Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová studie jmenovala nejvíce a nejméně kvalitní nová auta, drazí Evropané totálně propadli
29.6.2022 | Petr Prokopec
Kvalita nových aut klesá, to je hlavní závěr nového ročníku tradiční studie IQS. Stojí za tím i pozměněné vnímání klientely dané rapidním zdražováním, které doprovází dlouhé čekací lhůty.
Za poslední dva roky jsme si v automobilové branži museli zvyknout na nové „standardy“. Ceny šly razantně nahoru, stejně jako se kvůli nedostatku čipů a dalších komponentů zásadně prodloužily dodací lhůty. To logicky vede k vyšším očekáváním zákazníků. Pokud se musí obrnit trpělivostí a po několik měsíců mohou jen koukat na obrovskou díru v rozpočtu, kterou jim podpis kupní smlouvy způsobil, pak logicky na bedra vyhlédnutého vozu již dopředu kladou nemalý tlak. Není tedy vlastně až tak moc překvapivé, že dochází na stále četnější zklamání.
Stav věcí dobře vykresluje i anketa IQS (Initial Quality Study) společnosti J.D. Power zaměřující se na vnímání kvality nových vozů ze strany zákazníků. Poslední kolo se odehrálo v období od února do května, kdy na 223 otázek rozdělených do devíti kategorií odpovědělo 84 165 lidí. To není zrovna malý výpovědní vzorek, do jisté míry tak výsledky lze považovat za pověstnou bernou minci. Pro evropské prémiové výrobce se ale jedná o velmi špatnou zprávu.
Než se ovšem dostaneme k detailům, je třeba dodat, že letošní již šestatřicátý ročník přinesl podstatné zhoršení. Počet problémů na sto aut (vyjádřený hodnotou PP100) vzrostl o 11 procent na 180 PP100. Mainstreamové značky se přitom v průměru dostaly na 175 PP100, zatímco ty prestižní dosáhly 196 PP100. Čím nižší skóre je, tím větší panuje u zákazníků spokojenost. Ač tedy lidé za prémiovky platí podstatně více, problémů řeší více.
Každé pravidlo má pochopitelně svou výjimku, přičemž v tomto případě jí jsou automobilky Genesis a Lexus. Ani jedna se však nevyhoupla na trůn, ba co více, ani jednu nenajdete na pódiu. Místo toho zlato pobral Buick, stříbro Dodge a bronz Chevrolet. To je překvapivé, neboť jakkoli jde o americké kolo, zákazníci v předchozích letech s domácími výrobci až tak spokojeni nebyli. Nyní ale v jejich prospěch hovoří jednodušší technika, a tedy i nižší ceny.
Pro evropské značky aktuální kolo představuje neskutečný výprask. Nad průměrem najdeme pouze BMW a Mini, všichni ostatní výrobci ale již zamířili „pod čáru“. Zajímavý je pohled zejména na Švédy, neboť Volvo má na kontě 256 PP100 a patří tak k vůbec nejhorším automobilkám. Ještě hůře je však na tom jeho bývalá sportovní a nyní elektrická divize Polestar s 328 PP100. To jsou opravdu smutné výsledky, které dokonce dalece zaostávají i za Teslou (226 PP100), která je nekvalitou vyhlášená jako málokdo jiný.
Výrobci elektromobilů jsou přitom plnohodnotnými účastníky ankety vůbec poprvé, a jakkoliv by měli těžit z méně komplexního ústrojí, realita je jiná. Spalovací vozy totiž v průměru dosahují na 175 PP100, zatímco s plug-in hybridy je již spojeno 239 PP100 a s ryze bateriovými auty dokonce 240 PP100. To je již opravdová propast, jejíž šíři ještě umocňuje pohled na Chevrolet Corvette. Osmiválcový sporťák je totiž nejlépe hodnoceným vozem letoška (101 PP100).
Lze už jen dodat, že nejvíce ocenění mají na kontě koncern General Motors (9) a BMW (5). Obě značky pak zabodovaly i svými továrnami, kde se trofeje udělují nikoliv na základě dojmu zákazníků, ale s ohledem na míru defektů a selhání. Znamená to tedy, že Chevrolet Equinox, GMC Terrain a BMW X1 a X2 by měly být vcelku bezproblémovými vozy. Není tak vlastně divu, že Equinox a X1 dominují i ve svých segmentech.
V rámci posledního kola IQS došlo na mnohá překvapení. Prémiové značky totiž zaostávají za těmi mainstreamovými, pódium pak patří jen americkým automobilkám. Evropští výrobci naopak pohořeli. Foto: J.D. Power
Nejlépe hodnoceným vozem letošního roku se stala Corvette osmé generace, tedy osmiválcový sporťák. Foto: Chevrolet
Jednou z nejhůře hodnocených značek je švédské Volvo, evropské prémiovky jsou na tom ale obecně mizerně. Foto: Volvo
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva