Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan končí s vývojem motorů na benzin a naftu, pod tlakem okolností udělá jen jednu výjimku
8.2.2022 | Petr Prokopec
Vsadit na jakékoli konkrétní technické řešení pro budoucnost bez ohledu na to, že o něj jasná většina lidí nestojí, je naprostý nesmysl a nebetyčný hazard. Přesto se tímto směrem vydávají další a další automobilky a Nissan má být jednou z nich. Ne však celosvětově.
Budeme se opakovat, musíme ale znovu zmínit, že proti elektromobilům jako takovým nic nemáme. Proti srsti je nám jen politický tlak, který je nutí všem lidem pro všechna využití bez rozdílu. To je nesmysl z jakéhokoli úhlu pohledu, taková jednostrunnost nikdy nebude ekonomická, ekologická ani jakkoli jinak přínosná.
Politici si mohou hrát své hry, nad kroky některých automobilek ale zůstává jen rozum stát. Snad většina velkých značek už stihla oznámit, že od určitého data nechce nic jiného než elektromobily nabízet. Něco takového je ovšem velmi riskantní sázka, neboť přirozený zájem publika je minimální i v zemích, jako Německo, natož pak u nás. Prodeje ženou nahoru pouze dotace, a to je třeba se ptát, do jaké míry - v Nizozemsku už opadá zájem i o ony dotace.
Mimo to je třeba výrobce upozornit, že politici kvůli onomu korýtku udělají cokoliv a klidně ze dne na den převléknou kabát. Co tedy nyní adorují, mohou již za pár let odsuzovat. Ostatně vzpomeňme na diesely. Podobný osud navíc zjevně čeká i plug-in hybridy, které přitom ještě před několika málo měsíci byly vychvalovány. Vsadit tedy vše na jednu kartu je opravdu riskantní. Nissan topící se poslední léta v nemalých problémech ale přesně takový krok hodlá učinit.
Japonská automobilka má dle informací Nikkei ukončit vývoj spalovacích motorů. S těmi totiž Nissan do budoucna nepočítá, tedy jen s jedinou výjimkou - americkým trhem, což má obsloužit lokální zastoupení. I v USA sice existují podobné tlaky jako u nás, Spojené státy ale stále zdaleka nejsou v kleštích plánovačů, jako celá EU, a tak nikdo nemůže ani s vysokou pravděpodobností říci, co bude za pár let. Navíc jsou tu velké pick-upy, pro které je elektrický pohon nevhodný i podle velkých optimistů. V USA zkrátka Nissan nemůže jinak, jinde ale hodlá kráčet elektrickou cestou. Je to zatím neoficiální informace, pokud si nicméně uvědomíme, že sesterský (a Nissan stále fakticky ovládající) Renault chce být v Evropě do roku 2030 plně elektrický, pak není mnoho co řešit.
Nikkei dále uvádí, že Nissan dosud utrácel zhruba 500 miliard yenů (cca 91,94 mld. Kč) za vývoj, přičemž většina z této sumy mířila ke spalovacím jednotkám a vozům. Nyní ale mají být veškeré peníze utráceny pouze za elektromobily a nové technologie. Stejně tak pak automobilka hodlá přesunout i zaměstnance z vývoje a výroby spalovacích aut právě do divizí zabývajících se elektrickým pohonem. Za veškerou touto rošádou přitom mají stát politici a přísnější emisní standardy.
Zda Nissan kráčí správným směrem, to nám řekne až budoucnost, náš názor si ale domyslíte. Jediným úkolem jakékoli podobné firmy je nabízet v kterýkoli moment to nejlepší dostupné technické řešení žádané zákazníky a s tím tento přístup nemá nic společného. Kdo ví, jaká řešení budou k dispozici třeba za 10 let? A jak moc budou lidé elektrická auta akceptovat? Je to výstřel do neznáma, nic jiného.


Nissan chce do budoucna nabízet spalovací motory už jen v Americe, však velké pick-upy jako nový Frontier nemají šanci být rozumně použitelné na baterie. Podle nás to platí i pro spoustu využití jiných aut, Japonci ale zjevně smýšlejí jinak. Foto: Nissan
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
Nejnovější články
Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
před 4 hodinami
Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
před 6 hodinami
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
před 7 hodinami
Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
před 9 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
