Náhradní baterie pro elektrický Ford Mustang je tak drahá, že byste místo ní koupili slušné celé auto

Už léta se říká, že akumulátory pro elektromobily zlevní do té míry, že sama auta budou schopna alespoň cenově konkurovat vozům se spalovacími motory. Ceny baterií opravdu klesají, o nic levného ale pořád nejde, ani zdaleka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Náhradní baterie pro elektrický Ford Mustang je tak drahá, že byste místo ní koupili slušné celé auto

2.1.2022 | Petr Miler

Náhradní baterie pro elektrický Ford Mustang je tak drahá, že byste místo ní koupili slušné celé auto

/

Foto: Ford

Už léta se říká, že akumulátory pro elektromobily zlevní do té míry, že sama auta budou schopna alespoň cenově konkurovat vozům se spalovacími motory. Ceny baterií opravdu klesají, o nic levného ale pořád nejde, ani zdaleka.

Před pár dny jsme detailně probírali, jakou cenovou past představují pro Renault Zoe jeho akumulátory. Je ve výsledku úplně jedno, jestli je automobilka k vozu prodá nebo pronajme, stěží se bez mohutných dotací a dalších forem přerozdělování dostane do pozice, kdy by na autě neprodělávala, nebo jej nabízela nemístně draho. I s oněmi dotacemi je to pro ní dosažení jakéhokoli lepšího stavu zjevně tvrdý oříšek.

Ačkoli se totiž už dlouhá léta tvrdí, že akumulátory zlevní až do té míry, že elektrická auta budou srovnatelně drahá jako ta spalovací, nic takového dosud nenastalo. A to přesto, že ceny nejpoužívanějších Lithium-iontových akumulátorů měly od roku 2010 klesnout 89 procent. Pro Renault a jeho Zoe je to obzvláště tíživé, neboť jde o malé auto, jehož cenu drahé akumulátory snadno vystřelí do nepřijatelných výšin. Trochu lépe je na tom Ford se svým Mustangem Mach-E, neboť jde o větší a dražší vůz. Zase o tolik lépe na tom ale není.

S větším akumulátorem o kapacitě 98,7 kWh u nás startuje na 1 514 900 Kč včetně DPH, jak se ale nyní ukázalo, jen samotný akumulátor pro tuto verzi stojí v USA od 23 648,94 USD, tedy asi 517 000 Kč. Jde pochopitelně o sumu bez DPH, a tedy asi 626 000 Kč, pokud českou daň z přidané hodnoty připočteme. To je obrovská suma odpovídající více jak 41 % ceny auta, jen za baterii.

Za takové peníze si můžete koupit celé spalovací auto a ne úplně marné. I v poslední době velmi drahá Škoda Octavia může být za danou částku vaše s motorem 2,0 TDI a výbavou Ambition, k Mustangu Mach-E za to dostanete jen baterku. Navíc je třeba dodat, že jde o baterku na chvíli - Ford k ní standardně poskytuje záruku na 8 let a 160 tisíc km maximálně a z praxe už víme, že nejde o hodnoty, které by nereflektovaly životnost řady baterek. Jasně, k celé nové Octavii dostanete záruku kratší, tahle auta ale i po 20 a více letech se stovkami tisíc km dál jezdí, některé elektromobily resp. jejich akumulátory už po 8 letech a 160 tisících km nikoli.

Když k tomu přidáme, jak mizerně se Mustang Mach-E chová na dálnici i v nejlepší verzi GT (stojí od 1 914 900 Kč), pak před sebou opravdu nemáme lákavou nabídku. Ani dotace v řádu stovek tisíc by ji nevykouzlily, také s těmi byste si koupili drahé auto s nejasnými vyhlídkami na dlouhodobou existenci (a tedy i udržení hodnoty), na němž jeden díl s životností dost možná blízké 8 letům či 160 tisícům km stojí jako celé jiné auto.


Náhradní baterie pro elektrický Ford Mustang je tak drahá, že byste místo ní koupili slušné celé auto - 1 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 01Náhradní baterie pro elektrický Ford Mustang je tak drahá, že byste místo ní koupili slušné celé auto - 2 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 02Náhradní baterie pro elektrický Ford Mustang je tak drahá, že byste místo ní koupili slušné celé auto - 3 - Ford Mustang Mach-E GT Autobahn video ilu 03
Ford Mustang Mach-E je velmi drahé auto s nepřesvědčivým dynamickým projevem, jehož použitelnost stojí a padá s akumulátory. Právě jejich náhrada ale stojí více jak 41 procent ceny celého vozu, nominálně přes půl milionu korun bez DPH. Automobilka na ně přitom dává záruku končící najetím 160 tisíc km nebo 8 léty stáří. Foto: Ford

Zdroj: Carscoops

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.