Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejaerodynamičtější auto světa konečně překonalo český vůz z roku 1935
29.3.2021 | Petr Prokopec
Jednou se to stát muselo a ten moment přišel právě dnes. Na vrcholu žebříčku nejaerodynamičtějších aut světa po 86 letech najdeme jiné auto než českou Tatru. Primát uzmul kdo jiný než Mercedes.
Svět aut má nového krále. Mercedes-Benz s velkou pompou poodhalil nový model EQS, který počítá jen s elektrickým pohonem. I z toho důvodu se dočkal nejnižšího koeficientu odporu vzduchu, který má vozu pomoci maximalizovat dojezd na nabití. Aerodynamika byla pro výrobce vždy důležitou oblastí, v době nedostačujících akumulátorů s malou energetickou hustotou a dlouhou dobou dobíjení se ale zjevně stává tou klíčovou.
Zoubky v tomto ohledu naposledy vycenil Lucid, jehož první model jménem Air dosahuje Cd 0,21. Nedávno došlo k odkladu zahání jeho výroby, což jsme využili k tomu, abychom připomněli, že jde po letech o první produkční vůz, který se konečně dostal na úroveň legendární Tatry T77 z roku 1935. Ta tak nízkého odporu dosáhla pomocí zakrytování zadních kol a dokázala jezdit na tu dobu impozantních 150 km/h. Mercedes EQS je pak prvním, který ji překonává, neboť i když se na tomto poli snaží také Tesla (u faceliftovaného Modelu S má Cd klesnout z 0,23 na 0,208), Mercedes je s Cd 0,20 jasně první.
Za tímto úspěchem stojí slovinský designér Robert Lesnik, který má na kontě nejen AMG GT či poslední třídu S, ale také třeba Volkswagen Scirocco. Jak přitom sám nyní dodává, práce na nové třícípé hvězdě odstartovaly již před třemi lety. Hlavní inspirací pak byl koncept IAA z roku 2015, ovšem dle Lesnika automobilka brala pomalu z každého svého nového modelu v uplynulé dekádě jen to „nejšílenější“, aby následně vše spojila do jediného celku, u kterého tuctovost nepřipadala v úvahu.
„Pod kapotou není žádný spalovací motor, tudíž jsme mohli zkrátit kapotu a rozšířit prosklenou část. Jinými slovy jsme tak zákazníkovi nabídli více prostoru,“ říká dále k tématu Lesnik. A dodává, že původně chtěl boční linii vedoucí pod okny ještě snížit. V té chvíli by však EQS již vypadalo spíše jako sportovní čtyřdveřové kupé, nikoliv jako pravověrná limuzína. Zájemci nicméně mohou vcelku snadno dosáhnout Lesnikových záměrů, neboť k mání je sportovní bodykit a až 22palcová litá kola.
Prvotřídní aerodynamiky nicméně EQS dosahuje v základu a na 19palcových litých kolech. Mercedes zároveň vzduchové otvory opatřil záclonkami, které se v závislosti na potřebách elektrického ústrojí a brzd mohou automaticky otevírat či zavírat. Kromě toho vyrukoval s rozměrnou jednodílnou kapotou, která je navržena tak, aby zůstala zavřená. Otevřít ji tedy s pomocí speciálních nástrojů může pouze servisní tým, samotnému majiteli je ale část vozu zapovězena.
I to je ve výsledku nevyhnutelný vývoj spojený s elektromobilitou. Její komplexnost vám totiž již neumožní samoopravy, jako tomu bylo za dob Škody 120, kdy s pomocí šroubováku, kombinaček, kladiva a krabice plné šroubků a žároviček jste dokázali opravit pomalu cokoliv a kdekoliv. Vraťme se ale zpět k EQS.
To se na zádi dočkalo také malého spoileru, přičemž automobilka po chvíli váhání zavrhla ten aktivní jako zbytný. Vpředu se pak vůz chlubí maskou, neboť dle Lesnika každý vůz Mercedesu „potřebuje tvář“. Daný panel ovšem má ještě funkční opodstatnění, slouží totiž jako krytka pro LiDAR a veškeré radarové a laserové senzory. EQS totiž umožní semi-autonomní jízdu úrovně SAE3, ovšem pouze na dálnicích - a nejspíše jen tam, kde to legislativa dovolí.
Pohon dostane na starosti dvojice elektromotorů, která nejspíše nabídne 476 koní a 760 Nm točivého momentu, což by vyústilo v 4,5sekundovou akceleraci na stovku a nejvyšší rychlost 200 km/h. Jistota v tomto ohledu nicméně chybí, neboť plné odhalení vozu Mercedes slibuje až na 15. duben. Nicméně v rámci dojezdu již třícípá hvězda uvedla, že novinka zvládne až 700 km na jeden zátah, aby tak byla „skutečnou ikonou mezi limuzínami budoucnosti“.
O to se přitom nemá postarat jen působivá aerodynamika, ale rovněž prostorný a hlavně digitální interiér. V tomto ohledu jsme již dříve mluvili o masivním 1,41metrovém masivním panelu, který se natáhl od jednoho sloupku k druhému. Nyní Mercedes upřesnil, že ve skutečnosti se jedná o trojici displejů (ten pro řidiče a spolujezdce měří 12,3 palce, středový pak 17,7 palce), které byly integrovány pod jeden prosklený kryt.
Automobilka zatím nezmínila, na kolik peněz tato volba přijde, nicméně s lácí nelze počítat ani omylem. A jakkoliv EQS nebude levné jako takové, dá se předpokládat, že Hyperscreen by pro část klientely mohl být těžko rozlousknutelným oříškem. Proto je v základu k mání podobná konfigurace jako u třídy S, tedy plovoucí 12,3palcový displej nahrazující přístrojový štít, a 12,8palcová centrální obrazovka ve stylu tabletu. Zbytek pak vyplňují dekory.
Nejspíše nemá smysl se ptát, která volba je vám bližší. Ať se však rozhodnete jakkoliv, vždy lze počítat s umělou inteligencí, jíž lze ovládat hlasem. Navolit si přitom můžete i Power Nap, tedy speciální program, který vás během přestávky má ukolébat, uspat a poté zase vzbudit. To se vám nejspíše hodí při dobíjení, kdy roletky na oknech zajistí soukromí, aby vás následně masážní strojek ve sklopených sedadlech zase probral k životu.
Lze pak už jen dodat, že palubní systém probouzíte k životu standardní čtečkou otisků prstů, mimo ni ovšem ve výbavě nechybí ani filtrační systém HEPA zabraňující vniknutí jakýchkoliv bakterií a virů do kabiny. Dále pak lze počítat třeba se 710wattovým audio systémem Burmester. Tím nám ale dosavadní informace končí, přičemž další dorazí za pár týdnů. Následně ještě v prvním letošním pololetí odstartují i objednávky.






















Nový Mercedes-Benz EQS se pochlubí prvotřídní aerodynamikou i rozměrným displejem v kabině. Základní provedení nicméně počítá s konvenčnějšími dvěma obrazovkami. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
před 7 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Zkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
před 37 minutamiReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 2 hodinamiK mání je auto, které osobně zdevastoval „Mr. Bean”. Pak ho nechal opravit, přesto jej prodává s dírou
před 3 hodinamiNa elektrickém Hummeru si dealeři chtěli mastit kapsy, teď ho nedokážou prodat ani se slevami 900 tisíc Kč
před 5 hodinamiMáte rádi bobra? Firma zkusila napravit kontroverzní příď současného BMW M3, obrátilo se to proti ní
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva