Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový nejdelší světový let dopravním letadlem bude trvat věčnost, prý už ale nepůjde o noční můru
27.7.2022 | Petr Prokopec
„Strávit mládí” v letadle není zase taková lábuž, jak se na první pohled může zdát, alespoň o dosavadních extrémně dlouhých letech to platí. Aerolinky to ale chtějí změnit a ve speciálně upravených strojích nabídnou dosud nevídané prostředí „super první třídy“.
Austrálie jako kontinent mnohé lidi láká, ne každý je ale ochoten skousnout velmi dlouhou cestu. Teď ani nezmiňujeme ty lodí, které mohou být samy o sobě zážitkem a dovolenou, nýbrž letadlem. Přímé lety z Česka do Sydney či Melbourne nyní žádná z aerolinek nenabízí, což znamená, že při výletu na východní pobřeží budete muset přestupovat. A jakkoli jsou lety povětšinou navazující, znamená to, že mnohdy strávíte na cestě i více než den, z toho pak několik hodin na letištích.
Právě s těmito obstrukcemi se od roku 2025 hodlají vypořádat australské aerolinky Qantas. Firma nakoupila dvanáct nových Airbusů A350-1000, které budou schopné přímého letu do jakéhokoli města na světě. V prvé fázi se počítá s Londýnem a New Yorkem, které budou propojené právě se Sydney a Melbourne. Lety pak budou zhruba dvacetihodinové, půjde tedy o nové nejdelší lety světě. Qantas tak překoná sám sebe, cesta z Londýna do Perthu totiž dnes trvá 17 hodin.
Jakkoli se může zdát, že úspora vůči dosavadním letům s mezipřistáním není až tak velká, je třeba připomenout mnohá zpoždění, zmeškání navazujících spojů, ztráty zavazadel a podobné komplikace, které nejsou zase tak neobvyklé. Plus onen pobyt na letišti spojený s opětovným nastupováním a vystupováním. Na druhou stranu, i dosavadní nejdelší lety platily spíše za noční můru, právě to chce ale Qantas změnit.
Dlouhým letům tak hodlá uzpůsobit vnitřek letadel. Každý Airbus tak pobere jen 238 cestujících, přičemž 40 procent z nich má zamířit do první, druhé nebo prémiové ekonomické třídy. Všechna sedadla budou prostornější než obvykle, mimo to budou uprostřed letadla dvě odpočinkové zóny (vždy pro příslušné třídy) s místem na protažení a samoobslužným barem. Za pozornost pak stojí hlavně první třída, či spíše „super první třída“, jak uvádí šéf aerolinek Alan Joyce. Qantas se totiž rozhodl, že posune měřítka nejen v rámci doletu, ale také v případě komfortu a prostoru.
Na palubě každého Airbusu bude vždy pouze šest kabin první třídy, ve kterých cestující najdou jak postel, tak křeslo. Běžné je přitom polohovatelné sedadlo, už tato skutečnost tedy vypovídá o nadbytku místa v každém „apartmá“. Tím však jeho výbava nekončí, dále totiž máte k dispozici šatní skříň, odkládací schránku, 32palcovou televizi s multimédii či ovládání teploty a dokonce vlhkosti.
Díky zvýšeným stěnám a posuvným dveřím je zajištěno naprosté soukromí, chybí tak vlastně jen sprcha. Počítat nicméně lze s prvotřídním jídelníčkem, stejně jako s moderním designem. Vše nicméně dle očekávání opepří pořádná cena. Ta sice nebyla zmíněna, momentálně však Qantas nabízí letenku první třídy z Londýna do Sydney s mezipřistáním za nějakých 280 tisíc korun.
Jak jsme nicméně zmínili, Airbus A350-1000 určený pro nejdelší lety na světě pobere jen 238 cestujících namísto obvyklých 372. Kromě toho tu pak máme daleko vyšší standard. Nebylo by tedy vůbec překvapivé, kdyby se cena jedné kabiny vyšplhala až na půl milionu korun. V případě ekonomické třídy tím pádem lze počítat s letenkou za zhruba 80 000 Kč.
Můžeme pak už jen dodat, že Project Sunrise, jak byl celý program pojmenován, zahrnuje i změny po technické stránce. Airbusy byly totiž upraveny tak, aby pobraly jednu extra nádrž. Jejich maximální dolet tak byl stanoven na 18 tisíc kilometrů. O pohon se pak budou starat motory Rolls-Royce Trent XWB-97, které jsou aktuálně těmi nejefektivnějšími na světě.














Qantas hodlá redefinovat dálkové cestování. Jako první totiž australské aerolinky nabídnou přímé lety z Londýna a New Yorku do Sydney a Melbourne. Pro šest cestujících přitom bude vyhrazena „super první třída“. Foto: Qantas
Zdroj: Qantas
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 6 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Mercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 33 minutamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 2 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 3 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 5 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva