Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Do Evropy míří luxusní čínské SUV citelně větší než Škoda Kodiaq za 489 tisíc, i úplný vrchol je za hubičku
17.1.2024 | Petr Miler
Občas se člověk musí pozastavit nad tím, co a za kolik jsou Číňané schopni stvořit. Tohle není žádná hra na něco lepšího, ale skutečně vrcholný produkt už velmi zkušené automobilky s atraktivním designem i velmi solidní technikou. Přesto zůstává cenově tak při zemi.
Automobilka Chery byla založena v roce 1997 a už o dva roky později začala vyrábět svá první auta. Zpočátku šlo o přepracované Seaty Toledo, koupě licence od Volkswagenu ale byla pro Číňany jen jakýmsi odrazovým můstkem na cestu, po které kráčí dodnes. Po výrobě licenčních Seatů navázali spolupráci s koncernem MG a Fiatem, pak ovšem Chery začalo kráčet jen svou vlastní cestou. Dnes chce s pomocí vlastního širokého portfolia nejrůznějších modelů ovládnout celý automobilový svět.
Odvážné? Jistě, Číňané ale právě na tom usilovně pracují. Jsou zatím aktivní hlavně v Jižní Americe, v Africe, v Austrálii, v Rusku a s ním spřátelených zemích, trhy Evropské unie jsou ale další na ráně. Také do nich má dorazit nové vrcholné, luxusně koncipované SUV zvané Tiggo 9, které se poprvé ukázalo světu relativně nedávno a loni se začalo prodávat v Číně. Letos se pak má objevit v prodeji také v Austrálii a v Evropě, což nejlépe ukazuje, jak moc Číňané chtějí uspět i na dalších významných odbytištích.
Tato novinka je velká nejen svým významem, ale i fyzicky. Měří 4 820 milimetrů na délku, 1 930 mm na šířku a 1 699 mm na výšku. Jde tedy o mohutné SUV o 12 cm delší než Škoda Kodiaq, kterému bude vlastní také 2,82metrový rozvor - Kodiaq se může pochlubit 2 791 milimetry mezi nápravami. Oproti škodovce je ale podstatně levnější. V Číně Tiggo 9 startuje na 152 900 jüanech, což je asi jen 489 tisíc Kč. A i naprosto vrcholná verze přijde pouze na 205 500 CNY, tedy asi 655 tisíc Kč, to je pořád auto za hubičku, cenu základní Octavie s pár nicotnými příplatky. Přímo Škoda Kodiaq dnes startuje na 1 040 000 Kč s ničím pořádným pod kapotou i uvnitř a už lépe vybavený diesel s pohonem 4x4 stojí nejméně 1 489 000, to je prostě jiný svět.
Vrcholné Tiggo mělo dorazit na trh už loni, nakonec byl ale jeho příchod pozdržen. Tiskové oddělení automobilky nyní informuje, že vůz dorazí do Evropy v druhé polovině roku 2024, nejspíše koncem léta, primárně nepřekvapivě do Ruska. K odložení příchodu došlo i proto, že vůz nakonec vyfasoval zcela novou platformu M3X. Písmeno „M“ odkazuje na Mars a má symbolizovat neustálou touhu objevovat. Trojka pro změnu reflektuje tří výhody této architektury, jimiž jsou inteligence, výkon a flexibilita. Ve finále tu pak máme „X“, za nímž se skrývá nekonečno možností. Čímž jsou míněny i různé zdroje pohonu.
Tiggo 9 sice bude zpočátku k dispozici pouze s benzinovým dvoulitrem naladěným na 254 koní, se kterým se rozjede na limitovaných 205 km/h, nová architektura má nicméně umožnit také zástavbu plug-in hybridního pohonu. A také ryze elektrického, třebaže i u něj můžeme očekávat přítomnost spalovací jednotky, která nebude sloužit k roztáčení kol, ale k výrobě elektrické energie. Díky tomu nebude třeba velkých baterií, což by mělo cenu udržet relativně nízko.
Čistě benzinová varianta je standardně osazena pohonem předních kol, u vyšších úrovní výbavy je k dispozici i pohon 4x4. Na výběr je také mezi 19- a 20palcovými litými koly, k panoramatická střecha, podsvícené logo na přídi a zapuštěné kliky dveří jsou standardem vždy. To samé platí o 12,3palcovém digitálním přístrojovém štítu a stejně veliké obrazovce multimédií. Vrcholné verze pak mají na palubě i takové vychytávky jako prošívaná perforovaná, vyhřívaná, ventilovaná a masážní kožená sedadla s kůží Nappa, opěrky hlavy s integrovanými reproduktory nebo tzv. královnino sedadlo spolujezdce s elektrickou masážní opěrkou pro nohy. Prostě kdeco.
Zajímavé? Máme pocit, že ano, ale posuďte sami. Cena vozu bude mimo Čínu jistě o něco vyšší, ale že by byla víc jak dvakrát vyšší? To je prakticky vyloučené, částky potřebné na modely Chery už dnes dostupné v Austrálii jsou zásadně nižší než u modelů Škody, u ostatních zavedených značek jakbysmet.










Tiggo 9 je 4,82metrové luxusní SUV, které se už prodává v domovské Číně. Ještě letos ale dorazí také do Evropy, potvrdila to sama automobilka, na ceny jsme zvědavi. Foto: Chery
Zdroj: Chery
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před hodinou
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 2 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 4 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 5 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Kúpa jazdeného Audi A6 45 TDI quattro Sport VS Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line 11.03. 08:48 - otiscavin
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
