Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Za touhle úchvatnou lodí stojí výrobce aut. Ve svém nitru ukrývá jedinečný pohon
4.7.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Platí za jednoho z největších výrobců aut na světě, techniku svých budoucích vozů ale nevyvíjí jen na souši. Pomoci s pohonem příštích aut má Toyotě i tato loď. A je to vážně něco.
Nejedna automobilka by ráda využila vodíku jako zdroje energie pro pohon svých příštích automobilů. Na mysli mají hlavně palivové články, neboť přímé spalování vodíku jako takového není příliš praktické. S pomocí palivových článků je možné dopřát elektromobilům praktické využití blízké současným automobilům - prostě během pár minut natankujete a jedete dál. Má to svá úskalí zejména z hlediska celkové efektivity, zejména Toyota ale věří, že tohle je skutečná budoucnost. Nakonec, jen u ní si dnes můžete auto na vodík opravdu koupit.
Své zkušenosti s tímto palivem se rozhodla využít při stavbě něčeho většího, vlastně pořádně velkého. Projektu říká Energy Observer (překladem Energetický pozorovatel) a jde o první loď poháněnou výhradně vodíkem. Měří 30,5 metru na délku a 12,8 metru na šířku, výtlak činí 28 tun. Plavidlo využívá energii větru a Slunce, aby mořskou vodu převedlo na vodík, který poskytne energii na maximální rychlost 8 až 10 uzlů (14,8 až 18,5 km/h).
Energy Observeru primárně dodávají energii tři typy solárních panelů rozkládající se na ploše 130 čtverečných metrů a dvě vertikální osové větrné turbíny (2 x 1 kW). Ty nabíjejí jak lithiovou baterii (106 kWh), tak pohání další zařízení nutná pro provoz. Primární je elektrolyzér, jenž rozkládá vodu a produkuje vodík, který je následně kompresorem stlačen do zásobní nádrže o kapacitě 62 kg. Pokud energie ze Slunce a větru nestačí, vodík je použit na zpětnou výrobu elektřiny v palivovém článku o výkonu 22 kW. Celý energetický systém váží 2 100 kg. V příštím roce pár kil ubude, protože má dojít k zástavbě lehčí baterie.
Samotný pohon lodi zajišťují dva elektromotory, každý o výkonu 41 kW a v případě dobrého větru trakční drak. Loď loni ve Francii zahájila šestiletou misi, při které bude pohon založený na obnovitelných zdrojích důkladně testován. Nyní se snaží dokončit první plavbu okolo zeměkoule na vodíkový pohon. V plánu jsou zastávky ve více než 50 zemích, v současné době okupuje Středomoří, v příštím roce bude směřovat do severní Evropy a má v úmyslu dorazit do Tokia před zahájením letních olympijských her v roce 2020. „Jsme opravdu nadšeni, že je Toyota na palubě pro tuto misi,“ řekl Victorien Erussard, kapitán katamaránu.
Zástupce automobilky k tomu dodal, že projekt demonstruje mnoho praktických využití vodíku, kterých lze dosáhnout. Tokijský guvernér Yoichi Masuzoe v této souvislosti uvedl, že: „Tokijské olympijské hry v roce 1964 jako svůj odkaz zanechaly vysokorychlostní systém Šinkansen. Nadcházející olympijské hry zanechají jako své dědictví vodíkovou společnost.“ Zní to trochu pateticky, ale Japonci se evidentně snaží.
Toyota experimentuje s vodíkem na více frontách. S palivovými články pracuje na pohonu autobusů, nákladních automobilů a dokonce i vysokozdvižných vozíků. Účelem je zapojit do automobilového prostředí obnovitelné zdroje energie touto cestou, zatím je ale jediným hmatatelným výsledkem už zmíněný Mirai.































První vodíková loď na světě dostala název Energy Observer. Experimentální plavidlo pracuje s autonomními prostředky produkujícími vodík přímo na palubě ryze pomocí obnovitelných zdrojů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
Renault a spol. nabízí všem automobilkám možnost vrátit svým elektrickým autům spalovací motory, tahle malá krabička to zařídí
před 38 minutamiMajitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
včeraDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
včeraBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
včeraPřelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93