Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový nejdelší světový let dopravním letadlem bude trvat věčnost, prý už ale nepůjde o noční můru
27.7.2022 | Petr Prokopec
„Strávit mládí” v letadle není zase taková lábuž, jak se na první pohled může zdát, alespoň o dosavadních extrémně dlouhých letech to platí. Aerolinky to ale chtějí změnit a ve speciálně upravených strojích nabídnou dosud nevídané prostředí „super první třídy“.
Austrálie jako kontinent mnohé lidi láká, ne každý je ale ochoten skousnout velmi dlouhou cestu. Teď ani nezmiňujeme ty lodí, které mohou být samy o sobě zážitkem a dovolenou, nýbrž letadlem. Přímé lety z Česka do Sydney či Melbourne nyní žádná z aerolinek nenabízí, což znamená, že při výletu na východní pobřeží budete muset přestupovat. A jakkoli jsou lety povětšinou navazující, znamená to, že mnohdy strávíte na cestě i více než den, z toho pak několik hodin na letištích.
Právě s těmito obstrukcemi se od roku 2025 hodlají vypořádat australské aerolinky Qantas. Firma nakoupila dvanáct nových Airbusů A350-1000, které budou schopné přímého letu do jakéhokoli města na světě. V prvé fázi se počítá s Londýnem a New Yorkem, které budou propojené právě se Sydney a Melbourne. Lety pak budou zhruba dvacetihodinové, půjde tedy o nové nejdelší lety světě. Qantas tak překoná sám sebe, cesta z Londýna do Perthu totiž dnes trvá 17 hodin.
Jakkoli se může zdát, že úspora vůči dosavadním letům s mezipřistáním není až tak velká, je třeba připomenout mnohá zpoždění, zmeškání navazujících spojů, ztráty zavazadel a podobné komplikace, které nejsou zase tak neobvyklé. Plus onen pobyt na letišti spojený s opětovným nastupováním a vystupováním. Na druhou stranu, i dosavadní nejdelší lety platily spíše za noční můru, právě to chce ale Qantas změnit.
Dlouhým letům tak hodlá uzpůsobit vnitřek letadel. Každý Airbus tak pobere jen 238 cestujících, přičemž 40 procent z nich má zamířit do první, druhé nebo prémiové ekonomické třídy. Všechna sedadla budou prostornější než obvykle, mimo to budou uprostřed letadla dvě odpočinkové zóny (vždy pro příslušné třídy) s místem na protažení a samoobslužným barem. Za pozornost pak stojí hlavně první třída, či spíše „super první třída“, jak uvádí šéf aerolinek Alan Joyce. Qantas se totiž rozhodl, že posune měřítka nejen v rámci doletu, ale také v případě komfortu a prostoru.
Na palubě každého Airbusu bude vždy pouze šest kabin první třídy, ve kterých cestující najdou jak postel, tak křeslo. Běžné je přitom polohovatelné sedadlo, už tato skutečnost tedy vypovídá o nadbytku místa v každém „apartmá“. Tím však jeho výbava nekončí, dále totiž máte k dispozici šatní skříň, odkládací schránku, 32palcovou televizi s multimédii či ovládání teploty a dokonce vlhkosti.
Díky zvýšeným stěnám a posuvným dveřím je zajištěno naprosté soukromí, chybí tak vlastně jen sprcha. Počítat nicméně lze s prvotřídním jídelníčkem, stejně jako s moderním designem. Vše nicméně dle očekávání opepří pořádná cena. Ta sice nebyla zmíněna, momentálně však Qantas nabízí letenku první třídy z Londýna do Sydney s mezipřistáním za nějakých 280 tisíc korun.
Jak jsme nicméně zmínili, Airbus A350-1000 určený pro nejdelší lety na světě pobere jen 238 cestujících namísto obvyklých 372. Kromě toho tu pak máme daleko vyšší standard. Nebylo by tedy vůbec překvapivé, kdyby se cena jedné kabiny vyšplhala až na půl milionu korun. V případě ekonomické třídy tím pádem lze počítat s letenkou za zhruba 80 000 Kč.
Můžeme pak už jen dodat, že Project Sunrise, jak byl celý program pojmenován, zahrnuje i změny po technické stránce. Airbusy byly totiž upraveny tak, aby pobraly jednu extra nádrž. Jejich maximální dolet tak byl stanoven na 18 tisíc kilometrů. O pohon se pak budou starat motory Rolls-Royce Trent XWB-97, které jsou aktuálně těmi nejefektivnějšími na světě.














Qantas hodlá redefinovat dálkové cestování. Jako první totiž australské aerolinky nabídnou přímé lety z Londýna a New Yorku do Sydney a Melbourne. Pro šest cestujících přitom bude vyhrazena „super první třída“. Foto: Qantas
Zdroj: Qantas
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Ford upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 3 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 5 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 6 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 8 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva