PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli

(+ videa) Nizozemský stroj vlastně není auto, ale tříkolka. A není to ani letadlo, ale gyrokoptéra. Má však 230 koní a k mání má být do dvou let.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli

20.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Nizozemský stroj vlastně není auto, ale tříkolka. A není to ani letadlo, ale gyrokoptéra. Má však 230 koní a k mání má být do dvou let.

Slovenský Aeromobil, který v současnosti prochází testováním včetně nedobrovolných „zkoušek” nouzového padáku, není jediným takovým nápadem v poslední době. Měli jsme tu také např. německý pokus jménem Carplane, a nyní se díváme na PAL-V, Personal Air and Land Vehicle, stroj, který pochází z Nizozemska a jde na věc z trochu jiné strany.

Ovšem, stále může fungovat jako auto i jako letadlo, jenže na rozdíl od zmíněných dvou strojů nemá křídla a nemá dokonce ani čtyři kola. Je to tříkolka, vpředu má jedno kolo, vzadu dvě, a máte-li obavu z toho, že se převrátí, není důvod: při jízdě po silnici se může naklápět. Podle výrobce se na silnici chová jako sportovní auto, čemuž se nám ale nechce příliš věřit.

Přerod v létající stroj je prý otázkou minut a na videích níže je vidět, jak postupuje - rozloží se hlavní vrtule, vysune se ocas a pak naskočí motor, který otáčí patrně jak hlavní vrtulí, tak i malou vrtulí na zádi, sloužící pro pohon. A také někam zmizí dveře; patrně zůstávají na zemi, protože PAL-V jako létající stroj si je nemá kde vézt.

Schválně používáme slova létající stroj, nikoliv letadlo. Vizuálně totiž PAL-V připomíná spíš helikoptéru, ale ani to není přesné označení, protože ke startu potřebuje ranvej jako letadlo - nebo jako gyrokoptéra, asi nejpřesnější označení tohoto stroje. Ovšem, označit to ranvejí je možná trochu silné slovo - ke startu stačí 160 metrů dlouhý rozjezd a 50 km/h, pro bezpečné přistání má údajně vystačit pouhých 30 metrů dlouhý kousek dráhy.

V útrobách tohoto stroje je prý „certifikovaný motor”, který je podle zvuků na videu dost možná přeplňovaný - zhruba v 52. vteřině slyšíme něco jako blow-off ventil. Jeho výkon je 230 koní, což má stačit ke zrychlení na stovku do osmi vteřin a maximálku 180 km/h. Váha prázdného PAL-V je 680 kg a 230 kg, tedy dva nepříliš obézní lidi, můžete ještě naložit. Nádrž má stačit na ujetí 1 200 kilometrů při spotřebě 8,3 l/100 km. Ve vzduchu je maximálka stejná, ale dolet je údajně do 500 km.

Výrobce PAL-V udává, že bude možno si ho na přelomu let 2016 a 2017 koupit. Pochopitelně budete potřebovat pilotní licenci, abyste se nemuseli omezovat na jízdu po zemi. A také bude třeba PAL-V zaplatit, což nemusí být tak jednoduchá věc - jeho cena je totiž půl milionu Eur, tedy asi 13,42 milionu korun, a má vzniknout jen 45 kusů.


PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 1 - pal-v letajici auto 01PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 2 - pal-v letajici auto 02PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 3 - pal-v letajici auto 03PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 4 - pal-v letajici auto 04PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 5 - pal-v letajici auto 05PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 6 - pal-v letajici auto 06PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 7 - pal-v letajici auto 07PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 8 - pal-v letajici auto 08PAL-V: nizozemské létající auto má místo křídel vrtuli - 9 - pal-v letajici auto 09
PAL-V mnoho důvěry nebudí, ale patrně funguje

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše