Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Diesely mohlo před vymřením zachránit nové řešení VW, teď se zdá být na odstřel
9.11.2020 | Petr Prokopec
Mají spalovací motory z delší časové perspektivy nějakou budoucnost? Mohly by mít, z posledních kroků automobilek se ale zdá, že s nimi nepočítají, a to ani když do alternativních řešení mohutně investovaly.
V poslední době přicházejí z centrály Volkswagenu jen zprávy svědčící o stále větším zápalu pro elektrifikaci. Němci jako by s ničím jiným nepočítali a i když nic není horké tak, jak se uvaří a vozy se spalovacími motory tu s námi nutně budou ještě dlouho, v Evropě podle VW delší časovou perspektivu zjevně nemají.
Svědčí o tom změna nálad právě uvnitř německého koncernu, který se ještě před dvěma léty chlubil úspěchem na poli vývoje pohonných hmot. Ten mohl už tehdy odsuzovaným dieselům dovolit chytit druhý dech, nakonec se ale zdá, že z toho nebude nic.
VW od roku 2018 testoval na vlastní firemní flotile palivo zvané R33BlueDiesel. To plně odpovídalo evropským standardům DIN EN 590, proto jej mohly zcela bez okolků spalovat existující naftové vozy, a to i ty starší, které se zdály a zdají být teprve na odstřel. Emise CO2 totiž s jeho používáním klesají nejméně o 20 procent ve srovnání s běžným palivem, neboť jde o částečně synteticky vyráběné palivo.
Jeho podstatou není řepka či cokoli podobného, tedy alespoň nikoliv v přímé podobě. Za hlavní zdroj Volkswagen označoval chipsy, respektive jejich výrobu. Při ní používaný rostlinný olej, který by za normálních okolností byl vyhozen, je vyčištěn a upraven. Na konci náročného procesu pak stojí mix parafínů neboli biodiesel, který je následně mixován s klasickým dieselem.
Volkswagen se tehdy spojil s Shellem a počítal s komercializací, dokonce měl pro R33BlueDiesel vymyšlené obchodní jméno Green Premium. Mluvilo se o „velmi blízké budoucnosti” a zásadní cestě, jak pomoci autům ke splnění současných limitů emisí CO2 (průměr 95 g/CO2 km pro celou flotilu). Pokud by například (čistě teoreticky) všechny nově prodané Volkswageny na naftu používaly toto palivo, automobilka by limit splnila, aniž by musela investovat do jediného elektrického nebo hybridního auta.
VW už v roce 2018 říkal, že dokáže vyprodukovat tohoto paliva tolik, aby bylo k dispozici široké veřejnosti, dnes už ale víme, že se to nestalo a asi ani nestane. Jednak je tu pochopitelně otázka, jak by vůbec Evropská unie spočítala průměrné emise aut značky, které částečně používají palivo s emisemi CO2 nižšími o 20 procent, bylo by to velmi komplikované. Klíčový je ale nakonec znovu postoj samotného VW.
Ačkoli šéfem koncernu tehdy byl a stále je Herbert Diess, právě on nyní proti jakýmkoli syntetickým palivům ostře vystupuje. Říká, že v případě syntetických paliv „musí být použito několikanásobně více obnovitelné energie než pro přímý pohon elektrických aut”. To je sice pravda, jaksi ale zapomíná, že syntetická paliva lze použít do už vyvinutých nebo dokonce vyrobených aut s okamžitým efektem, zatímco elektromobily je nutné vyvinout od nuly, vyrobit od nuly a osadit je akumulátory, jejichž samotná výroba je zatěžující a jejich živostnost omezená.
Diess ale trvá na svém: „Elektrická mobilita je jediné citlivé řešení. Pokud chceme dosáhnout klimatických cílů, nemáme čas dále čekat a diskutovat možné technologie,” říká. R33 BlueDiesel je tak zřejmě odepsanou záležitostí a bez ohlížení se vpravo a vlevo i dále bude.


Volkswagen od počátku roku netankuje do firemních vozů nic jiného než zcela nový R33BlueDiesel. Toto palivo prý mělo emise CO2 srazit o nemalých 20 procent vůči konvenčním dieselům
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 7 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejnovější články
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
před 52 minutami
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát Dacií
před 2 hodinami
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
před 3 hodinami
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
před 5 hodinami
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- BMW Divize 12.19. 14:32 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 11:02 - GeneHawkins
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
