Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu

Augmented Reality Head-Up Display nabídne lepší navigaci či upozornění na překážky. Vůz také bude umět zavolat pomoc v případě zdravotního problému.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu

6.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Augmented Reality Head-Up Display nabídne lepší navigaci či upozornění na překážky. Vůz také bude umět zavolat pomoc v případě zdravotního problému.

Nadstavba systému Blue Link pro funkci s chytrými hodinkami není jedinou novinkou, kterou od značky Hyundai v budoucnu uvidíme na trhu. Také palubní systémy automobilů dostanou několik nových funkcí, a to všemožného rázu - od teoreticky snazšího ovládání klimatizace či navigace až po monitoring tepu řidiče s možností zavolat sanitku, když systém rozpozná nějaký problém. Automobilka všechno tohle poodhalila před oficiálním debutem na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

K mání bude například systém Augmented Reality Head-Up Display, který de facto udělá head-up displej z celého čelního okna a promítne tam mnohem více, než jen rychlost či instrukce navigace. Nejlepší ukázkou této interpretace tzv. rozšířené reality budou obrázky, které naleznete níže, můžeme na nich ale vidět například upozornění na vozidlo odstavené u krajnice, chodce se psem stojícího v silnici anebo upozornění na to, že není vhodné vjíždět do křižovatky, jelikož hrozí kolize s jinými vozidly.

I navigace zde dostane více prostoru, šipky mají přesněji ukázat, kudy sjíždět z dálnice či na ni najíždět - zde si lze představit něco jako rozšíření ukazatele, do jakého pruhu se řadit, který nabídne například Mazda 3 i na svém obyčejném head-up displeji. Právě tato funkce může být velmi užitečná, protože označení směrů není vždy zcela dokonalé, a to nejen u nás. V rámci komunikace s infrastrukturou má také systém být schopen ukázat, kolik času zbývá do naskočení červené či zelené na semaforu.

Kombinaci s dnes již relativně běžnými systémy, jako například hlídači jízdních pruhů či mrtvých úhlů berte jako samozřejmost. Systém je také spárován s páskem na zápěstí, který vibruje, když tito hlídači zjistí problém, a to i ze strany jiného vozidla, které by vám náhle vjelo do cesty. A také tento pásek měří tep a v souvislosti s tím může zavolat pomoc, pokud by zjistil zdravotní problém řidiče. Právě zde může navíc být průsečík se zmíněnými chytrými hodinkami spolupracujícími s palubním Blue Linkem.

Na obrázcích také vidíme například systém, který umí sám vůz protáhnout úzkými místy. Tento systém bude jakousi „autopilotní nástavbou” adaptivního tempomatu, který jinak zvládne kromě úpravy rychlosti podle vozidla vpředu a udržování určité vzdálenosti také popojíždět v zácpách. A dá se očekávat, že v kombinaci s hlídačem jízdních pruhů bude moci na dálnicích fungovat jako skoro-autopilot.

Další novinkou má být také Cockpit Concept, tedy další vylepšení pracoviště řidiče v návaznosti na již existující systémy. Jednak chce automobilka rozšířit ovládání o gesta, kdy by řidič mohl konkrétním gestem otevřít navigaci, rádio, ovládání klimatizace apod., a jednak sem patří několik asistentů. Kromě již zmíněného monitoringu tepu tu jsou i hlídače pozornosti řidiče, jízdy v pruzích a bezpečné vzdálenosti. Také se má objevit pokročilé varování při nízké hladině paliva v nádrži; již léta běžné blikání kontrolky, když paliva zbývá skutečně jen troška, tedy pravděpodobně nestačí.

A také bude navigace umět přesunout cíl do spárovaného mobilu či chytrých hodinek, aby vás navedla přesně do cíle i zbytek trasy pěšky; teoreticky posledních pár metrů, prakticky by se ale tento systém mohl hodit i pro pěší turistiku v případě, že si zapomenete papírovou mapu doma. Navigace Hyundai by však pro takovouto funkci musela znát turistické cíle a i ty nejmenší pěšinky, kdybyste zadali cíl pomocí souřadnic.

Novinkou také má být palubní informačně-zábavní systém, založený na tabletech - tedy pravděpodobně něco na způsob toho, co Audi ukázalo v nové generaci Q7. Jako výhody automobilka prezentuje možnost pro pasažéry ovládat navigaci, rádio či klimatizaci, takže se řidič nemusí tolik rozptylovat. Dá se očekávat i možnost pustit si do sluchátek hudbu jinou, než hraje z reproduktorů rádia; tyto tablety mají sloužit zejména jako zábava pro pasažéry na zadních místech.

Kompletní představení očekávejme během několika dnů na již zmíněném veletrhu CES v Las Vegas. Jak rychle se tyto systémy dostanou do prodeje, je však zatím brzy předvídat. Většina by mohla být k mání docela rychle, protože už v jistých formách existují, například od komunikace s infrastrukturou nás však ještě dělí mnoho let. Také se může objevit obava, zda onen head-up displej přes celé čelní okno nebude spíš bránit výhledu z vozidla. Na skutečné provedení si však zatím budeme muset počkat.


Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 1 - hyundai augmented reality hud 01Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 2 - hyundai augmented reality hud 02Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 3 - hyundai augmented reality hud 03Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 4 - hyundai augmented reality hud 04Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 5 - hyundai augmented reality hud 05Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 6 - hyundai augmented reality hud 06Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 7 - hyundai augmented reality hud 07Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 8 - hyundai augmented reality hud 08Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 9 - hyundai augmented reality hud 09Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 10 - hyundai augmented reality hud 10Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 11 - hyundai augmented reality hud 10aNovinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 12 - hyundai augmented reality hud 11Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 13 - hyundai augmented reality hud 12Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 14 - hyundai augmented reality hud 13Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 15 - hyundai augmented reality hud 14Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 16 - hyundai augmented reality hud 15Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 17 - hyundai augmented reality hud 16Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 18 - hyundai augmented reality hud 17Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 19 - hyundai augmented reality hud 18Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 20 - hyundai augmented reality hud 19Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 21 - hyundai augmented reality hud 20Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 22 - hyundai augmented reality hud 21Novinky Hyundai: HUD na celém skle, autopilot pro úzká místa či hlídač tepu - 23 - hyundai augmented reality hud 22
Novinky palubních systémů Hyundai zahrnují zejména head-up displej přes celé čelní sklo

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše