Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Organizace samotné EU varuje, že zákaz spalovacích aut od roku 2035 je neschůdný, vydá nás na pospas Číně
20.6.2023 | Petr Miler
Nápad nařídit, jakým způsobem mají být poháněna všechna nová auta v prodeji v Evropě už za 12 let, kritizujeme roky. Dočkali jsme se zastání z mnoha stran, že jej ovšem začne kritizovat i Evropský účetní dvůr coby organizace samotné EU, je tragikomicky fascinující.
Obyčejnému člověku se může zdát, že rok 2035 je vzdálenou budoucností, pokud se ale do té doby mají na celém evropském kontinentu prodávat prodávat pouze elektrická auta, je tento termín zatraceně blízko. Pokud by EU jen „temperovala” přirozený trend, možná by to nebyl problém, ona chce ale změnit zaměření celého průmyslu na něco, čemu nefandí ani zákazníci, natož pak technická a ekonomická realita.
Že je to dnešní optikou neschůdný nesmysl, který na 99 procent skončí průšvihem toho či onoho druhu, varujeme roky, nyní jsme ale ve své argumentaci dostali opravdu nečekanou podporu. Celý záměr prošetřil tzv. Evropský účetní dvůr (dále jen EÚD, to je přiléhavé) a namaloval dva scénáře budoucího vývoje, z nichž ani jeden si nerozumí s tím, co Evropská unie jako taková zamýšlí. Fascinující přitom je, že sám EÚD je organizací EU - inu, rána občas přijde z jiné strany, než ji člověk očekává.
Problémů s elektromobily je dnes téměř nekonečné množství, EÚD si ale ve své kritice vystačí jen s bateriemi. Plánem EU je totiž vyrobit jich co nejvíce přímo na našem kontinentu a stát se světovým lídrem v této oblasti. Hezký plán, ale problematický, protože zrovna na tomto poli Evropa není dostatečně efektivní a spoléhá na země, které se kdykoli mohou stát „druhým Ruskem”, jak varuje sám EÚD.
„EU do velké míry závisí na dovozu surovin, a to hlavně z několika zemí, s nimiž nemá dohody o volném obchodu: 87 % jejího dovozu surového lithia pochází z Austrálie, 80 % dovozu manganu z Jižní Afriky a Gabonu, 68 % dovozu surového kobaltu z Demokratické republiky Kongo a 40 % dovozu surového přírodního grafitu z Číny. Ačkoli v Evropě existují určité rezervy surovin k možné těžbě, doba od nalezení suroviny až po první produkci trvá nejméně 12 až 16 let, což znemožňuje rychle reagovat na zvýšenou poptávku. Stávající smluvní ujednání však obvykle zajišťují dodávky surovin pouze na dva až tři roky budoucí výroby,” uvádí EÚD jeden z problémů.
Tím dalším je, že i kdyby toto bylo jinak, EU dnes nedokáže být na tomto poli konkurenceschopná. Problémem je hlavně Čína, kde se současnosti vyrábí 76 % všech baterií. Dosáhnout pozice, kdy by EU byla s to s Říší středu smysluplně soutěžit, se EÚD zdá extrémně nepravděpodobné, s ohledem na výše zmíněné až nemožné.
Třetím nedostatkem jsou drahé energie. „Konkurenceschopnost výroby baterií v EU mohou ohrozit rostoucí ceny surovin a energií. Ke konci roku 2020 činily náklady na napájecí sadu (200 EUR/kWh) více než dvojnásobek částky, s níž se počítalo v plánech. V posledních dvou letech vzrostla cena niklu o více než 70 % a cena lithia o 870 %,” říká znovu EÚD. Za kombinace těchto tří faktorů pak nevidí žádný pozitivní budoucí vývoj a maluje dva scénáře skutečného vývoje, které Evropu ve výsledku poškodí.
Tím prvním je, že cíle pro rok 2035 nebude dosaženo prostě proto, že evropská výroba baterií nemůže držet krok s poptávkou. Druhý pak to, že Evropa se ve snaze cílů přesto dosáhnout extrémně závislou na zemích jako Čína (anebo Kongo a jim podobných). A to nejsou země, o jejichž přízeň opírat svůj automobilový průmysl.
„EU nesmí v oblasti baterií skončit ve stejně závislé pozici, jako se to stalo se zemním plynem; ve hře je její ekonomická svrchovanost,” uvedla Annemie Turtelboomová, členka EÚD. Mluví nám z duše, ale bude EU poslouchat aspoň svou vlastní organizaci? Pochybujeme, auto se spalovacím motorem prostě nesmí projet za žádnou cenu - to je jediné dogma, kterého se EU zřejmě chce držet až do sebezničení.






Smysluplnost programu „s elektromobily na věčné časy a nikdy jinak” už rozporuje i organizace samotné EU. Bude to stačit ke změně kurzu? Pochybujeme, auta jako Enyaq jsou nám asi souzena. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Evropský účetní dvůr
Bleskovky
Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
před 10 hodinamiČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda ADV350 2026: ve čtyřech nových barvách 08:17
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa včera 15:00
- Bulega zůstal v neděli neporažený včera 14:00
- Öncü vyhrál nedělní Supersporty, 17. Vostatek včera 12:00
- Vítězem Superpole Sprint Race se stal Bulega včera 07:30
Nejnovější články
Kolaps německého automobilového průmyslu nekončí, tyhle firmy působící i v Česku propustí do roku 2030 nejmíň 100 tisíc lidí
před 2 hodinamiŠéf Mercedesu-AMG v posledním rozhovoru před propuštěním prokázal, že své pozici absolutně neměl co dělat
před 4 hodinamiBývalá silniční stíhačka sultána Bruneje je na prodej, stát má až přes půl miliardy a zlomit všechny rekordy
před 5 hodinamiMuž si koupil tři roky starý elektrický luxus původně za 2,5 milionu jen za 700 tisíc a myslel si, že udělal terno. Mýlil se
před 6 hodinamiMax Verstappen si o víkendu namazal na chleba soupeře ve svém prvním závodě s Ferrari, jeho ostré kolo na vlhké Nordschleife bere dech
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Mazda CX-5 2,5i 09.29. 18:37 - pavproch
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.29. 18:19 - Sato
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.29. 17:54 - Truck Daškam
- IT poradna 09.29. 12:58 - petr_riha
- Onboard videa 09.29. 09:01 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000