že převezme otěže obou společností. Nissan ovšem nade vše touží po nezávislosti, a proto jednání ukončil. Firemní kasa ostatně prázdná není, je v ní dost peněz z nerozdělených zisků minulých let, při současném hospodaření ale každé peníze jednou dojdou.
Nemělo se to stát, proto akcionáři vybrali nového šéfa, který má dohlížet mj. na propuštění 20 tisíc lidí a uzavření sedmi továren. Zároveň pak Ivan Espinosa nejspíše doufá, že se mu povede stav věcí zvrátit a z negativního vývoje udělat ten pozitivní. Jenže vozy jako nový Leaf mu to asi moc neusnadní. Zatím tedy jedinou jistotou zůstává prohlubující se ztrátové hospodaření společnosti.
Značka totiž 24. června přistoupila k prvnímu setkání s investory pod Espinosovým vedením. Během této akce pak oznámila, že za období od dubna do června očekává ztrátu ve výši 200 miliard yenů neboli 29,3 miliardy korun. To ovšem znamená, že její sestupná trajektorie jen pokračuje, neboť na předchozích 671 miliard JPY (asi 98,4 miliardy Kč) bylo třeba 12 měsíců mizerného podnikání. Nově na třetinovou ztrátu stačily tři.
Nissan v souladu s tím oznámil, že ruší vyplácení dividend, což již přítomné zástupce investorů (sešlo se jich rekordních 1 071) znovu naštvalo. Espinosu, stejně jako jeho předchůdce Makoto Uchidu, totiž zavalili dotazy, jak je možné, že manažeři i nadále berou štědré odměny, zatímco investoři musí ostrouhat a běžní zaměstnanci si hledat práci. Na to nicméně bývalý šéf Nissanu žádnou odpověď neměl a dočkal se další kritiky. Ani on tak nemusí vydržet ve své pozici věčně. Zatím pochopitelně neměl šanci ukázat, co v něm vězí, pokud ale bude dál dráždit klíčové investory, může si rychle balit fidlátka.


Ivan Espinosa a Makoto Uchida byli na novém setkání s investory „grilováni“ za to, že se snaží přehodit odpovědnost za chyby managementu na běžné zaměstnance. Těch bude totiž propuštěno 20 tisíc, zatímco manažeři si potvrdili odměny, akcionáři pak nemohou čekat žádné dividendy - ostatně je ani není z čeho brát. Foto: Nissan
Zdroje: Nissan, Carscoops
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejčtenější články
Hyundai chystá návrat do Ruska, dochází mu totiž čas, musí to stihnout ještě letos. A není v tom samo
28.5.2025Přijela pouť, ale pekelně rychlá: Nejnovější BMW vypadá opravdu podivně, nic lepšího ale v jeho třídě prostě nekoupíte
29.5.2025Pokus Mazdy o nové řešení elektromobilu předčasně skončil jako totální propadák. U nás se loni prodalo 6 aut, letos 0
29.5.2025BMW se chystá změnit design úplně každého auta, které vyrábí, dokonce i nedávno představených novinek
29.5.2025Tohle je nový císař ztráty hodnoty, během pouhých 600 ujetých km připravil majitele o 2,64 milionu Kč!
29.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva