Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Mercedesu pod tlakem mění zaměření firmy, chce návrat ke klasice
25.10.2019 | Petr Miler
Mercedes zažívá složité období a na rozmařilosti rázem není prostor. Ola Källenius to ví a jedná podle toho - navzdory i dobrým zprávám už nechce transformovat firmu na poskytovatele řešení mobility, utnul investice tímto směrem.
Po dekádu jasně zářící stuttgartská hvězda letos začala poněkud skomírat. Automobilku dohání její závislost na dieselech, která je problematická jak z hlediska minulosti, tak z hlediska budoucnosti. V prvním případě znamená kostlivce ve skříni spojené s dřívějším proplouváním emisními testy stylem nikoli nepodobným motorům TDI namočených do kauzy Dieselgate. V druhém pak obavy z budoucnosti spojené s nástupem nových regulací EU, se kterými by si naftové motory sice rozuměly, touží po nich ale stále méně lidí.
Automobilka se tak po 10 letech propadla do ztráty, ne všechno je ale černé. V Evropě nyní vyloženě válí a nakonec i minusové hospodaření je pro tuto chvíli minulostí. Mateřský koncern Daimler včera oznámil své výsledky za třetí letoší kvartál a ten je s EBIT ve výši 2,69 miliardy Eur (asi 68,8 miliardy Kč) znovu bezpečně ziskový, dokonce ziskovější než loni. Šéf firmy Ola Källenius sice varuje, že špatným chvílím ještě není konec a oba výše zmíněné faktory mohou firmu znovu poslat do ztráty, právě teď ale není důvod truchlit.
Více než oficiální finanční výsledky Daimleru nás ale zaujaly zprávy o tom, co se děje v pozadí. Německý Manager Magazin informuje, že právě Källenius se pod tlakem minulých i budoucích hrozeb rozhodl zásadně změnit směřování celé firmy. Jeho předchůdce Dieter Zetsche z ní chtěl udělat spíše poskytovatele rozličných řešení mobility, to ale Källenius vnímá jako rozmar a pohyb firmy tímto směrem zastavil.
Nový šéf by rád Mercedes dále viděl jako klasickou automobilku, a tak utnul veškeré investice do start-upů provozujících služby jako sdílení aut a značně omezil i výdaje spojené s vývojem autopilotů. Källenius prý nevěří tomu, že lidé nechtějí dále vlastnit auta, ani tomu, že by vývoj autonomního řízení vedl k jakkoli brzkému výsledku. Chce tedy dále hlavně dělat auta, která si lidé budou řídit primárně sami.
To není pohled, který by nám byl cizí, jsme přesvědčeni, že jak rozmach car sharing, tak rozvoj autopilotů jsou přeceňovány a na rychlé změny nejsou připraveni ani zákazníci, ani technika. Smyslem Källeniových kroků ale není jen nevíra ve výše zmíněné - obojí stojí peníze, které Mercedes resp. Daimler může potřebovat v nejbližších měsících a letech na zažehnání problémů vyplývající z výše zmíněného.
Sama firma odmítla tyto informace potvrdit nebo vyvrátit a konstatovala pouze tolik, že autonomní řízení zůstává pro Daimler jednou z klíčových technologií. Znovu z neoficiálních zdrojů se tak dozvídáme, že spolu s výše zmíněným se omezení měla dotknout i vývoje modelu EQS, tedy jakési elektrické třídy S, která měla právě na autonomní řízení do značné míry spoléhat. Její vývoj má být nyní na druhé koleji za produkty, které mohou Daimleru v dohledné době dále napravit jeho pošramocené cash flow.



Mercedes EQS s autonomním řízením měl být spolu s car sharingovými start-upy jednou z vizí mobility budoucnosti Dietera Zetscheho. Ola Källenius jeho pohled nesdílí
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Luca Marini zůstává v nemocnici, kdo pojede místo něho? včera 15:15
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 30.5.2025
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 30.5.2025
- Co nového v Supersportech? 29.5.2025
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP 29.5.2025
Nejčtenější články
Šéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
2.5.2025Nový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
2.5.2025Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
2.5.2025BMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
2.5.2025Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
3.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva