Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová pravidla EU už dostihla i Dacii, nezbude ji než přepracovat a zdražit Duster
15.8.2019 | Petr Prokopec
Rumunská značka se dosud zdála být proti bujícím regulacím imunní a pro Francouze byla dojnou krávou. Teď musí mohutně investovat, aby Renault naopak nezačala táhnout ke dnu.
Na první pohled se zdá, že Dacia je vůči změnám, jimiž prochází starý kontinent, téměř imunní. Její auta zůstávají velmi levná, přes dílčí změny motorizací konzervativně technicky koncipovaná a příchod zcela nové měřicí procedury spotřeby a emisí v loňském roce ovlivnil registrace značky jen během jediného měsíce, celkově si však rumunská automobilka připsala nový prodejní rekord. A vypadá to, že nejinak tomu bude i letos, neboť dosud každý měsíc došlo k překonání loňských statistik. Přesto však mateřský Renault začíná bít na poplach - od 1. ledna příštího roku totiž začnou být vymáhány nové limity spotřeby paliva resp. emisí CO2.
Právě tohoto kroku se automobilka začíná děsit. Její motory sice plní normu EU6d-TEMP, takže z hlediska zářijových novinek prochází bez poskvrny, spotřebu a tedy i produkci oxidu uhličitého ale hlídají jiné normy a tady už Rumuni v suchu nejsou. Třeba Sandero osazené přeplňovaným litrovým tříválcem o výkonu 90 koní totiž produkuje 148 gramů CO2 na kilometr, což je problém. Od příštího roku se totiž výrobci budou muset v rámci nových posouvat k průměru na 95 g/km na veškerou produkci a od dalšího roku bude tento limit platit natvrdo.
Dacia samozřejmě má výhodu v podobě mateřského Renaultu, který je díky včasným investicím do elektromobility a výraznému snižování objemu pohonných jednotek připraven na novou „zelenou éru“ velmi dobře. Rumunská automobilka tedy nebude mít problém s návštěvou francouzských skladů, kde si bude moci vybrat agregáty dle vkusu i potřeb. To ale neznamená, že ji to nemusí trápit.
Problémem je skutečnost, že moderní pohonné jednotky jsou daleko dražší než třeba atmosférická jedna-šestka, se kterou ještě donedávna byl spojen prakticky každý základní model rumunské značky. Dacia tak bude muset zdražit, ceny si ale nemůže dovolit zvednout příliš, neboť na nízkých sumách je založena její existence. Všeobecně se tak počítá jak se zdražením, tak se snížením zisku, což bude značku bolet - třeba Duster, který mají změny zasáhnout nejvíce, je nyní dle neoficiálních informací spojen se ziskovou marží přes 10 procent, to je více než průměr u BMW. Něčemu takovému bude konec.
Automobilka nemá na vybranou, neboť pokud by nevsadila na moderní motory, nebude pro Renault dojnou krávou, nýbrž mlýnským kamenem. Podle odhadů analytické společnosti Jeffries by nevyhovění požadavkům EU mohlo představovat sankce ve výši 450 milionů Eur (cca 11,65 miliardy korun), což odpovídá 17 procentům zisku celé skupiny. Tuto sumu by navíc Francouzi neplatili jednorázově, ale opakovaně každý rok - výši by přitom ovlivňovaly kromě emisí prodané kusy.
Snížení zisku navíc nebude možné připisovat jen na úkor investic do benzinových a dieselových jednotek, v případě Dacie je totiž jasné, že dříve nebo později dojde také na elektrifikaci. Rumuni samozřejmě budou těžit z vývoje Renaultu a částečně i Nissanu, i tak je ale čekají nemalé výdaje, jenž navíc půjdou do aut, které pro tradiční klientelu budou až příliš drahé.
I Rumuni se tedy ocitli na křižovatce, z níž nevede žádná dobrá cesta - může si vybrat jakoukoli a stejně bude trpět. Automobilku nyní čekají investice ve výši 671 milionů Eur (17,37 mld. Kč), které musí vydat během příštích dvou let, auta bude prodávat dráže, možná i v méně zajímavé podobě pro její tradiční klientelu a ještě přijde o část zisku. A čím více se bude utahovat smyčka kolem limitů spotřeby, tím bude situace horší.


































































Na Dusteru měla Dacia dosud přes 10 procent zisku, teď jej bude muset zdražit a o část marže stejně přijde
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí včera 16:30
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez včera 16:15
- Vítězem Masia, 18. Vostatek včera 16:00
- Herrera slaví titul včera 15:00
- Titul pro čínský motocykl Kove, Fernandez mistrem světa včera 13:00
Nejnovější články
Reálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 2 hodinamiDealeři aut v Číně krachují po tisících, hlavní důvody jsou varováním i pro Evropu
včeraPoslední osmiválcový supersedan světa s ručním řazením končí, obrat výrobce ale dává naději na pokračování
včeraDechberoucí, dodnes sotva jetý VW Passat W8 kombi s ručním řazením může být váš, je to dokonalé memento doby
včeraJe to zrušení potírání spalovacích motorů, nikoli jejich zákazy, co nyní vytváří tisíce nových pracovních míst
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 10.19. 18:05 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.19. 13:12 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.19. 12:05 - mafel
- Rychlodotazy 10.19. 10:59 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.18. 11:47 - pavproch
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam