Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Od začátku pochybný výrobce elektrických tahačů zkrachoval. Firmě kdysi cennější než Ford došly poslední zbytky peněz
20.2.2025 | Petr Miler
Lidé, kteří se na akciových trzích vyžívají v tzv. shortování, měli v uplynulých letech žně. Řada více či méně bezcenných výrobců elektrických aut dosáhla na burzách extrémních hodnot, aby z nich pak zbylo to, co je dnes z Nikoly - nic.
Sny o elektrické revoluci v automobilové dopravě stojí od počátku na vratkých nohách, pokud jsou ale v některé oblasti opravdu absurdní, pak jde o kamionovou dopravu. Roky říkáme, že elektrický pohon aut fungovat může, jeho naděje na úspěch ale klesají s tím, čím vyšší jsou nároky toho kterého vozu na výkon, čím je větší a čím je těžší. V kamionech se tohle všechno schází současně v extrémní podobě.
Představa, že by takové vozy bylo možné smysluplně pohánět bateriemi, je podle nás naprosto naivní, skončíte u extrémně neefektivních a mizerně použitelných řešení, která budou zaměstnávat hlavně sama sebe kvůli neustálému převozu těžkých akumulátorů o nedostatečné kapacitě, které se budou prakticky kdekoli dobíjet po nepřijatelně dlouhou dobu. Nadějí se tak na tomto poli mohly jevit vodíkové palivové články, i ty se ale zdají být pouze odpovědí na otázku položenou regulacemi tlačícími vývoj tímto směrem.
Jde možná o řešení prakticky použitelnější, neboť doplňování energie není problém, jinak je ale problém všechno, dokonce ještě větší. Potíží je už výroba vodíku, který neroste na stromě, ale vzniká obvykle elektrolýzou vody s omezenou efektivitou, toto „médium” následně musíte složitě skladovat a převážet, vytvářet pro něj složitou infrastrukturu a pak co? Přichází znovu neefektivní výroba elektřiny, kterou jste už jednou měli. Ve světě, kde nebude nic jiného než elektrický pohon povolené, je to cesta aspoň k použitelnosti. Ale jinak je to nesmysl, který se nemá šanci prosadit vedle prakticky čehokoli jiného, co dnes známe, probírali jsme to už před 14 roky. Dnes navíc vidíme, jak vratké celé to nařizování podobných nesmyslů může být - stačí jedny volby a za pár týdnů je konec.
Firma Nikola chtěla dělat právě takto poháněné tahače. A pak přidala ty bateriové. Jak to s ní asi mohlo dopadnout?
Je to otázka s od začátku jasnou odpovědí, jak ostatně nedávno pravil i šéf jednoho gigantu na výrobu kamionů: Přechod na elektrický pohon je zde nemožný a nebude fungovat. Přesto se dost lidí nachytalo na podvod jménem Nikola, který stál šéfa a zakladatele firmy svobodu a přece jen vyrobená auta důstojnost. Firma se ale držela nad vodou a dál se zkoušela prosadit, „akorát” se během toho ze společnosti v jednu chvíli ceněné nepochopitelně na 27 miliard dolarů, tedy víc než tehdy Ford, stala prakticky bezcennou firmou. Hodnota jejích akcií postupně ztratila tolik, že se dnes prodává za dvě desetiny promile (!) rekordní hodnoty. A poslední ránu jí teď dá snad už od začátku nevyhnutelný bankrot.
Ten firma vyhlásila v souladu s americkou kapitolou 11 zákonů o úpadku, takže ještě pořád doufá v reorganizaci a návrat mezi živé, jak informuje Reuters. Zatím nemá z čeho brát - společnosti letos došly poslední zbytky peněz a u arizonského soudu požádala o ochranu před věřiteli s děsivou bilancí - sama svá aktiva optimisticky cení na 500 milionů až 1 miliardu dolarů, její závazky k věřitelům ale mají činit až 10 miliard dolarů.
„Stejně jako jiné společnosti v odvětví elektromobilů jsme čelili různým tržním a makroekonomickým faktorům, které ovlivnily naši schopnost fungovat,” uvedl v prohlášení k tomuto kroku šéf Nikoly Steve Girsky. „Bohužel ani naše nejlepší úsilí nestačilo k překonání těchto významných výzev a představenstvo rozhodlo, že kapitola 11 představuje za daných okolností nejlepší možnou cestu vpřed pro společnost a její akcionáře,” dodal.
To je opravdu absurdní vyjádření zcela pomíjející fakt, že firma od začátku cválala na mrtvém koni, ze kterého jednou prostě musela sesednout. A návratu světa k alespoň trochu větší racionalitě snad ani nelze říkat „makroekonomický faktor” - věci zkrátka začaly fungovat trochu normálněji a pro nesmysly typu Nikoly přestal existovat prostor k životu. Pochybujeme, že k němu po vyhlášení bankrotu existovat bude, naděje ale pochopitelně vždy umírá poslední.






Nikola se nakonec pokoušela prosadit hlavně s elektrickým bateriovým tahačem Tre postaveným na bázi Iveca S-Way. Nemohla uspět. Foto: Nikola Motor
Zdroje: Nikola, Reuters
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva