Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Padlý král rodinných aut skončil jako totální propadák, nástupce přichází jen luxovat jeho slávu
25.1.2023 | Petr Miler
Někteří budou možná rádi, že neskončí zcela, tohle nám ale přijde jako lepení znaků Moskviče na čínská auta. Podstata vozu bude zkrátka úplně jiná, jen si znovu bude říkat jako jeho slavný předchůdce.
Stále větší popularita SUV si vybírá své oběti v jiných segmentech a poslední roky s některými z nich pořádně zacvičily. Našli bychom více typů aut, kterým dominance esúvéček bere vítr z plachet, nejvíce ale zasáhla segment charakterizovaný jinými třemi písmeny - MPV. Ten zažívá v posledních letech mimořádně tvrdý pád obecně, jedna z obětí si ale zaslouží zvláštní pozornost.
Jde o vůz, který je jedním z průkopníků této třídy, který byl dokonce po léta jejím králem, Renault Espace. Také u nás dobře známé auto bylo dlouho velmi oblíbené, skutečně - už první generaci vyráběnou mezi léty 1984 a 1991 si koupilo v Evropě podle dat JATO Dynamics 184 tisíc lidí. A to byl teprve začátek velmi úspěšné pouti.
Postupně se vyvíjející doyen celé třídy se v poněkud polovičaté druhé iteraci prodával jen 5 let, přesto oslovil dalších 317 tisíc lidí. Třetí generace se prodávala mezi léty 1996 a 2003 a získala si 365 tisíc kupců a ta čtvrtá vyráběná do roku 2014 dokonce rekordních 373 tisíc zákazníků. Klobouk dolů, Espace nebyl soupeř Fabie HTP, tohle je auto, které v rozumnější specifikaci snadno stálo milion korun už před dvěma dekádami, kdy dobrý plat byl 20 tisíc měsíčně a za 500 tisíc se dalo koupit auto střední třídy. Jenže už závěr éry čtvrtého provedení byl poněkud rozpačitý.
Již tehdy bylo Francouzům jasné, že MPV slunce nad střechami nesvítí, o pozornost se už v tu chvíli hlásila SUV. A tak Renault přes spekulace o tom, že to s Espacem prostě skončí, přišel s pátou, jinak pojatou generací. Tento model se pokusil vzkřísit tím, že jej přiblížil SUV a přitom zůstával MPV. Zprvu to vypadalo nadějně - našlo se dost tradičních kupců, kteří pětku v prvních letech chtěli. Jakmile se ale jejich řady vyčerpaly, přišla prázdnota, dnes už totální.
Říci, že tento model zamířil do pekel, je snad slabé vyjádření - za celou jeho éru (7 let) si na konto nepřipsal ani 100 tisíc prodaných aut, přičemž v roce 2021 jich bylo pouhých 3 110, o 35 % méně než v roce 2020. A loni se nenašel ani jeden měsíc, kdy by vůz oslovil aspoň 200 kupců napříč celým kontinentem. To je skutečně skoro nic, často pouhá procenta čísel z dob jeho největší slávy, celkových 1 100 prodaných vozů je opravdu tragickou bilancí.
Není tedy nakonec divu, že se Renault rozhodl výrobu Espacu ukončit, ze scény ale tento model nakonec zcela neodkráčí. Jak nejlépe dosvědčují oficiální upoutávky níže, Renault se rozhodl přijít s novým Espacem. Pokud se ale chystáte zrušit své předplatné pravidelných dodávek kondomů, brzděte, nebude to tak snadné.
Francouzi došli k závěru, že když lidé nechtějí MPV a nechtějí ani něco jako SUV, patrně chtějí SUV. To je nápad! A tak nabídnou přesně to - nový Espace se tak vrátí jako ryzí SUV, podle všeho prodloužená, tedy až sedmimístná verze elektrického SUV Astral. Podle E na konci bude nejspíše znovu jen elektrické. Názor nechť si na to udělá každý sám, podle nás je to ale spíše poslední hřebíček do už velmi dobře stlučené rakve. Jakkoli je tedy třeba dodat, že překonat tisíc ročních prodejů napříč kontinentem nebude asi složité pro nikoho a pro nic...


Toto jsou první oficiální fotky nového Renaultu Espace. I z nich je patrné, že půjde o SUV, podle všeho prodloužený Astral. Foto: Renault
Poslední skutečný Espace byl docela sympaťák, jako pokus zachránit MPV ve stylu crossoveru ale naprosto selhal a skončil bez přímého nástupce. Ten nepřímý jen zvedá obočí, bude to úplně jiné auto. Žijící ze slávy předchůdce? To se ještě uvidí. Foto: Renault
Zdroj: Renault, Data o prodejích: JATO Dynamics
Bleskovky
Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
včeraŽádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP Sprint Aragon: Další vítězství Marca Marqueze včera 15:53
- Salač získal 7. pozici na startu včera 15:44
- Pole Position získal Rueda včera 15:37
- V novém rekordu okruhu si PP vyjel Marc Marquez včera 11:35
- Další vítězstvi Michaela Dunlopa, 9. Dokoupil! 6.6.2025
Nejnovější články
Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
včeraNávrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
včeraVýrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
včeraBMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
včeraPrototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva