Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový australský nápad dělá silnice bezpečnějšími až primitivně jednoduše. Že to někoho nenapadlo dřív?
26.5.2022 | Petr Prokopec
Když uvážíme, jak složité a přesto nepřesvědčivé způsoby bývají voleny na cestě za zvýšením bezpečnosti na silnicích, je toto skutečně velmi jednoduché a nepochybně účinné řešení. Své neduhy ale podle kritiků má též.
S vývojem automobilové branže nejsme a vlastně ani nemůžeme být spokojeni. Zákonodárci vše tlačí směrem k elektromobilitě, což již začíná připomínat centrálně plánované hospodářství. Léta strávená pod komunistickým jhem však dokázala, že jakkoli po stránce teoretické může být na konci této cesty vše růžové, v praxi tento přístup selhává. Nevede totiž k inovacím, místo toho jen umožňuje výrobcům prodat, co vyprodukovali. Bez ohledu na to, zda po něčem takovém zákazníci touží. Ti si na konci mohou vybírat jen mezi několika pro ně špatnými řešeními.
Neznamená to nicméně, že bychom moderní dobu proklínali od rána do večera. Stále častěji se totiž ukazuje, že pokud lidem a firmám dáte volnou ruku, pak je výsledkem skutečný pokrok. Nikoliv ten fiktivní jako u elektromobilů, jež jsou čisté pouze proto, že do jejich životního cyklu nejsou počítány emise z výroby a výroba elektřiny probíhá na oko bezemisně. Pomalu se tak může zdát, že elektrická auta vznikají z ničeho a nic není třeba ani pro jejich pohon.
Alternativní pohon ale nyní hoďme za hlavu, místo toho se budeme věnovat inovacím, kterým jednoznačně dáváme palec nahoru. Není to přitom tak dávno, co jsme mohli zmínit převratný stroj Pothole Pro na opravu silnic od společnost JCB. Ten zvládl za pouhé čtyři měsíce odvést v britském městě Stoke-on-Trent práci, která by jinak zabrala dlouhé tři roky. A jelikož je s ním spojena i mnohem snadnější logistika, není až tak překvapivé, že došlo také na zlevnění oprav.
Do Británie se ale znovu vracet nebudeme, místo toho zamíříme na druhý konec světa do Austrálie. Vláda tamního státu Victoria již na počátku loňského roku rozjela program, jehož výsledkem by měly být bezpečnější silnice. Na mnoha místech tak kupříkladu došlo k zapuštění LEDkových světel do chodníku před přechodem pro chodce. Ta známe v různých podobách i od nás - varují pěší před vstupem do vozovky na červenou, neboť u nich dochází na změnu barvy přesně ve chvíli, kdy ta se mění i na semaforu.
Jen u toho ovšem Australané nezůstali, dále začali v rámci zmíněného programu natírat vodorovné dopravní značení, tedy ony čáry na silnici, luminiscenční barvou. Ve tmě tedy svítí a jasně ukazují, zda jsou komunikace rovné či se stáčejí doleva nebo doprava. Politici tím reagují na nepříliš lichotivé statistiky, dle kterých jsou nehody způsobené vyjetím ze silnice těmi nejčastějšími. A co je podstatné, stojí za 40 procenty fatálních či vážných zranění.
Tomuto kroku, jehož realizací byla pověřena společnost s poněkud nenápaditým jménem Tarmac Linemarkings, jež se již pochlubila prvními úseky, lze rozhodně zatleskat. Ovšem i tak se již vyrojily i kritické hlasy, dle kterých jde jen o díru na peníze. Svítící barva totiž musí být obnovována častěji než klasický bílý nátěr. Mimo to se lidé obávají i toho, že barva obsahuje radioaktivní materiál. A může prý způsobit více škod než užitku, neboť lidé kvůli ní budou vypínat světla.
Zda jsou dané výtky na místě, ukáže až čas. Za nás jde nicméně o krok správným směrem, zvláště když luminiscenčním materiálem budou v prvé řadě opatřeny ty úseky vozovek, které jsou takříkajíc dále od civilizace a kde tedy nelze hledat osvětlení. Něco podobného by se přitom hodilo v mnoha českých hvozdech, kde vám často nepomohou ani dálková světla.







V australském státu Victoria začali natírat vodorovné silniční značení luminiscenčním materiálem, který zjednodušeně řečeno v noci svítí. Zredukovány by tak měly být nehody spojené s vyjetím z vozovky, které patří mezi nejčetnější a umírá při nich velké množství lidí. Foto: Tarmac Linemarkings
Zdroj: Victorian Government
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva