Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nizozemsko se z elektrického snu probírá v bazarech. Lidé znovu víc a víc chtějí diesely, zájem o ojeté elektromobily klesá
14.1.2024 | Petr Miler
Pokud vezmeme v potaz, na jaký okraj zájmu byly diesely v této zemi vytlačeny, a jak moc je v ní protežován elektrický pohon, je to až tragikomické. Lidé na „čistším” trhu ojetin postupně ztrácí zájem o elektromobily a přiklání se zpět k dieselům.
Neřeknu to zdaleka poprvé, ale protože nemusíte patřit mezi naše pravidelné čtenáře, pro jistotu zopakuji, že už dlouhá léta trávím podstatnou část života v Nizozemsku. Leckoho to vzhledem k mému skeptickému postoji k elektrickým autům - a současnému směřování Nizozemska - překvapuje, tuto zemi jsem si ale k životu nevybral úplně dobrovolně, důvody jsou pracovně-osobní. I tak jsem za to rád - člověk může skoro v přímém přenosu sledovat dopady jednoho z největších elektrických experimentů v Evropě i na celém světě.
Navenek se může zdát, že Nizozemci pro elektromobily hoří, tak jednoduché to ale není. Nizozemci jsou v prvé řadě extrémně spořiví lidé a když jim někdo hodí návnadu v podobě subvencování - anebo naopak umělého zdražování - toho či onoho, rádi si nechají říci. Proto se v této zemi také daří tak snadno měnit některé nálady na trhu, z dlouhodobé perspektivy se ale pořád mohou vyplatit jiné věci než ty, které místním vnucuje vláda. A dříve nebo později se na to přijde.
Elektromobily tak jednak nejsou zase tak populární, jak by se vzhledem k platným schématům jejich podpory mohlo zdát, detailně jsme to probírali před pár dny. Loni měly podle tamních automobilových asociací na trhu podíl 30,8 %, což jistě není vůbec málo, ale pořád má to daleko k dominanci na trhu. To hlavní ale při pohledu na toto číslo lidem snadno uniká. Pro většinu Nizozemců jsou elektrická auta moc drahá, a protože ta spalovací jsou uměle zdražovaná, nekoupí nakonec spíše vůbec nic, než že by se stále více hrnuli pro elektromobily. Dvě čísla za všechna - ještě na přelomu milénia se v zemi prodávalo přes 600 tisíc nových aut za rok, loni to bylo 369 791 vozů, a to byl spíše lepší rok. Ukažte nám jiný srovnatelný automobilový trh, který se ve srovnatelném časovém rozmezí zmenšil skoro o polovinu.
Takřka půlka kupců nových je prostě pryč a lidé stále častěji míří pro ojeté vozy místo těch nových, zejména pak pro ty dovezené z Německa. Ale pro jaké? I tady je vidět skoro tragikomický rozpor mezi chtěným a získaným, neboť zatímco z trhu nových vozů byly vládou diesely skoro vytlačeny (loni měly podíl 1,1 %) a elektromobily míří stále výš na skoro třicetinásobek podílu naftových aut, na trhu ojetin je situace přesně opačná. A má to své následky i na zachování hodnoty jednotlivých ojetin.
Upozorňuje na to ve své analýze firma Automotive Mediaventions, která provozuje portály Gaspedal a Autotrack, a monitoruje tak zájem o jednotlivé druhy pohonu mezi kupci ojetých aut. Na trhu ojetin podle jejích dat nadále jasně vedou benziny a benzinové hybridy (79,5 %), diesely už jsou ale druhé s podílem 8,7 %. Ten navíc od předloňského roku soustavně roste, zatímco zájem o elektromobily postupně klesá (!). Loni byly s podílem 7,6 % až třetí, předloni na tom přitom s 8,2% podílem byly citelně lépe.
Tohle má pochopitelně vliv na ceny jednotlivých druhů ojetin. Průměrná cena ojetého vozu v nizozemské nabídce je mimochodem 23 828 Eur, tedy asi 588 tisíc Kč, z českého pohledu docela šílené číslo. Ale důležitější jsou trendy, kterých se vzhledem k uvedenému není těžké dovtípit se i bez dalšího komentáře - hodnota ojetých dieselů při zmenšujícím se přísunu nových nabídek a zvyšujícím se zájmu stoupá, zatímco hodnota ojetých elektromobilů při stále vyšších prodejích nových vozů a zmenšujícím se zájmu mezi kupci ojetin klesá. A nepřekvapivě to platí hlavně o Teslách, kde takovému vývoji nahrává i cenová politika automobilky.
Znovu se tak ukazuje, že je těžké od zeleného stolu poručit větru dešti, i když se hodně snažíte. Lidé zkrátka přichází na to, že ojetý diesel koupíte proti novému nebo ojetému elektromobilu podstatně levněji, poslouží vám podstatně lépe, při současných cenách nafty jsou i provozně výhodné a za aktuálního vývoje cen ojetin představují dokonce podstatně lepší investici. Pro Nizozemce, kteří by si pro gulden, pardon euro nechali koleno vrtat, to jsou velmi pádné argumenty. Nedivili bychom se, kdyby se podíl ojetých dieselů na trhu brzy dostal přes 10 procent, i když od nizozemských majitelů nových aut skoro není co brát, z Německa jich proudí do země dost a dost.















Auta jako Škoda Octavia III 2,0 TDI jsou v Nizozemsku opět v kursu, minimálně kupci ojetin přišli rychle na to, že elektromobily nejsou zase takové terno, jak politici tvrdí. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroje: RAI/Bovag, Automotive Mediaventions
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 10 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 11 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
dnes
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
dnes
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
