Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu

Politika a diplomacie, to je vše, co máme hledat za vyjádřeními, která ze strany zainteresovaných osob padla v uplynulém týdnu k výměně šéfa Škody Auto. Realita ale není zase tak složitá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu

30.8.2020 | Petr Miler

Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu

/

Foto: RDBrwanda@Twitter

Politika a diplomacie, to je vše, co máme hledat za vyjádřeními, která ze strany zainteresovaných osob padla v uplynulém týdnu k výměně šéfa Škody Auto. Realita ale není zase tak složitá.

Patrně vám neuniklo, že Škoda minulý měsíc přišla o svého šéfa, a to nikoli z jeho vůle. Bernhard Maier, který firmu úspěšně vedl od listopadu 2015, narychlo skončil k 31. červenci tohoto roku. Jeho nástupcem pak byl o pár dnů později jmenován Thomas Schäfer, letos 50letý německý manažer, který ve Volkswagenu působí od roku 2012 a dosud vedl jihoafrickou divizi koncernu. Od té doby se nejen Češi ptají, co to vlastně znamená.

Od začátku se mluví o tom, že Maier doplatil na svůj úspěch, neboť i když se něco takového od šéfa firmy žádá, není to zase tak pozitivně přijímáno těmi, jejichž práci to staví do horšího světla. Škoda v uplynulých letech výrazně rostla, její marže se dostávala až na úroveň Audi a právě jemu i sesterskému VW měla začít lézt příliš do zelí. Šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess si to přál jinak, Maier ale neměl být „poslušný”, a tak zkrátka musel skončit.

Oficiální vyjádření na toto téma nepadlo, třebaže Diess se v mezičase nechal slyšet, že Němci nepotřebují třetí prémiovou značku, ale automobilku, která bude konkurovat Korejcům nebo Francouzům. V Česku od té doby zavládlo zděšení, že Schäfer přichází poslat Škodu kamsi ke dnu, že z ní bude jen německá montovna a konkurence pro Dacii. Těmto spekulacím se ale na konci tohoto týdne pokusili učinit přítrž sám premiér a po něm i nově jmenovaný Schäffer.

„Žádný ústup z kvality a přesun do nízkonákladového segmentu se konat nebude. Mně a Karlu Havlíčkovi to dnes potvrdil nový šéf automobilky Thomas Schäfer,” uvedl na Twitteru Andrej Babiš. Schäfer pak nechal tisku zaslat prohlášení, ve kterém mj. stojí: „Můj cíl je jasný: posunout značku Škoda na další úroveň tím, že zvýšíme náš výkon a budeme podporovat další růst, čímž zajistíme pokračující úspěch automobilky.” Takže se vlastně nic nezmění? Tak jednoduché to nebude.

Podařilo se mi včera spojit s mým známým, který pracuje pro Volkswagen přímo ve Wolfsburgu a pochopitelně mě zajímalo, co se na pozadí podobných prohlášení skutečně děje. Události uplynulého léta shrnul takto: „Stalo se z toho politické téma a v takovém případě si můžete být jisti, že se pravdu nedozvíte. Není ale zase tak složitá,” říká.

Podle něj není a nikdy nebylo skutečností, že by Volkswagen chtěl českou značku jakkoli potírat, to není v jeho zájmu. Stejně tak jsou nesmyslné řeči o Daciích a montovnách - Škoda ušla příliš dlouhou cestu od něčeho podobného a návrat zpět není myslitelný. Zároveň je ale prý nemístné tvrdit, že Schäfer představuje pouhou personální změnu. „Pan Babiš je politik, a tak mlží, pan Schäfer je diplomat, a tak dělá to samé,” uvádí náš zdroj.

„Kdyby všechno bylo skvělé tak, jak to fungovalo dosud, proč by panu Maierovi nebyla prodloužena smlouva? Problém je v prvé řadě v tom, že směřování Škody přestalo dávat v koncernovém portfoliu smysl a pan Maier v něm dále pokračoval. Pan Schäfer to přišel změnit, ať už říká, co chce. Nemá na výběr,” dodává.

Faktem je, že nikdo ze zmíněných v oficiálních prohlášeních nelhal - Škoda nemá být nízkonákladovou značkou, její auta nemusí být nutně méně kvalitní a nový šéf ji nepochybně chce dostat dále, přičinit se o její růst, zvýšit její výkon... Jen nikdo neříká, jakou cestou. Tou má být jakési zmírnění ambicí, které ceny nových škodovek vystřelily příliš vysoko a koncernu VW rázem v některých segmentech chybí auta, která by soupeřila s významnými konkurenty. To prý nutně neznamená nějaké razantní osekávání nabídky, ale spíše změnu středně- a dlouhodobé strategie při vývoji dalších modelů.

„Ve Wolfsburgu panuje přesvědčení, že Škoda zašla příliš daleko. Na jednu stranu je vítané, že se drží v černých číslech a i s vyššími cenami dokáže prodejně růst, panuje ale obava, že žije ze setrvačnosti, že ji lidé vnímají jako skvělou hodnotu za peníze, i když těch peněz je třeba stále víc. A že to jednou skončí. Za příklad tu platí Ford, který byl jednu dobu velice konkurenceschopný, vybudoval si tím image, ze které léta žil bez faktického opodstatnění a najednou není schopen v USA prodávat v tradičních segmentech vůbec nic a všechno nechává Asiatům. Pan Schäfer tedy přichází s úkolem něco takového nepřipustit a ponechat Škodu tam, kam podle vedení koncernu patří,” uzavírá náš zdroj.

Něco takového dává smysl, je ale jasné, že kdyby to bylo vyřčeno otevřeně, vzbudí to i kvůli historii česko-německých vztahů vášně, které jsou dnes spíše uklidňovány. My jen dodáme, že jsme zvědavi, jak se situace bude skutečně vyvíjet. Je prakticky jisté, že bezprostředně se nezmění nic, ani v delším časovém horizontu ale nemusí být vše jednoznačně dané. Ani Bernhard Maier jistě nepřišel do Škody dělat to, co tu nakonec dělal, přesto trvalo pět let, než svou pozici opustil. A ani Thomas Schäfer se zmíněného zadání nemusí zhostit, jak se očekává, nakonec na něj jistě bude kladen tlak i z jiných směrů - od odborů po politiky.


Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu - 1 - Bernhard Maier Skoda CEO 2020 konec 01
Podle našeho zdroje ve Wolfsburgu Bernhard Maier skončil ve Škodě skutečně proto, že ji navzdory očekáváním vedení koncernu VW tlačil příliš vysoko. Foto: Škoda Auto

Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu - 2 - Thomas Schafer Skoda CEO 2020 zacatek 01
Nový šéf značky Thomas Schäfer pak má v popisu práce situaci změnit, drastické veletoče ale zkrátka není na místě očekávat. Foto: Škoda Auto

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše