Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové Škody jsou za VW pořád dalece pozadu, jen zviditelňují největší problémy elektrických aut
16.8.2022 | Petr Prokopec
Pokud stále žijete v představě, že Škody jsou totéž co VW, akorát o něco levnější a větší, tento krok vás vyvede z omylu. Česká značka bude nyní složitě „ručně” aktualizovat auta, která Němci mohou vylepšovat na dálku už od konce roku 2020, navíc s jakými výsledky?
Při pohledu na některé tiskové zprávy už ani nevíme, zda se začít dříve smát či plakat. S jednou takovou nyní přišla mladoboleslavská automobilka, která se chlubí novým softwarem ME3. Ten již dostal Enyaq Coupe, až nyní z něj ovšem budou moci profitovat i majitelé výchozí Škody Enyaq, jež byla osazena verzí ME2. Aby se tak ovšem stalo, budou muset do servisů. To zní u elektromobilů jako přežitek, zvláště když Volkswagen začal dodávat modely ID.3 umožňující online modernizaci již v prosinci roku 2020, tedy skoro před dvěma lety.
Škoda má tedy nemalé zpoždění, mimo to navíc nepřináší žádné podstatné zlepšení. Pokud bychom tak chtěli parafrázovat slavný výkon Neila Armstronga, je aktuální modernizace malým krokem pro značku a naprosto nulovým pro celou branži. Nový software kupříkladu u aut s baterií o kapacitě 62 kWh navyšuje dobíjecí výkon na 120 kW, u paketů s 82 kWh pak na 135 kW. Taková Tesla přitom již před třemi lety umožňovala dobíjení při výkonu až 250 kW, letos jej pak o dalších sto kilowatt navýšila. Ani jedno z těchto čísel zdaleka nepřibližuje možnosti elektromobilů vozům se spalovacími motory - do těch můžete doplňovat energii cestou nafty či benzinu ekvivalentem výkonu v řádu megawatt, navíc to můžete dělat prakticky nepřetržitě, limitem je jen velikost nádrže.
Tuzemský výrobce se dále chlubí novým režimem péče o baterii, jenž spočívá v tom, že dobíjení je automaticky omezeno na 80 procent kapacity baterií. To má navýšit její výdrž, nicméně na oslnění to opravdu nestačí. Koneckonců si představte, že přijedete na čerpací stanici, kde budete moci natankovat pouze 80 procent nádrže. Přičemž doplňovat ji už nebudete tempem v řádu desítek litrů za minutu, nýbrž po kapkách. Opravdu je tedy bateriový pohon oproti spalovacímu pokrokem?
Ani náhodou, což potvrzuje i další zmínka o vylepšeném termálním managementu akumulátoru. Díky němu se baterie mají rychleji dostat na ideální pracovní teplotu a nabídnout tak v zimě lepší dojezd. Škoda tím přitom přiznává, že za chladného počasí jsou elektrická auta ještě méně použitelná než v létě. A i když došlo k nepatrnému zlepšení, rozdíl i nadále bude značný. Pokud tedy vyrazíte se Škodou Enyaq kamkoli dále, pak musíte doufat ve volný stojan v cílové destinaci, jinak se zpátky zkrátka nemůžete snadno vrátit.
Právě z toho důvodu značka zapracovala také na cestovním asistentu, který vám napomůže s plánováním trasy. V potaz pochopitelně nebude brát nejkratší či nejrychlejší trasu, místo toho budou středobodem lokace dobíjecích stanic. Zas a znovu tedy dochází na potvrzení faktu, že elektromobily nejsou vaši sluhové, to vy musíte neustále sloužit jim. Jakékoliv opomenutí či zanedbání znamená, že se bez „šťávy“ ocitáte někde v poli.
Ve finále tak možná nejvíce oceníte novou asistenční službu, která zavolá o pomoc a která je dostupná napříč celou Evropou. Něco takového ale opravdu není na potlesk, neboť Enyaq nově začíná na 1 179 900 Kč. Tedy na sumě, za kterou již můžete pořídit hned dvě Octavie s litrovým tříválcem, jejichž nádrže doplníte prakticky kdekoliv, a to za pár minut. Nepotřebujete u nich tedy žádného cestovního asistenta, ani lepší termální management pro zimní období. A už vůbec ne návštěvu servisu, aby se všechna tahle marnost posunula o pár krůčků vpřed.
Škoda se pochlubila novým softwarem, který však VW instaloval svým elektromobilům již před dvěma roky. Ovšem ani nyní nelze Enyaq dobíjet takovým výkonem, jaký třeba Tesla nabízela v roce 2019. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva