Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejlevnější Dacie plně odhaleny, jde po všech stránkách o úplně jiná auta
29.9.2020 | Petr Miler
Čekali jsme velkou změnu a je to velká změna, teprve odhalení veškerých důležitých detailů ale prozradí, jak moc. Tohle jsou úplně nová auta, která si vyjma motorů mohou dělat zálusk i na citelně prestižnější soupeře.
Dacie byly po léta zajímavé jen tím, že byly opravdu levné a bodovaly převážně na trzích, jako jsou země východní Evropy. Zejména s rostoucí popularitou modelu Duster se ale měřítka začala měnit. Rumuni pochopili, že se svými auty mohou oslovit i lépe situovanou klientelu, která za auta z různých důvodů nemíní utrácet za nový vůz veškeré peníze a začali se ji přizpůsobovat. Současný Duster tak už nemá nálepku laciné z nouze ctnosti, přestože laciný zůstává, z většiny ostatních modelů ji ale bylo ještě nutné ještě sejmout.
Na tento krok nás Dacia připravovala roky a tento měsíc začala jednat. Na jeho začátku pustila do světa první fotky modelů Sandero a Logan, které jsou obvykle nejlevnějšími novými auty v Evropě, s dalšími detaily nás ale hodlala přes 3 týdny napínat. V mezičase jsme si sice pár dalších detailů mohli prohlédnout, na plné odhalení ale došlo až dnes. A rovnou si můžeme říci, že zvěsti o výrazném posunu do vyšších sfér nelhaly, tedy s jednou výjimkou.
Tou jsou motory, neboť Logan i Sandero s novými generacemi přišly o cokoli kloudného. V nabídce tedy nezůstal ani poslední benzinový čtyřválec a k překvapení většiny ani diesel 1,5 dCi, současně se do ní nedostal motor 1,3 TCe. Oba modely si tak musí vystačit v podstatě se dvěma benzinovými tříválci - atmosférickým 1,0 s 65 koňmi a přeplňovanými 0,9 s 90 resp. 100 koňmi. Druhý jmenovaný může fungovat i na LPG a se zachováním standardní nádrže na benzin teoreticky ujet až 1 300 na dotankování obou paliv, ale to je tak jediné zajímavé z nabídky motorů.
Máme obavu, že tahle čistka se může Dacii na některých trzích vymstít - u nás jsou kupci Dacií relativně konzervativní lidé a taková paleta se jim nemusí zamlouvat. Za posun vpřed lze naopak označit nahrazení robotizovaného manuálu Easy R automatem s plynule měnitelným převodem (CVT), což též pro mnohé nebude ideál, ale zmíněný robotizovaný manuálu opravdu není dobře fungujícím, natož pak spolehlivým a trvanlivým řešením.
Další novinky už jsou ale téměř bez výjimky pozitivní. V prvé řadě je třeba připomenout, že Logan i Sandero přepřáhly na moderní platformu CMF, která je posouvá o světelný rok vpřed, neboť auta dovoluje osadit řadou soudobých prvků. Elektrický posilovač řízení každý neocení, ale hlavní světla s LED, parkovací asistent se senzory i kamerou, asistent startu do kopce nebo varování před autem ve slepém úhlu zrcátka jsou věci, které dosud u Dacií nebyly vůbec nebo v této podobě k dispozici. A změna platformy je výrazně znát i na výbavě interiéru, ke které se dostaneme za chvíli.
Nejprve se sluší připomenou výraznou proměnu vzhledu, s níž tyto Dacie odhodlaně setřepávají image laciných aut. Nebudeme opakovat dříve řečené, ale vše od pojetí světel přes změnu řešení klik dveří až po podobu a nakonec i velkost kol posouvá auta citelně výš. Skutečně revoluční proměnou pak prošla kabina, která relativně spartánské pojetí nahrazuje o poznání sofistikovanějším vzhledem s řadou moderních prvků.
Už architektura kabiny vypadá asi o 300 % lépe, materiály se když už nic jiného snaží být nápadité a analogová řešení výrazně nahrazují ta digitální. Vyšší verze mají uprostřed palubky osmipalcový dotykový displej, pod ním ovladače ventilace s displeji ukazujícími aktuální nastavení a pak je tu spousta naznačených výbavových prvků, o kterých si dřívější iterace týchž aut často mohly nechat jen zdát. Bezklíčový vstup a start, vyhřívaná sedadla, automatická, klimatizace, parkovací kamera, automatické stěrače, dálkové ovládání víka kufru nebo skleněné střešní okno s elektrickým ovládáním, to vše a mnohé další je možné dostat v základu a nebo za příplatek v jednotlivých verzích.
Vzhledem k nárůstu rozměrů nebude jistě trpět ani praktičnost obou aut, právě tady je ale třeba mezi oběma modely udělat dělítko. Jsou si vizuálně velmi podobné zvenčí i zevnitř, Sandero resp. jeho stylovější verze Stepway s o 4,1 cm vyšší světlou výškou je ale pochopitelně hatchback a Logan dále sedan. Sandero se tak může pochlubit menším, 328litrovým kufrem, který je ovšem praktičtější, Logan má pro změnu 528litrový a méně praktický. Jeho praktičnost se tak snaží navýšit jakýsi organizér v kufru a dále u něj stojí za zmínku, že cestujícím vzadu nabízí výklopné stolky nikoli nepodobné interiérům letadel.
Dodejme, že Dacia slibuje, že oba modely budou nadále představovat výjimečnou hodnotu za peníze, o konkrétní cenách pro jakýkoli trh ale nemluví. Více v tomto směru se dozvíme v nejbližších měsících, kdy oba vozy dorazí na trh.




























Nová Dacia Sandero se ukázala ve standardním provedení i jako Stepway... Foto: Dacia
...a to konečně zvenčí i zevnitř. Foto: Dacia
Venku je také Logan... Foto: Dacia
...který jako jediný ukázal špičkovou specifikaci kabiny. Oba vozy pak silněj profitují z nové platformy CMF. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025K mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
5.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025Poslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
6.4.2025Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
6.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva