Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový nejlevnější Mercedes nechce skoro nikdo. Je to propadák, i když stojí podobné peníze jako Octavia
16.10.2022 | Petr Miler
Mercedes nikdy nenabízel levná auta. A dvojnásob to platí dnes, kdy se rozhodl postupně rezignovat na obyčejnější třídy a zaměřit se jen na modely s vysokými maržemi. Jeden z dozvuků dřívějšího přístupu loni vtrhl do prodeje, navzdory nízké ceně to ale úspěch rozhodně není.
Ceny nových aut v posledních letech míří rychle nahoru. Výjimkou nejsou ani drahé značky, třebaže relativně obvykle nezdražily tak moc jako ty levnější. Za všechny zmiňme Mercedes-Benz, který podlehl elektrické ideologii, do budoucna nesází na nic jiného než elektromobily a prakticky všechny dostupné modely se rozhodl odpískat. Není s nimi neúspěšný, s drahým elektrickým pohonem jsou ale rozumně neslučitelné.
Než se tak stane (a nebo nestane, protože zůstáváme přesvědčeni, že automobilky tyto strategie po konfrontaci s realitou dříve nebo později přehodnotí), u Mercedesu dál vládnou dozvuky dřívějšího přístupu, kdy značce levnější modely cizí naopak nebyly. Jedním z takových je druhá generace modelu Citan, která přišla na trh loni a cenově šlo o příjemné překvapení.
Tohle auto mezigeneračně nejenže nezdražilo, ono dokonce zlevnilo, když za základní provedení Base 108 CDI bylo třeba dát jen 418 tisíc korun bez daně z přidané hodnoty. To je srovnatelná částka s tou, kterou tehdy Škoda žádala za nejlevnější Octavii (410 tisíc Kč bez DPH). Pochopitelně, nešlo o srovnatelná auta, za cenu Octavie si ale u Mercedesu nekoupíte obvykle nic.
Od té doby vůz nepřekvapivě podražil, 448 500 Kč za základní provedení užitkové verze a 561 500 Kč (pořád bez DPH) za nejlevnější osobní verzi ale pořád není tolik, ostatně i Octavie dnes stojí víc (od 430 tisíc bez daně). Navíc je to velmi praktické auto. Dovnitř naložíte dvě europalety v tandemu za sebou či předměty dlouhé až 3,05 metru, příjemná je i nízko umístěná nakládací hrana ve výšce 590 milimetrů nad zemí. Mimo to můžete počítat s tažnou kapacitou až 1,5 tuny. Základní pohonná jednotka v podobě 1,5litrového turbodieselu produkuje 75 koní v základu, k dispozici je ale také s 95 nebo 116 koňmi, stejně jako můžete vsadit na 1,3litrový benzinový čtyřválec doplněný turbem.
Už motory naznačují, že nový Citan opět vychází z Renaultu Kangoo a ať už se rozhodnete pro jakoukoli variantu, počítat můžete s jedněmi nebo dvěma bočními posuvnými dveřmi. Užitkové verze pak mají dvoudílné křídlové víko zavazadelníku, jež může být u osobního provedení za příplatek nahrazeno jednodílným výklopným. Auto není jen převlečený Renault, Mercedes mu dodal specifické pružiny a tlumiče, stejně jako stabilizátory. Uvnitř pak disponuje specifickou palubní deskou, do které byl zasazen 7palcový displej multimediálního systému MBUX. Nic z toho ale k úspěchu nevedlo.
Více jak rok po spuštění prodejů můžeme bez okolků říci, že auto nechce skoro nikdo. V celé Evropě si letos připsal jen 3 225 prodejů a bilanci vozu nezlepšuje ani ryze osobní třída T, kterou chtělo pouhých 101 lidí. To je tak málo, že Citan sotva překonává nejdražší modely v nabídce značky jako sporťák AMG GT (letos 2 188 aut) nebo velké SUV GLS (2 432 aut). Dokonce i drahé obytné Marco Polo (2 938 aut) jde Citanu po krku.
To je skutečně propadák. A výjimkou nejsou ani české prodeje - zde letos prodaných 56 Citanů odbyt AMGT GT dokonce ani nevyrovnává (57 aut) a i takové třídy S se prodalo skoro šestkrát víc. Pokud tedy někdo dříve mohl přemítat nad tím, zda aspoň tento model coby levný vůz nepřežije čistky v nabídce Mercedesu, pak už nemusí. Kdo ví, jestli dožije konce svého výrobního cyklu...















Nový Mercedes Citan je k mání až překvapivě levně, přesto ho nechce skoro nikdo. Je jedním z nejhůře prodávaných Mercedesů vůbec, i drahé speciality značky jdou na odbyt jen o málo hůř. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Mercedes-Benz, JATO Dynamics
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 3 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 11 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva