Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí
8.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Mazda připravuje novou MX-5 a má přes sebou velké úkoly. Jedním z nich je rapidní snižování hmotnosti až pod úroveň první generace tohoto roadsteru.
Mazda MX-5 je již mnoho let etalonem v oblasti lehkých roadsterů, které si může koupit i obyčejný člověk bez konta se sedmimístnými zůstatky. Mazda připravuje novou MX-5, která by podle slov automobilky měla být lehčí než předchozí model a v tomto směru dokonce překonat i úplně první generaci tohoto modelu. Vydat se cestou snižování hmotnosti je v případě menších zábavných automobilů skutečnou nezbytností a Mazda si sama nastavila velmi ambiciózní cíl v podobě 800 kg bez provozních kapalin a řidiče. To je vskutku heroický úkol, neboť současná generace je na hmotnosti 1 075 kg, tedy o téměř 300 kg výše.
Nová MX-5 bude kompaktnější než současný model, což v tomto případě znamená, že bude užší a zmenšení dozná také část vozidla. Z hlediska designu bude odpovídat spíše dalšímu evolučnímu kroku, jako tomu ostatně bylo i v případě posledních třech generací. Celkově bude vyznění podobné designu představeného konceptu Shinari minulý rok na pařížském autosalonu.



Loňský koncept Shinari by měl být pro novou MX-5 velkou inspirací
Šasí nové Mazdy MX-5 bude kvůli nákladům velmi pravděpodobně vyrobeno z vysoko pevnostní ocele, ale využity budou některé speciality ve struktuře jako je dvojitá páteř rámu. Ta by měla zabránit většímu kroucení šasi, které je pro otevřené vozy kvůli absenci střechy typické. Některé z inovací budou natolik významné, že si je Mazda nechává patentovat.
Nový dvoumístný roadster Mazdy bude využívat pravděpodobně přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, který nahradí současné atmosférické motory s objemem 1,8 a 2,0 litru. Zde spatřuji jediný omyl Mazdy, která chce turbodmychadlem zbytečně zabíjet odezvu na plyn, ale přeregulovaný trh si žádá své. Nový agregát by měl být velmi nejen úsporný, ale také výkonnější. Disponovat má novými technologiemi jako je variabilní fázování vačky nebo novým zpracováním mechanických dílů (písty apod.), které povede ke snížení tření. Uvedené technologie jsou zatím jen marketingovými proklamacemi, takže si zatím nelze dost dobře představit, jak celý tento kolotoč vylepšení bude ve výsledku fungovat, ale časem se jistě dozvíme více.
Také interiér Shinari má o nové MX-5 leccos napovídat
Velkým problémem k řešení je u tohoto malého vozidla nejen ochrana posádky v případě bočních a čelních nárazů, ale také ochrana chodců. Zde by měla pomoci pyrotechnická kapota, které se v případě čelního střetu okamžitě vystřelí svou horní část o několik centimetrů výše, aby zabránila kontaktu chodcovy hlavy s tvrdými součástmi automobilu. Tento princip není žádnou novinkou, ale u tak malého automobilu bude mít zřejmě premiéru.
Nová Mazda MX-5 bude souhrnem malých i velkých vylepšení, což dokladují také změny kosmetického charakteru, jako odstranění přihrádky před spolujezdcem ve prospěch jiných odkládacích prostor nebo uživatelský manuál na USB. Mazda šetří hmotnost také na magentech reproduktorů audio soustavy, kde hodlá nahradit těžké neodymiové magnety lehčími keramicko-feritovými jednotkami.
Jestli se Mazda u nové MX-5 zabývá takovými detaily, tak bere svůj úkol ohledně snižování hmotnosti opravdu vážně a my se můžeme dočkat opravdu zajímavého automobilu. Kdy? Prý na přelomu let 2012 a 2013.
Současná generace Mazdy MX-5 v části z mnoha svých speciálních edicí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Čínský majitel Volva a Mercedesu pod svou značkou takřka zkopíroval Audi A7, autu dal jméno A7
4.6.2025Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB