Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nikola je podvod nevídaných rozměrů, říkají závěry šetření, důkazů existuje řada
11.9.2020 | Petr Prokopec
Je to firma, která nepředstavila jediný produkční model, nemá vlastní továrnu a nevykazuje žádný obrat, přesto má hodnotu srovnatelnou s Nissanem. Už to by mělo zarazit, problémů je ale víc.
Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají, říká se. A jak to vypadá, Trevor Milton, šéf značky Nikola, zpíval posledních pár let opravdu pěkně, když se mu povedlo přesvědčit velkou část světa, že jím řízená firma dosáhla výrazného pokroku v nasazování vodíkového pohonu. Nic takového se ale dle šetření společnosti Hindenburg Research nestalo. Místo toho měl Milton za pomoci série lží jen nafouknout investiční bublinu, která je snad větší než v případě Tesly. Tržní kapitalizace firmy Nikola Corporation totiž po vstupu na burzu velmi rychle vystoupala na 20 miliard dolarů (skoro 450 miliard Kč) a i teď se drží v přepočtu okolo 320 miliard. To je suma na úrovni Nissanu, jedné z největších automobilek světa, která každý rok prodá okolo 5 milionů aut.
Nikola oproti tomu neprodala vůbec nic, nemá ani vlastní továrnu, a tak ani nic nevyrábí. A vlastně to ani pořádně neplánuje - firma nepředstavila jediný sériový model a nepočítá s tím, že by nejbližších následujících let cokoli prodala. Přesto do ní investoři pumpují peníze horem dolem a už v červnu jsme konstatovali, že jde o novou největší bublinu na akciovém trhu.
V tuto chvíli je ale možné, že konečně splaskává. Společnost Hindenburg Research totiž oznámila, že se jí podařilo shromáždit „rozsáhlé množství důkazů - včetně nahraných telefonátů, textových zpráv, soukromých emailů a fotografií ze zákulisí -, které přibližují tucty falešných prohlášení zakladatele Nikoly Trevora Miltona“. A spoustu z nich rovnou zveřejnila.
Na možné problémy upozornil ostatně na počátku léta Bloomberg, dle kterého byl vodíkový tahač Nikola One představený v roce 2016 nefunkční. To však dle Miltona rozhodně nebyla pravda, a proto šéf automobilky dokonce požadoval vyhození novináře, který daný článek sepsal. Hindenburg ovšem dodává, že tahač neměl nejen nefunkční hnací ústrojí, nebyl schopen napájet ani palubní elektroniku. Její napájení tak muselo být zajištěno nataženým kabelem, který byl ovšem uschován pod vůz tak, aby jej kdokoliv z návštěvníků nemohl vidět.
Ve svých podvodech pak firma pokračovala o dva roky později, kdy vyrukovala s videem, jenž mělo doložit, že vodíkový tahač je plně schopný jízdy. Té pak ve výsledku skutečně schopný byl, ovšem dle zpráv jednoho z bývalých zaměstnanců značky za tím nebylo jeho ústrojí. Místo toho Nikola vytáhla vůz na kopec, ze kterého jej následně poslala dolů. Hovory s někdejšími partnery firmy pak navíc vedly ke zjištění, že jakkoliv automobilka mluvila o přelomové vodíkové technologii, ve skutečnosti používala zemní plyn.
Loni v říjnu pak Nikola oznámila, že chytá revoluci v bateriovém průmyslu. Ovšem ani to se nakonec neodehrálo, neboť s ní spolupracující firma, které se o akumulátory měla postarat, mlžila stejně jako ona. Navíc její prezident byl usvědčen z toho, že tuneloval NASA a konto vesmírné agentury zatěžoval svými privátními večírky s profesionálními společnicemi. Značka tak nakonec minulý týden oznámila, že bude odebírat elektrickou architekturu od koncernu GM, který za to získal za 2 miliardy dolarů 11procentní podíl ve firmě. To aktivity Nikoly zdánlivě legitimizovalo, pak ale světlo světa spatřila zpráva Hindenburgu.
Podle ní to vypadá, že Nikola dokáže svým partnerům nabídnout maximálně tak odlišný design jinak tuctových aut. Značka nemá k dispozici žádnou přelomovou technologii, navíc měl zkreslila i informace o předobjednávkách. Mimo to je třeba dodat, že Nikola ve svých prohlášeních zmiňovala tým špičkový tým expertů, který na jejich vozech pracuje. Nicméně šéfem vodíkové výroby a infrastruktury je Trevorův mladší bratr Travis Milton, který před vstupem do firmy v roce 2015 pracoval jako stavař na Havaji. Zodpovědný byl přitom za takové „raketové technologie“ jako zdobení schodů či konstrukce chodníků. Tím nechceme říct, že by byl neschopný, neznáme ho, pokud ale je nyní tím, čím se tváří být, pak jde o experta-samouka, jakého svět dosud nepoznal.
Totéž lze říci také o šéfovi vývoje infrastruktury, Dale Prows totiž před Nikolou pracoval jako manažer golfového klubu v Idahu. Hlavní technik Kevin Lynk pak sice má na kontě zhruba čtyři roky spojené s vývojem softwaru, ovšem předtím opravoval hrací automaty. Přesto měl ale dle Miltona vyvinout e-nápravy, rotory, statory, chlazení, termální management či převodníky. Nicméně jak zjistil Hindenburg, prakticky ze sto procent jde o techniku subdodavatelů.
Není tak vlastně překvapivé, že dle reportu tu svět „nikdy nepoznal takovou úroveň podvodů ve veřejně obchodované společnosti“. Hindenburg tak již sází na propad akcií, ke kterému skutečně dochází. Milton nicméně uvádí, že nic z veškerých obvinění není pravda, což prý hodlá dokázat. Zatím však nepřišel s žádným přesvědčivým důkazem, ani nezodpověděl žádnou z 53 otázek, které na něj Hindenburg má, čímž by mohl jakákoliv obvinění shodit ze stolu.
Případ samozřejmě budeme dále sledovat. Zatím se však zdá, že jedna z investičních bublin začíná splaskávat - po zveřejnění této zprávy včera hodnota firmy klesla o 11 %. Dnešní obchodování v New Yorku pak ukáže, komu investoři věří více.
Hindenburg Research shromáždil opravdu rozsáhlý materiál, jenž firmu Nikola usvědčuje ze série lží a podvodů. Šéf značky Trevor Milton sice mluví o spiknutí, zatím ale s ničím, co by obvinění vyvrátilo, nepřišel. Foto: Hindenburg Research
Zdroj: Hindenburg Research
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 18 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva