Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový přístup Toyoty k výrobě a prodeji aut ukazuje, že nás ještě čekají těžké časy
29.8.2022 | Petr Prokopec
Ekonomická situace je obecně komplikovaná, automobilový průmysl se ale zdál být aspoň z nejhoršího venku. Soudě podle nových kroků největší světové automobilky tomu tak ale zdaleka není.
Vzhledem k neustálému omílání tohoto tématu v médiích mohl leckdo dojít k závěru, že stěžejním problémem výrobců aut jsou nedostačující dodávky čipů. Neříkáme, že problémem nejsou, představují ale jen špičku velkého ledovce. Problém s dodavatelskými řetězci nenastal až po příchodu koronaviru, globální pandemii můžeme považovat spíše za akcelerátor. Vše odstartovalo ještě dříve kvůli politickým rozhodnutím, jež měly vést k navýšení bezpečnosti, stejně jako ke snížení emisí. Kvůli tomu ale bylo třeba investovat do velmi drahých technologií.
Automobilky tak následně začaly tlačit na nižší ceny ostatních komponentů, kvůli čemuž se jejich výroba přesunula především do Číny. Vzrostl tak ruch v tamních přístavech, jenž vyústil ve zpoždění mnoha dodávek. Pandemie námořní transport na nějaký čas zcela pozastavila, načež přišel chaos, ve kterém se dosud ještě nikdo nezvládl zorientovat. A je vskutku otázkou, jak tomu bude nadále. Nejnovější krok Toyoty nicméně mnoho nadějí nepřináší.
Japonská automobilka se totiž rozhodla, že začne tlačit strategii „doporučených modelů“, tedy víceméně předem specifikovaných aut, která můžete mít relativně rychle. S jejich pomocí se snaží co nejvíce zjednodušit logistiku a urychlit tak dodání objednaných aut. Pro zákazníky to ovšem znamená, že budou nepřímo nuceni přistupovat k mnoha kompromisům. Už volba laku karoserie nebo čalounění může být problém, pokud si nesedne dohromady s dostupnými kombinacemi pohonného ústrojí a výbavy. Kupci tak budou muset podobně jako v časech ČSSR a AZNP akceptovat nabízené, nebo se zkrátka obrnit trpělivostí.
K opravdu kuriózní situaci nyní došlo u nového malého MPV Sienta. Pokud si jej japonští zákazníci objednají podle svých představ, před dubnem 2023 své auto zcela jistě nedostanou. Stačí však, aby přistoupili na ono „doporučení“, a rázem se mohou dočkat klidně i za nějaké dva tři měsíce. Ovšem v takovém případě v jejich voze nebudou kupříkladu držáky na nápoje - tedy prvek, který jsme si zvykli u nových aut považovat pomalu za standard.
Právě tento krok dokládá, v jak složité situaci se automobilky ocitly. Toyota musí vědět, že toto ji připraví o část zákazníků, neboť ne každý se smíří s tím, co je k dispozici, stejně jako nebude čekat násobně déle na dodání vozu. Přesto toto riziko akceptuje, lepší cestu z problémů očividně nenašla. Je tak třeba se ptát, co zamíří přes palubu příště - volant, sedadla? To pochopitelně sice přeháníme, ovšem pokud urychlení dodávek napomůže nahrazení několika kousků plastu a pružinek jednolitým umělohmotným dílem, pak je skutečně třeba se bát o cokoli.
Toyota chce strategii „doporučených modelů“ aplikovat i na další vozy. A pokud s ní bude úspěšná, může při své velikosti inspirovat i jiné, což by zákazníka zatlačilo dále do kouta. Nic pěkného nás v dohledné době ani v automobilovém světě zjevně nečeká.







Nová generace Toyoty Sienta byla představena teprve před pár dny. Už nyní je přitom jasné, že pokud se zákazníci chtějí novinky dočkat dříve než za 7 měsíců, pak si musí odpustit mnohé prvky. Třeba i takovou banalitu, jakou jsou držáky na nápoje. Foto: Toyota
Zdroj: Nikkei
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 3 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
Dacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před hodinouMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 2 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 3 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 4 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva