Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu

Politika a diplomacie, to je vše, co máme hledat za vyjádřeními, která ze strany zainteresovaných osob padla v uplynulém týdnu k výměně šéfa Škody Auto. Realita ale není zase tak složitá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu

30.8.2020 | Petr Miler

Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu

/

Foto: Volkswagen

Politika a diplomacie, to je vše, co máme hledat za vyjádřeními, která ze strany zainteresovaných osob padla v uplynulém týdnu k výměně šéfa Škody Auto. Realita ale není zase tak složitá.

Patrně vám neuniklo, že Škoda minulý měsíc přišla o svého šéfa, a to nikoli z jeho vůle. Bernhard Maier, který firmu úspěšně vedl od listopadu 2015, narychlo skončil k 31. červenci tohoto roku. Jeho nástupcem pak byl o pár dnů později jmenován Thomas Schäfer, letos 50letý německý manažer, který ve Volkswagenu působí od roku 2012 a dosud vedl jihoafrickou divizi koncernu. Od té doby se nejen Češi ptají, co to vlastně znamená.

Od začátku se mluví o tom, že Maier doplatil na svůj úspěch, neboť i když se něco takového od šéfa firmy žádá, není to zase tak pozitivně přijímáno těmi, jejichž práci to staví do horšího světla. Škoda v uplynulých letech výrazně rostla, její marže se dostávala až na úroveň Audi a právě jemu i sesterskému VW měla začít lézt příliš do zelí. Šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess si to přál jinak, Maier ale neměl být „poslušný”, a tak zkrátka musel skončit.

Oficiální vyjádření na toto téma nepadlo, třebaže Diess se v mezičase nechal slyšet, že Němci nepotřebují třetí prémiovou značku, ale automobilku, která bude konkurovat Korejcům nebo Francouzům. V Česku od té doby zavládlo zděšení, že Schäfer přichází poslat Škodu kamsi ke dnu, že z ní bude jen německá montovna a konkurence pro Dacii. Těmto spekulacím se ale na konci tohoto týdne pokusili učinit přítrž sám premiér a po něm i nově jmenovaný Schäffer.

„Žádný ústup z kvality a přesun do nízkonákladového segmentu se konat nebude. Mně a Karlu Havlíčkovi to dnes potvrdil nový šéf automobilky Thomas Schäfer,” uvedl na Twitteru Andrej Babiš. Schäfer pak nechal tisku zaslat prohlášení, ve kterém mj. stojí: „Můj cíl je jasný: posunout značku Škoda na další úroveň tím, že zvýšíme náš výkon a budeme podporovat další růst, čímž zajistíme pokračující úspěch automobilky.” Takže se vlastně nic nezmění? Tak jednoduché to nebude.

Podařilo se mi včera spojit s mým známým, který pracuje pro Volkswagen přímo ve Wolfsburgu a pochopitelně mě zajímalo, co se na pozadí podobných prohlášení skutečně děje. Události uplynulého léta shrnul takto: „Stalo se z toho politické téma a v takovém případě si můžete být jisti, že se pravdu nedozvíte. Není ale zase tak složitá,” říká.

Podle něj není a nikdy nebylo skutečností, že by Volkswagen chtěl českou značku jakkoli potírat, to není v jeho zájmu. Stejně tak jsou nesmyslné řeči o Daciích a montovnách - Škoda ušla příliš dlouhou cestu od něčeho podobného a návrat zpět není myslitelný. Zároveň je ale prý nemístné tvrdit, že Schäfer představuje pouhou personální změnu. „Pan Babiš je politik, a tak mlží, pan Schäfer je diplomat, a tak dělá to samé,” uvádí náš zdroj.

„Kdyby všechno bylo skvělé tak, jak to fungovalo dosud, proč by panu Maierovi nebyla prodloužena smlouva? Problém je v prvé řadě v tom, že směřování Škody přestalo dávat v koncernovém portfoliu smysl a pan Maier v něm dále pokračoval. Pan Schäfer to přišel změnit, ať už říká, co chce. Nemá na výběr,” dodává.

Faktem je, že nikdo ze zmíněných v oficiálních prohlášeních nelhal - Škoda nemá být nízkonákladovou značkou, její auta nemusí být nutně méně kvalitní a nový šéf ji nepochybně chce dostat dále, přičinit se o její růst, zvýšit její výkon... Jen nikdo neříká, jakou cestou. Tou má být jakési zmírnění ambicí, které ceny nových škodovek vystřelily příliš vysoko a koncernu VW rázem v některých segmentech chybí auta, která by soupeřila s významnými konkurenty. To prý nutně neznamená nějaké razantní osekávání nabídky, ale spíše změnu středně- a dlouhodobé strategie při vývoji dalších modelů.

„Ve Wolfsburgu panuje přesvědčení, že Škoda zašla příliš daleko. Na jednu stranu je vítané, že se drží v černých číslech a i s vyššími cenami dokáže prodejně růst, panuje ale obava, že žije ze setrvačnosti, že ji lidé vnímají jako skvělou hodnotu za peníze, i když těch peněz je třeba stále víc. A že to jednou skončí. Za příklad tu platí Ford, který byl jednu dobu velice konkurenceschopný, vybudoval si tím image, ze které léta žil bez faktického opodstatnění a najednou není schopen v USA prodávat v tradičních segmentech vůbec nic a všechno nechává Asiatům. Pan Schäfer tedy přichází s úkolem něco takového nepřipustit a ponechat Škodu tam, kam podle vedení koncernu patří,” uzavírá náš zdroj.

Něco takového dává smysl, je ale jasné, že kdyby to bylo vyřčeno otevřeně, vzbudí to i kvůli historii česko-německých vztahů vášně, které jsou dnes spíše uklidňovány. My jen dodáme, že jsme zvědavi, jak se situace bude skutečně vyvíjet. Je prakticky jisté, že bezprostředně se nezmění nic, ani v delším časovém horizontu ale nemusí být vše jednoznačně dané. Ani Bernhard Maier jistě nepřišel do Škody dělat to, co tu nakonec dělal, přesto trvalo pět let, než svou pozici opustil. A ani Thomas Schäfer se zmíněného zadání nemusí zhostit, jak se očekává, nakonec na něj jistě bude kladen tlak i z jiných směrů - od odborů po politiky.


Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu - 1 - Bernhard Maier Skoda CEO 2020 konec 01
Podle našeho zdroje ve Wolfsburgu Bernhard Maier skončil ve Škodě skutečně proto, že ji navzdory očekáváním vedení koncernu VW tlačil příliš vysoko. Foto: Škoda Auto

Nový šéf Škody změní zaměření značky, nemá na výběr, zní ze sídla Volkswagenu - 2 - Thomas Schafer Skoda CEO 2020 zacatek 01
Nový šéf značky Thomas Schäfer pak má v popisu práce situaci změnit, drastické veletoče ale zkrátka není na místě očekávat. Foto: Škoda Auto

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše