Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia prošla crash testy, slabiny předchůdce odstraňuje jen zčásti
4.12.2019 | Petr Prokopec
Třebaže čtvrtá generace Octavie vypadá jako úplně jiné auto, její crash test připomíná, že jde spíše o rozsáhlý facelift dosavadního provedení. Část slabin českého bestselleru zůstává.
Organizace Euro NCAP se v závěru letošního roku nadmíru činí, neboť nárazovými zkouškami aktuálně prošlo hned dvanáct aut. Výsledků ovšem máme třináct, neboť u nového Peugeotu 2008 byl užit klasický dvojí metr belgické organizace. Vůz se tedy dočkal crash testů se standardní a příplatkovou výbavou, která na palubu přihodila radarové senzory a navýšila tak efektivitu autonomních brzd. Díky tomu se čtyřhvězdičkové hodnocení základní varianty náhle proměnilo na pětihvězdičkové, jakkoliv odolnost samotného vozu zůstala samozřejmě nezměněna.
Na toto umělé navyšování deklarované bezpečnosti poukazujeme již dlouho, zejména s ohledem na slabiny moderních technologií. Lze sice kvitovat, že bezpečnostní asistenti mohou následky kolize zmírnit či ji zcela odvrátit, nicméně spoleh na průběh samotného nárazu nemají žádný vliv.
Brečet ale na tomto hrobě již znovu nebudeme, stejně jako dnes nebudeme detailně procházet celou dvanáctku otestovaných vozů. I proto, že většina se pyšní právě pěti hvězdami. Výjimku v tomto kole tvoří pouze Jeep Renegade, který dojel na nedostačující elektronickou podporu, a sourozenci v podobě Seatu Alhambra a Volkswagenu Sharan. Zatímco však americké SUV získalo jen tříhvězdičkové hodnocení, pár od VW Group má na kontě hvězdy čtyři. A taktéž výtky k malému počtu berliček.
V tomto směru naopak kraluje Tesla Model X, která je nejlépe hodnoceným vozem tohoto kola. Nadmíru zajímavé přitom je, že americký elektromobil je mnohem staršího data výroby než jeho nová evropská konkurence v podobě Porsche Taycan. Přesto však čtyřdvířko ze Zuffenhausenu zaostává v oblasti ochrany dospělých i chodců. A jak jsme již naznačili, doslova převálcováno je v kategorii asistenčních systémů. Ač je tedy možná kvalitnější, minimálně v očích Euro NCAP tahá za slabší konec provazu.
Přesuňme se ale k vozu, který nás zajímá nejvíce, a tím je nová Škoda Octavia. Testem bruselské organizace přitom prošel kombík, který míří do prodeje jako první. A na první pohled se nad hodnocením dá zajásat, neboť tu máme pro marketing tolik potřebných pět hvězd. Značka tak pokračuje ve šňůře, která začala již v roce 2008. Nicméně je třeba dodat, že tu máme jisté zklamání, ačkoliv to nic nemění na skutečnosti, že oproti předchozí generaci došlo k jistým zlepšením.
Abychom nemluvili pouze obecně, rovnou zmíníme, že kritika testovacích komisařů mířila především k testu naražení na kůl. Nová Octavia totiž stále neposkytuje dokonalou ochranu horním partiím dospělé posádky, v tomto případě totiž stále hrozilo pohmoždění žeber. Jakkoliv je třeba dodat, že u předchůdce bylo hodnocení ještě horší, posun k lepšímu je velmi malý, ovšem při opravdu velkém zdražení.
Kromě toho je třeba dodat, že při simulaci čelního nárazu pouze částí přídě došlo na navýšení rizika úrazu u obou cestujících vpředu. Test nárazu celou přídí pak u předchůdce ještě prováděn nebyl, proto tu nemáme přímé srovnání, nicméně skutečnost, že Euro NCAP mluví o vyšším riziku u pasažérů vzadu, není pro Škodu zrovna skvělou vizitkou. Ukazuje se tedy, že nová Octavia sice vypadá zcela nově, pod blýskavým kabátem však došlo jen na dílčí změny.
K ochraně dětí ale již nelze říci ani popel, v tomto ohledu si mladoboleslavská novinka Brusel získala. A podobně je tomu také u ochrany chodců, kdy víceméně jediné výtky letí k tuhým čelním sloupkům, což ale posádka pro změnu stoprocentně ocení. Pochvalu pak zaslouží elektronické berličky, neboť autonomní brzdy zasahovaly bez chybičky a systém dokázal detekovat nejen pěší, ale také cyklisty. Ve výsledku tak nepřekvapí kladné body i v kategorii asistentů.
Suma sumárum tu tedy máme daleko více kladů než záporů, jakkoliv ony nedostatky zejména v kontextu s poměrně vysokou cenou zamrzí. Zvláště když novou Octavii při ochraně dospělých válcuje i letitý Ford Mondeo, v jehož případě je posádka lépe chráněna při obou variantách čelního nárazu i při bočním napichování na kůl.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP






Tabulka s klíčovými výsledky Škody Octavia Combi
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Octavia Combi na stránkách Euro NCAP.
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Lamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před 2 hodinamiToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 3 hodinamiNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 5 hodinamiPorsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 6 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 13:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales