Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent

Situace japonské automobilky ukazuje, co může v dohledné době čekat většina automobilových firem. Nissan ale řádění koronaviru odskáče více než kdo jiný, čínský trh byl tím posledním kde bodoval.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent

11.3.2020 | Petr Prokopec

Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent

/

Foto: Nissan

Situace japonské automobilky ukazuje, co může v dohledné době čekat většina automobilových firem. Nissan ale řádění koronaviru odskáče více než kdo jiný, čínský trh byl tím posledním kde bodoval.

Únor je v Číně tradičně slabším měsícem, za čímž stojí tamní oslavy Nového roku. Ty trvají povětšinou sedm dní, a co je nejpodstatnější, de facto jsou vládou nařízené. Znamená to tedy, že dojde k zastavení montážních linek i k uzavření showroomů. Prodeje aut jsou tedy logicky horší než ve zbytku roku, meziročně si ale pochopitelně drží podobnou úroveň.

Letos tu ovšem máme výjimečnou situaci, jenž dle očekávání souvisí s koronavirem. Tato epidemie totiž zavřela továrny i dealerství na mnohem delší dobu než jen na týden. Celkové registrace tedy nakonec poklesly o 80 procent, a to vlastně jen proto, že prodejci měli k dispozici skladové zásoby. Výroba nicméně klesla ještě o dalších šest procent, čínská ekonomika tak šla rapidně dolů.

Čínu jako celek ale nechme stranou, místo toho se zaměříme na tamní prodeje Nissanu. Pro japonskou automobilku jde totiž o nejdůležitější trh, kde v posledních čtyřech letech prodala vždy minimálně milion aut. Otázkou však je, jak tomu bude letos. Již v lednu totiž došlo k meziročnímu pádu, a to o 10 procent na 91 027 kusů. Únor byl však daleko tragičtější, neboť tu máme 80procentní pokles a tedy pouze 15 111 zaregistrovaných vozů.

Lze samozřejmě konstatovat, že dolů letěly v únoru veškeré značky přítomné na čínském trhu, jenže většina z nich není v tak komplikované situaci, jako Nissan. Japonská automobilka totiž v uplynulých měsících strádala ve své domovině i ve Spojených státech a Čína pro ní představovala záchranný polštář a generátor peněz, s nimiž značka chtěla napomoci urychlit vývoj nových aut. Teď ale z Číny má a jistě chvíli bude mít jen ztráty.

Aby těch obtíží nebylo málo, pro Nissan není Čína důležitá jen v oblasti prodejů, ale také kvůli výrobě řady komponentů, jenž následně míří do firemních továren po celém světě, především ale v Japonsku. Ty se nyní potýkají s nedostatkem dílů, což logicky ovlivní globální výrobu i prodeje. Nissan tedy letos čeká opravdu těžký rok a hrozba bankrotu, o níž mluvil jeho někdejší šéf Carlos Ghosn, je náhle poměrně reálná.


Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 1 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 01Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 2 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 02
Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 3 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 03Nissan se přiblížil bankrotu, prodeje na jeho stěžejním trhu klesly o 80 procent - 4 - Prodeje Cina 02-2020 Nissan 04
Čínské prodeje Nissanu v únoru klesly o 80 procent, následky odnesl hlavně tamní veleoblíbený model značky jménem Sylphy, který patří mezi vůbec nejprodávanější auta své třídy

Zdroj: Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše