Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejlevnější Dacie plně odhaleny, jde po všech stránkách o úplně jiná auta
29.9.2020 | Petr Miler
Čekali jsme velkou změnu a je to velká změna, teprve odhalení veškerých důležitých detailů ale prozradí, jak moc. Tohle jsou úplně nová auta, která si vyjma motorů mohou dělat zálusk i na citelně prestižnější soupeře.
Dacie byly po léta zajímavé jen tím, že byly opravdu levné a bodovaly převážně na trzích, jako jsou země východní Evropy. Zejména s rostoucí popularitou modelu Duster se ale měřítka začala měnit. Rumuni pochopili, že se svými auty mohou oslovit i lépe situovanou klientelu, která za auta z různých důvodů nemíní utrácet za nový vůz veškeré peníze a začali se ji přizpůsobovat. Současný Duster tak už nemá nálepku laciné z nouze ctnosti, přestože laciný zůstává, z většiny ostatních modelů ji ale bylo ještě nutné ještě sejmout.
Na tento krok nás Dacia připravovala roky a tento měsíc začala jednat. Na jeho začátku pustila do světa první fotky modelů Sandero a Logan, které jsou obvykle nejlevnějšími novými auty v Evropě, s dalšími detaily nás ale hodlala přes 3 týdny napínat. V mezičase jsme si sice pár dalších detailů mohli prohlédnout, na plné odhalení ale došlo až dnes. A rovnou si můžeme říci, že zvěsti o výrazném posunu do vyšších sfér nelhaly, tedy s jednou výjimkou.
Tou jsou motory, neboť Logan i Sandero s novými generacemi přišly o cokoli kloudného. V nabídce tedy nezůstal ani poslední benzinový čtyřválec a k překvapení většiny ani diesel 1,5 dCi, současně se do ní nedostal motor 1,3 TCe. Oba modely si tak musí vystačit v podstatě se dvěma benzinovými tříválci - atmosférickým 1,0 s 65 koňmi a přeplňovanými 0,9 s 90 resp. 100 koňmi. Druhý jmenovaný může fungovat i na LPG a se zachováním standardní nádrže na benzin teoreticky ujet až 1 300 na dotankování obou paliv, ale to je tak jediné zajímavé z nabídky motorů.
Máme obavu, že tahle čistka se může Dacii na některých trzích vymstít - u nás jsou kupci Dacií relativně konzervativní lidé a taková paleta se jim nemusí zamlouvat. Za posun vpřed lze naopak označit nahrazení robotizovaného manuálu Easy R automatem s plynule měnitelným převodem (CVT), což též pro mnohé nebude ideál, ale zmíněný robotizovaný manuálu opravdu není dobře fungujícím, natož pak spolehlivým a trvanlivým řešením.
Další novinky už jsou ale téměř bez výjimky pozitivní. V prvé řadě je třeba připomenout, že Logan i Sandero přepřáhly na moderní platformu CMF, která je posouvá o světelný rok vpřed, neboť auta dovoluje osadit řadou soudobých prvků. Elektrický posilovač řízení každý neocení, ale hlavní světla s LED, parkovací asistent se senzory i kamerou, asistent startu do kopce nebo varování před autem ve slepém úhlu zrcátka jsou věci, které dosud u Dacií nebyly vůbec nebo v této podobě k dispozici. A změna platformy je výrazně znát i na výbavě interiéru, ke které se dostaneme za chvíli.
Nejprve se sluší připomenou výraznou proměnu vzhledu, s níž tyto Dacie odhodlaně setřepávají image laciných aut. Nebudeme opakovat dříve řečené, ale vše od pojetí světel přes změnu řešení klik dveří až po podobu a nakonec i velkost kol posouvá auta citelně výš. Skutečně revoluční proměnou pak prošla kabina, která relativně spartánské pojetí nahrazuje o poznání sofistikovanějším vzhledem s řadou moderních prvků.
Už architektura kabiny vypadá asi o 300 % lépe, materiály se když už nic jiného snaží být nápadité a analogová řešení výrazně nahrazují ta digitální. Vyšší verze mají uprostřed palubky osmipalcový dotykový displej, pod ním ovladače ventilace s displeji ukazujícími aktuální nastavení a pak je tu spousta naznačených výbavových prvků, o kterých si dřívější iterace týchž aut často mohly nechat jen zdát. Bezklíčový vstup a start, vyhřívaná sedadla, automatická, klimatizace, parkovací kamera, automatické stěrače, dálkové ovládání víka kufru nebo skleněné střešní okno s elektrickým ovládáním, to vše a mnohé další je možné dostat v základu a nebo za příplatek v jednotlivých verzích.
Vzhledem k nárůstu rozměrů nebude jistě trpět ani praktičnost obou aut, právě tady je ale třeba mezi oběma modely udělat dělítko. Jsou si vizuálně velmi podobné zvenčí i zevnitř, Sandero resp. jeho stylovější verze Stepway s o 4,1 cm vyšší světlou výškou je ale pochopitelně hatchback a Logan dále sedan. Sandero se tak může pochlubit menším, 328litrovým kufrem, který je ovšem praktičtější, Logan má pro změnu 528litrový a méně praktický. Jeho praktičnost se tak snaží navýšit jakýsi organizér v kufru a dále u něj stojí za zmínku, že cestujícím vzadu nabízí výklopné stolky nikoli nepodobné interiérům letadel.
Dodejme, že Dacia slibuje, že oba modely budou nadále představovat výjimečnou hodnotu za peníze, o konkrétní cenách pro jakýkoli trh ale nemluví. Více v tomto směru se dozvíme v nejbližších měsících, kdy oba vozy dorazí na trh.




























Nová Dacia Sandero se ukázala ve standardním provedení i jako Stepway... Foto: Dacia
...a to konečně zvenčí i zevnitř. Foto: Dacia
Venku je také Logan... Foto: Dacia
...který jako jediný ukázal špičkovou specifikaci kabiny. Oba vozy pak silněj profitují z nové platformy CMF. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejnovější články
Nový Nissan Leaf je v běžných verzích ošizený tak moc, že oficiální fotky ukazují v podstatě úplně jiné auto
před 7 hodinamiSpása pro staromilce. Další automobilka vrací do výroby 20 let nevyráběné auto, tedy alespoň tak, jak se pořád dá
před 9 hodinamiMercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
před 10 hodinamiNové SUV Lady dostalo do výbavy světový unikát v ruském stylu, jasno je i v tom, zda čekat na pohon 4x4
dnesBMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut
dnes
Živá témata na fóru
- Cupra obecně 06.21. 16:38 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.21. 14:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.21. 10:33 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.21. 10:28 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.