Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové řešení Škody dokáže poznat problém s technikou auta jen díky chytrému mobilu
8.10.2020 | Petr Prokopec
Co dnes zvládají jen mistři svého oboru, má zakrátko umět každý, tedy každý s chytrým mobilním telefonem. Díky tomu se má zkrátit doba v strávená servisech a zefektivnit práce techniků.
Na dobu digitální řada nadšených motoristů nadává. Je to do značné míry pochopitelné, neboť současná auta jsou prošpikovaná technologiemi, které se snaží řešit veškeré problémy místo řidiče. To ovšem znamená, že vás poněkud odtrhávají od reality a nedovolují vám dělat s autem to, co byste s ním dělat chtěli.
Na druhou stranu je nicméně třeba dodat, že jakkoliv s digitalizací o mnohé přicházíme, zároveň díky ní také mnohé získáváme. Stačí třeba jen vzpomenout na mobilní aplikaci, s jejíž pomocí se v řádu sekund dozvíte název písně, kterou zrovna hrají v rádiu. Zapotřebí je k tomu nahrání několika málo sekund záznamu. A poté již umělá inteligence propátrá dostupné adresáře a najde, po čem toužíte.
Možná právě tato vymoženost zaujala Škodu, která se rozhodla stvořit tzv. Sound Analyser. Nikoliv však proto, abyste si mohli najít požadovaný název písně, který vám vypadl z hlavy, místo toho má mobilní aplikace detekovat technické problémy s autem, a to právě za pomoci zvuku. Celá operace je přitom víceméně stejná jako ta výše popsaná. To znamená, že si na mobil nahrajete vokální výstup vašeho vozu, který následně pokročilý algoritmus porovná s dostupnými akustickými vzory a vzápětí poskytne konkrétní popis zvuku.
Co přesně to v praxi znamená? V podstatě tolik, že automobil má běžně určité zvukové projevy, které se v závislosti na případném problému změní a některé se akusticky projevují projevují velmi specifickým způsobem. Často tedy skutečně lze dle zvuku odhalit problém dříve, než dojde na zapojení diagnostiky. Ta navíc často příčinu ani nemusí nalézt, zvláště pokud je materiálního rázu. Nicméně právě Sound Analyser by nešvary v oblasti motoru, zavěšení, řízení, převodovky či klimatizace měl jasně detekovat.
Škoda tuto technologii aktuálně testuje ve 14 zemích, přičemž projektu se účastní celkem 245 dealerů značky. Zatím technologie dokáže rozpoznat 10 vzorů s přesností přes 90 procent, nicméně se již usilovně pracuje na přesnější detekci dalších. Finální systém by přitom měl zvládat pracovat i online, de facto vám tak po zjištění problému má rezervovat termín v nejbližším servisu a možná i zajistit náhradní díly. Tím dojde na zefektivnění práce techniků, přičemž zákazníci se se svými vozy rozloučí na mnohem kratší dobu.
Za nás jde rozhodně o krok správným směrem, neboť jak jsme již zmínili, dle zvuků lze problémy skutečně detekovat. Samozřejmě, je nám trochu líto opravárenských mistrů, kteří dnes k obdivu okolí už zdálky mají jasno v tom, s jakým problémem k nim auto přijíždí a nyní kdejaké „ucho” s chytrým mobilem bude možná preciznější než oni. Ale to je zkrátka evoluce. Kdy ovšem budou moci aplikaci Sound Analyser používat běžní zákazníci Škody, zatím není známo.




Škoda vyvíjí aplikaci Sound Analyser, která na základě zvuku dokáže definovat problémy automobilu. Kdy přesně ale bude k dispozici všem, značka zatím neuvedla. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Věříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 3 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva