Nissan představil digitální zpětné zrcátko, míří do Ženevy i do série

(+ video) Neděste se dalšího elektronického prvku, který může vypovědět službu, japonské udělátko bude možné i vypnout a vsadit na klasiku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan představil digitální zpětné zrcátko, míří do Ženevy i do série

1.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Nissan představil digitální zpětné zrcátko, míří do Ženevy i do série

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Neděste se dalšího elektronického prvku, který může vypovědět službu, japonské udělátko bude možné i vypnout a vsadit na klasiku.

Snaha zcela nahradit či alespoň vylepšit tradiční zpětná zrcátka není v automobilovém průmyslu ničím novým a motivována je zpravidla dvěma faktory. Tím prvním a dozajista odvěkým je touha po zlepšení řidičova povědomí o dění v okolí jeho vozu, které je pro aktivní bezpečnost jízdy zásadní. Tím druhým, odvěkým jen částečně, je minimalizace výrobních nákladů a normované spotřeby paliva.

První faktor vede zpravidla k vylepšování tradiční koncepce zpětných zrcátek různými asférickými částmi či elektronickými doplňky jako jsou varovné signály o přítomnosti objektu v úhlu, který je pro řidiče mrtvý. Druhý faktor ale zpravidla míří k úplnému nahrazení konvenčních zrcátek kamerami a displeji, neboť - i když se to někomu může zdát podivné - dnes lze takové věci vyrobit levněji než skleněné zrcadlo. Nejde ale jen o to, kamery a displeje mohou vést k úplnému odstranění vnějších zpětných zrcátek, což bude mít za následek snížení aerodynamického odporu vzduchu a tedy i snížení spotřeby paliva. Jen kvůli dvěma zmíněným motivům přitom toto řešení nemá smysl zavrhovat - bez ohldu na ně může řidiči poskytnou podstatně lepší výhled i do míst, kam normální zrcátko nemůže dohlédnout.

Tolik teorie, praxe ale zatím není v druhém případě téměř žádná. Automobilky obvykle kráčí jen první cestou, kdy třeba jako Hyundai doplňují vnitřní zpětné zrcátko parkovací kamerou nebo jinou dodatečnou funkcí. Nissan se ale rozhodl jít cestou druhou a nezdá se přitom, že by jeho hlavní motivací bylo lepší vyhovění testům spotřeby nebo snížení výrobních nákladů - chce nabídnout prostě lepší řešení.

Představit jej hodlá na letošním ženevském autosalonu a říká mu jednoduše „chytré zpětné zrcátko”. Těch vnějších se přitom vůbec netýká, zasahuje pouze to vnitřní, kde místo přirozeného obrazu promítá to, co vidí kamera umístěná na zádi vozu. Žádné zvláštní funkce nečekejte, motivem automobilky je hlavně zprostředkování lepší viditelnosti prostoru za vozem, který je nezřídka do značné míry zakryt vnitřním uspořádáním auta, osobami na zadních sedadlech nebo plným zavazadelníkem.

Nissan říká, že jde o první takové řešení, které na jednu stranu umožňuje „koukat dozadu skrze kameru”, zároveň ale umožňuje přepnout na „klasiku” stiskem jednoho tlačítka. To je jistě žádoucí, neboť kamera se může zašpinit, porouchat, monitor taktéž. Zdá se tedy, že volbou tohoto řešení není co ztratit - buď máte více (Japonci hovoří o širším a čistším pohledu za vůz, který nezastírá nic uvnitř auta), nebo máte to, co dnes - proti tomu snad nelze protestovat.

Podívejte se na přiložené snímky a video, které vám lépe ukáží, jak celé řešení funguje. My jen dodáme, že „Smart Rerview Mirror” se po ženevském debutu dostane do prodeje v Japonsku jako doplňkové příslušenství, časem zřejmě pro všechny modely. Zbytek svět si jej pak bude moci pořídit od roku 2015.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2014.


Nissan představil digitální zpětné zrcátko, míří do Ženevy i do série - 1 - Nissan Smart Rerview Mirror 01Nissan představil digitální zpětné zrcátko, míří do Ženevy i do série - 2 - Nissan Smart Rerview Mirror 02Nissan představil digitální zpětné zrcátko, míří do Ženevy i do série - 3 - Nissan Smart Rerview Mirror 03Nissan představil digitální zpětné zrcátko, míří do Ženevy i do série - 4 - Nissan Smart Rerview Mirror 04
Tzv. Chytré zrcátko Nissanu působí opravdu chytře, na rozdíl od jiných koncepcí téhož nebere řidiči jistotu klasického skleněné zrcadla

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše