Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový čínský soupeř Škody Octavia se v Evropě slušně rozjíždí, 95 procent lidí chce nejlevnější verzi
24.7.2023 | Petr Miler
Dalo se čekat, že tahle auta budou oslovovat hlavně cenově senzitivní klientelu, kterou značky jako Škoda v podstatě hodily za hlavu. A první data tomu odpovídají, pro Číňany nevyznívají špatně.
Uvážíme-li, že loajální zákazník je to nejcennější, co může jakákoli firma získat, je až šokující, jak automobilky v posledních letech s takovými lidmi zachází. Zdá se, jako by se rozhodly den ode dne prát znovu o libovolného zákazníka z davu a zcela ignorovat, co k nim dříve po dekádu přitahovalo klientelu, kterou by bylo dobré si udržet.
Nechceme házet všechny značky do jednoho pytle, každá se s tím vyrovnává trochu jinak, klíčové části koncernu VW jsou na tom ale v podstatě stejně. Audi raději přijme 50procentní riziko krachu, než aby dále dělalo to, co lidé chtějí, VW je se svým současným vedením totálně mimo realitu a raději se dopouští doslova plamenných projevů kvůli krizové situaci místo toho, aby řešilo její příčinu. A Škoda? Ta bude s vážnou tváří říkat, že za pár let bude prodávat jen elektrická auta, která dnes v Česku oslovují 1,2 % jejích kupců - tedy méně než polovinu toho, k čemu se může přihlásit celý trh. To je strategie par excellence.
Tohle odtržení od reality se ve výsledku stará o jedno - otevírá dveře konkurenci, která by jinak možná ani nedorazila. Pokud by si taková Škoda hleděla svého, dělala dále nekompromisně co nejlepší možné vozy za dobré peníze a pečovala o svou tradiční klientelu, jaký prostor by vůbec dala někomu jinému se prosadit? Nikdy by nebyl nulový, ale byl by prostě malý, nikdo by se do takové části trhu nehnal. Dnes ve svém okolí vidím, že škodovka ztrácí jednoho kupce za druhým tak, jak nabízí auta záměrně ošizená a přesto dražší, věrným klientům pak klidně do očí řekne, že ji vůbec nezajímá, co chtějí, příště si mohou koupit jen dvakrát dražší elektromobil. Co to proboha je?
Přístup škodovky není žádným unikem, na čemž kapitalizují hlavně Číňané. Do Evropy se dnes ženou ve velkém a jedním z velkých hráčů je automobilka Chery. Ta chce s novou značkou Omoda do konce dekády oslovovat 1,4 milionu kupců mimo Čínu, tedy skoro dvakrát víc než Škoda loni po celém světě. Může se jí to podařit? Toť otázkou, pokud ale vytrvá (a Škoda a spol. se neproberou), pak bychom se nedivili kladné odpovědi.
Omoda už dorazila i do EU, na bilancování je ale brzy, s prodejem sotva začala. Dříve se ale objevila v Rusku, kde začala nedávno prodávat soupeře Škody Octavia, který do EU míří též. Je tedy čas na první menší bilanci, která pro Omodu nevypadá zle - za první měsíc a kousek prodejů má na pažbě 385 předaných exemplářů modelu S5 jak se základním 1,5litrovým motorem s atmosférickým plněním (113 koní), tak s jeho verzí přeplňovanou turbodmychadlem (147 koní). Obě tyto verze mají standardně automat a slušnou výbavu.
Zajímavé je, že plných 95 procent kupců volí slabší provedení, což ale nakonec přesně ukazuje, koho Číňané na trhu loví - cenově senzitivní klientelu, kterou značky jako Škoda hodily přes palubu. A snadno mohou postupně oslovovat víc a víc lidí. Omoda S5 v Číně startuje na pouhých 74 900 CNY (226 tisíc Kč), v Rusku je podstatně dražší s cenou od 2 159 900 RUB (cca 520 tisíc Kč). U nás by tohle auto mohlo stát něco mezi oběma sumami, situace v Rusku je přece jen specifická. Když dne Škoda prodává Octavii od 620 tisíc, bude mít šanci vůbec cílit na stejnou klientelu? Pochybujeme o tom, stejně tak ale pochybujeme, že to vedení škodovky s hlavou někde v zelených oblacích vůbec zajímá.




















Omoda S5 je rozhodně zajímavá alternativa ke Škodě Octavia. V Rusku se prodejně nerozjíždí špatně, na její výsledky v EU jsme zvědavi. Foto: Chery/Omoda
Zdroje: Avtostat, Chery, SDA
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejnovější články
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před hodinou
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 2 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Legenda žije dál. Škoda letos dokázala v Česku prodat hned 2 nové kusy modelu Yeti, i když ho už 8 let nevyrábí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
