Obrovský nárůst prodejů aut v postsovětských republikách ukazuje reálný dopad sankcí proti Rusku

O Kazachstánu a situaci na tamním trhu s auty už jste možná zaslechli, ale co takový Uzbekistán? Napadlo by vás, že se tam prodá přes 450 tisíc aut za rok, což bude znamenat skoro 70procentní meziroční nárůst? Čím to asi bude, čím asi...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Obrovský nárůst prodejů aut v postsovětských republikách ukazuje reálný dopad sankcí proti Rusku

23.1.2024 | Petr Prokopec

Obrovský nárůst prodejů aut v postsovětských republikách ukazuje reálný dopad sankcí proti Rusku

/

Foto: Hyundai

O Kazachstánu a situaci na tamním trhu s auty už jste možná zaslechli, ale co takový Uzbekistán? Napadlo by vás, že se tam prodá přes 450 tisíc aut za rok, což bude znamenat skoro 70procentní meziroční nárůst? Čím to asi bude, čím asi...

Sankce uvalené na Rusko po invazi na Ukrajinu se staly tak obtížně vymahatelnými, že nepředstavují až tak velký problém pro Kreml, jako spíše pro „západní” automobilky, které se z Ruska musely pakovat stůj co stůj. To si troufneme říci skoro dva roky po zavedení ekonomických omezení, které Rusku nikam nepomohly, zjevně se s nimi ale naučilo docela slušně žít.

Evropské, asijské i americké automobilky přišly během pár týdnů o trh, kde sice dominovala Lada, ovšem mimo tuto značku zde v podstatě neexistovala domácí konkurence. Zejména Volkswagen, Škoda, Hyundai, Kia, Renault, Nissan a Toyota si tak zemi rozdělily mezi sebe. Ruskému trhu ale po invazi musely dát sbohem, částečně pod tlakem sankcí a částečně kvůli vyššímu morálnímu principu. A o svůj podíl na tamních prodejích rychle přišly.

O tomto dopadu sankcí jsme již hovořili, stejně jako o skutečnosti, že z Ruska se během velmi krátké chvíle stal druhý domov čínských automobilek. Jen na jejich auta však publikum není zvědavé, proto v nemalé míře frčí také individuální dovoz zakázaného zboží. V tomto ohledu bohužel mají Rusové poměrně snadnou práci. Třeba Kazachstán, tedy bývalá postsovětská republika, loni sice deklaroval, že sankce respektuje, jeho hranice jsou ale v podstatě otevřené a zboží do Ruska přes něj proudí dál a dál.

Nejinak je tomu v Uzbekistánu, kde bylo loni prodáno 451 600 nových aut. Neděláme si legraci, vážně tolik, podle dat Avtostatu vykázal tento trh 69procentní (!) meziroční nárůst oproti předloňským 312 100 registracím, které sami o sobě představovaly 1,5násobný (!) vzestup oproti roku 2021. Už tahle dynamika říká vše, takový nárůst by čistě uzbecké prodeje nikdy neospravedlnily. A onen Kazachstán je na tom podobně, byť čísla jsou o něco nižší. Loni se v této zemi prodalo 198 686 vozů, tedy o 60,2 procenta více než předloni. Tamní automobilová unie přitom dodává, že aktuálně je nabídka širší než kdy dříve, což mimo jiné vede ke zlevňování.

Kazachstánským lídrem je Hyundai, tedy jedna z těch automobilek, pro které se Rusko stalo zemí zapovězenou. Její registrace tak na ničím neomezeném trhu vzrostly o 61,9 procenta na 45 807 aut, zatímco třetí Kia si polepšila dokonce o 76,8 procenta (ovšem „jen“ na 25 495 vozů). Mezi Korejce se pak vklínil Chevrolet, jenž má na kontě 45 807 registrací (+33,8 %). I zde ovšem růžky vystrkují Číňané, neboť Chery (12 229 ks) se posunulo před pátou Toyotu (10 756 ks).

V podstatě stejné složení první pětky je spojené s Uzbekistánem, jen s tím rozdílem, že lídrem je v této zemi Chevrolet před druhým Hyundai. Dáno je to ale mimo jiné i tím, že Cobalt alias lídr mezi modely se tam přímo i vyrábí. Americká automobilka navíc zjevně zatopila pod kotlem, načež registrace levného vozu vzrostly o 76,4 procenta. Snažili se však i Korejci, neboť takový Tucson byl po prvním pololetí sedmý v pořadí. V závěru roku mu ale již patřila druhá příčka.

Dodat lze předpověď pro letošek, která již není spojena s tak extrémním růstem jako v posledních dvou letech. Mimo jiné i proto, že dealeři již upravili své zásobování. V minulých měsících často pracovali s obrovskými skladovými zásobami, které následně vyprodávali s pomocí slev. Prodeje se tedy mají navýšit o zhruba 10 až 15 procent. Na druhou stranu, v Kazachstánu se dle loňských prognóz mělo prodat jen 150 tisíc aut, realita ale nakonec byla vyšší.

Dokud tedy Rusko nebude obehnané vysokou zdí, skrze kterou se nedostane ani myš, vážně lze na sankce pohlížet se svraštělým čelem - minimálně v rámci prodeje nových aut se míjejí účinkem, zakázaná technika se do země dostává tak jako tak. Jen jí v daleko větší míře konkurují čínské stroje. Čím větší přitom budou mít automobilky ze Říše středu záběr, tím levněji mohou svá auta vyrábět. Což nakonec Škodu a spol. nevyhnutelně zasáhne také tam, kde pořád je resp. může být úspěšná.


Obrovský nárůst prodejů aut v postsovětských republikách ukazuje reálný dopad sankcí proti Rusku - 1 - Hyundai Tucson 2021 Rusko ilustracni foto 01Obrovský nárůst prodejů aut v postsovětských republikách ukazuje reálný dopad sankcí proti Rusku - 2 - Hyundai Tucson 2021 Rusko ilustracni foto 02Obrovský nárůst prodejů aut v postsovětských republikách ukazuje reálný dopad sankcí proti Rusku - 3 - Hyundai Tucson 2021 Rusko ilustracni foto 03
Tucson patří k lídrům v Uzbekistánu i Kazachstánu. Asi jen blázen by si nemyslel, že část produkce prodaná na oko v těchto zemích ve skutečnosti nemíří do Ruska, zejména v Uzbekistánu se prodeje nových aut během dvou let víc než zdvojnásobily. Foto: Hyundai

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.