Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan spadl do miliardové ztráty a přepíná se do „nouzového” režimu. Ruší pětinu výroby, propustí 9 tisíc lidí, šéf si sebral polovinu platu
9.11.2024 | Petr Prokopec
Tohle není dobré, je to ale nakonec jen nevyhnutelný cíl cesty, na kterou se automobilka před pár roky dobrovolně vydala. Ignorace technické reality i preferencí zákazníků se nemůže dlouhodobě vyplatit nikdy nikomu. A Nissan nemůže být výjimkou.
Automobilová branže se začíná otřásat pod tíhou své léta trvající zabedněnosti a ignorací mnohokrát skloňovaných hrozeb. Stačí se ostatně podívat jen na zprávy z posledních dnů a člověk nemůže nabýt pocitu, že se věci vyvíjí správným směrem. Takovému Audi klesl zisk o 91 procent, BMW pak o osmdesát a neochvějnou baštou pohody už není ani Ferrari. Děje se tak hlavně kvůli špatným strategickým rozhodnutím automobilek, které si vybírají svou daň různými způsoby, aktuálně je to nejpatrnější v Číně. Ani zdejší situace ale není dobrá a také vyhlídky jsou chmurné.
A pohoda nepanuje ani v zemi vycházejícího slunce, odkud těžkosti hlásí Nissan. Japonská automobilka slovy svého šéfa Makoto Uchidy přechází do „nouzového režimu”, což jsou poměrně silná slova. Ale odpovídají nutnosti propustit 9 tisíc lidí, zrušit podstatnou část výroby a prodat kus podílu v Mitsubishi. Kromě toho si Uchida a s ním další vedoucí manažeři odhlasovali snížení svých platů. Situace je tedy skutečně vážná, ostatně oněch 9 000 pracovních míst představuje 6,7 procenta všech pracovních pozic ve společnosti.
Nissan doufá, že řada lidí odejde dobrovolně výměnou za odstupné, nicméně i tak jsou hromadné výpovědi, ke kterým dojde na všech možných pozicích, nevyhnutelné. V případě výroby dojde na snížení kapacity o 20 procent, jakkoli automobilka i nadále setrvá u plánu představit v nejbližších letech 30 zcela nových nebo modernizovaných modelů. Nicméně zatímco původně je Nissan měl sekat jako Baťa cvičky, mnohé z nich nyní budou odloženy a dorazí se zpožděním.
Toto rozhodnutí přichází jako reakce na ekonomické výsledky za třetí letošní kvartál. Zatímco loni ve stejném období Nissan vykázal zisk 191 miliard yenů (cca 29,34 mld. Kč), letos šlo pro změnu o ztrátu ve výši 9,3 mld. JPY (asi 1,43 mld. Kč). Automobilka navíc uvedla, že do konce roku by měla mít na kontě jen 3,4 milionu registrací, tedy o 300 tisíc a 8 procent míň, než původně počítala. „Nemáme jinou možnost než naše plány pozměnit,“ uvedl k tomu Uchida s tím, že stále počítá s budoucím růstem.
Klíčové v tomto ohledu mají být Spojené státy, kde roste hlad po hybridních vozech. Zrovna v této části trhu ovšem Nissan selhává, proto se na ni s oněmi novinkami zaměří. Mimo to má dojít ke zkrácení času na vývoj aut na pouhých 30 měsíců, což má navýšit flexibilitu. Japonci tak v podstatě najedou na taktiku Číňanů, kteří své vozy inovují pomalu každý rok. Dochází k tomu však jen v případě karoserie a vnitřní výbavy, po technické stránce se nemění pomalu nic.
Uchidovi lze přičíst k dobru, že již od tohoto měsíce bude brát jen polovinu svého někdejšího platu, což je krok, k jakému se šéfové ostatních churavějících automobilek obvykle nesnižují, po finanční stránce je to ale samozřejmě nic neřešící gesto. I tak je sympatické: „Životy 130 tisíc zaměstnanců Nissanu a jejich rodin leží na mých ramenou. Cítím proto velkou odpovědnost,“ dodal k tomu Uchida. Sympatické, ale... možná by bylo lepší firmu lépe řídit za domluvenou odměnu.


Makoto Uchida oznámil řadu kroků, které mají zlepšit situaci japonské automobilky. Ta totiž letos ve třetím kvartálu vykázala ztrátu 1,43 miliardy korun, zatímco loni ve stejné době měla na kontě nemalý zisk. Foto: Nissan
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 2 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 4 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 5 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 08:54 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch