Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Okruh ve Spa prošel nejdrastičtějšími úpravami za víc jak 40 let, se smrtelnými nehodami má být konec
4.4.2022 | Petr Prokopec
Letos uplynou již tři roky od tragédie, která stála život Anthoina Huberta a málem připravila o život o Juana Manuela Correu. A jelikož se ve Spa bouralo i v poté a kritika sílila, došlo na zásadní renovaci.
V srpnu roku 2019 došlo na belgickém okruhu Spa-Francorchamps k velké tragédii. Závodník Giuliano Alesi totiž při stoupání v sekci Raidillon ztratil kontrolu nad vozem, který následně narazil do bariéry. Jeho troskám se snažil vyhnout Anthoine Hubert, jenž ovšem taktéž skončil ve svodidlech. Od nich se však bohužel odrazil a bokem vlétl do cesty monopostu Juana Manuela Correy. Ten sice nehodu s těžkými zraněními přežil, Hubert však již to štěstí neměl. Oba závody Formule 2 tak nakonec byly zrušeny, monoposty F1 však již následující den byly na trať vpuštěny.
V loňském roce se nicméně okruh znovu připomněl ve stinném světle. V důsledku těžkého deště totiž došlo k několika karambolům v rámci doprovodné série W Series, ve které závodí pouze ženy. Na problémy nicméně došlo také během velké ceny Formule 1, kdy znovu v sekci Raidillon boural Lando Norris se svým McLarenem. Den po incidentu se pak ozval závodník Jack Aitken, který zde o měsíc dříve během podniku 24 hodin Spa utrpěl zlomeninu klíční kosti a obratle, s tím, že „každý si může udělat obrázek o tom, co je potřeba změnit“.
Renovaci přitom okruh skutečně plánoval, a to již od onoho roku 2019. Bohužel však do příprav zasáhla další nešťastná událost. Ředitelka Spa Nathalie Maillet byla totiž loni v srpnu zavražděna svým někdejším manželem Franzem Duboisem. Ten ji zastřelil spolu s její tehdejší partnerkou a následně zbraň obrátil proti sobě. Bývalá závodnice tak bohužel již nikdy nespatří okruh v nové podobě, jakou získal během uplynulých pěti měsíců. Během této doby na něm pracovalo více než 250 lidí.
Majitele okruhu vyšla modernizace na nemalých 25 milionů Eur (cca 610 milionů korun), přičemž většina úprav byla zaměřena na zvýšení bezpečnosti. Došlo tedy zejména na rozšíření únikových zón, u těch stávajících se pak měnil i povrch - hladký asfalt totiž nahradil štěrk, ve kterém vozy i motocykly budou ztrácet rychlost rychleji. Pokud tedy dojde na náraz do bariér, riziko fatálních zranění by již mělo být minimální. Jakkoliv pochopitelně s ním bude třeba i nadále počítat.
Zbourána byla rovněž ikonická chata, na jejímž místě vznikne nová tribuna. Kromě toho se přebudování dočkala i tribuna naproti staré boxové uličce. A aby toho nebylo málo, došlo v zatáčce Speaker's Corner na vybudování alternativní tratě pro motocykly. Ty se na zrenovované trati ukážou jako první, což má historický podtext - poprvé se ve Spa jelo v roce 1921 s jednostopými stroji. FIA nicméně přepracovaný okruh taktéž schválila, v srpnu se sem tedy vrátí i F1.









Okruh ve Spa-Francorchamps se v posledních pěti měsících dočkal razantní renovace, během které byly zejména rozšířeny únikové zóny. Foto: Circuit de Spa-Francorchamps
Zdroj: Circuit de Spa-Francorchamps
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 10 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 11 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva