Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pancéřovaná novinka BMW předem selhává v tom nejdůležitějším, elektrický pohon se pro ni vůbec nehodí
10.8.2023 | Petr Prokopec
Že se na tohle auto dá stěží koukat se zalíbením, na to už jsme si snad i zvykli, spojení verze Protection s elektrickým pohonem ale může být fatálním omylem. Možná by ale díky němu mohlo politikům dojít, že elektrický pohon pro řadu aut není dobrým řešením.
Pancéřovaná auta se sice neprodávají ve vysokých počtech, i tak jde ale o segment, který si prestižní výrobci nedovolí přehlížet. Jejich klientela totiž nemá hluboko do kapsy, stejně nemalý jako její bohatství je pak i její vliv. Majiteli či uživateli jsou zkrátka lidé, které se vyplatí si hýčkat, jejich rozhodnutí mohou ovlivnit i prodeje běžných modelů té které značky. Audi, BMW a Mercedes-Benz proto vždy krátce po příchodu základních variant A8, řady 7 a třídy S pouští do světa i jejich provedení pyšnící se odolností vůči palným zbraním i výbušninám.
V minulosti něco takového probíhalo podle zajetého mustru. Výrobci jednoduše sáhli po vrcholné motorizaci, která měla výkonu na rozdávání, a tu osadili dodatečnou ochranou a dalšími vychytávkami. Ač tedy hmotnost vzrostla klidně i o tunu, profesionální šoféři spolu s posílenými brzdami stále měli k dispozici vůz se značnou akceschopností. Momentálně se však automobilky začaly soustředit na elektrický pohon.
Ten je sám o sobě spojen s vysokou hmotností a omezeným dojezdem, zvláště pak při rychlé jízdě. Jakmile tedy ještě přidáte „brnění”, auto v tom nejdůležitějším předem selhává. Podstatou těchto aut totiž není zůstat stát na místě a čekat, jestli dříve někdo zastaví útočníky, nebo se těm podaří překonat zabezpečení a chráněnou osobu zabít. Jakékoli pasivní zabezpečení má v prvé řadě dát možnost řidiči přečkat bezprostřední riziko, z místa útoku ujet a tím posádku ochránit především. Pokud ale máte pod palcem mnohatunové auto, které po hodinách ježdění může mít napůl vybité baterie stačící leda na pár desítek kilometrů rychlé, vlastně pomalé (k tomu za chvíli) jízdy, můžete se brzy stát tím, čemu Angličané říkají „sitting duck” - sedící kachnou, snadným cílem.
Na nové BMW i7 Protection tedy nelze hledět jinak než s obočím zdviženým až k vlasům. Automobilka pro jistotu jeho hmotnost ani neuvádí, už výchozí verze xDrive60 však váží hrozivých 2 715 kg. Jakmile ji pak osadíte maximálním počtem pasažérů a naložíte i maximální povolený náklad, jste dokonce na 3 250 kilech, s pancéřováním a další ochranou půjde o 4- až 5tunové auto jako nic. K jeho pohonu přitom pořád slouží baterie o kapacitě pouhých 101,7 kWh, což je ekvivalent ani ne 26litrové nádrže nafty. Pokud vám zbude polovina kapacity, máte auto schopné jet rychle opravdu jen chvíli.
Navíc je třeba se podivit nad tím, jak málo rychle to bude. Kvůli dodatečnému zatížení totiž čas potřebný ke sprintu na stovku narostl ze 4,7 na 9 sekund! Nejvyšší rychlost pak pro změnu klesla z 240 na 160 km/h. To jsou tristní parametry, takto pomalý vůz bryskně neujede skoro ničemu, i obyčejná Octavia 2,0 TDI se na stovku rozjede za 8,9 sekundy a jede až 228 km/h. „Sitting duck”, lépe i7 Protection nelze popsat.
Za takového stavu je třeba ptát, jaký smysl toto provedení vůbec dává. Na jedné straně je sice hezké, že ochrana skel dosáhla klasifikace VPAM 10, což je nejvyšší úroveň dostupná civilistům, přičemž zbytek karoserie odpovídá stupni VR9, kdy skrze něj neproniknou ani střely letící rychlostí 820 metrů za sekundu, jenže i takový kabát se cílenou palbou unaví a podlehne. Vždy je tedy stěžejní schopnost ujet, v této oblasti však pancéřovaný elektromobil bude strádat.
BMW i proto stejným paketem, jenž dále zahrnuje klasifikaci PAS 300, tedy odolnost vůči minám a granátům, osadilo také spalovací řadu 7. Ta dostala do vínku 4,4litrový osmiválec doplněný mild-hybridní technikou, přičemž soustava produkuje 530 koní. I když tu pak sice máme nižší výkon než u elektrické verze, stále je možné počítat s 6,6sekundovou akcelerací a maximálkou 210 km/h. Obojí dává větší šanci na přežití, stejně jako neskonale delší dojezd či nižší hmotnost.
Smysl i7 Protection tedy opravdu nechápeme, přičemž výhled do budoucna v tomto ohledu nepřináší mnoho nadějí na zlepšení. Na druhou stranu možná první vážný incident politikům, kteří budou pancéřované elektromobily jistě také používat, otevře oči. Nepřejeme jim nic špatného, nejlépe tak ale poznají, že elektromobily se pro 100 % možných využití automobilu nehodí. O nic jiného vlastně v celé debatě o elektromobilech nejde, nic jiného se už roky říci nesnažíme.
Aktuálně tak jen dodáme, že spalovací model dostal navíc samo-zatahovací nádrž, jenž dokáže zabránit úniku paliva. Stejně jako i7 Protection pak užívá 20palcová litá kola osazená pneumatikami PAX, které i po prostřelení umožňují únik při rychlostech do 80 km/h. Uvnitř je pak možné počítat nejen s příkladným komfortem a luxusem, nýbrž také se zásobníkem čerstvého vzduchu, hasicím zařízením či ovládáním dodatečné radiokomunikace a všemožných majáčků.
























BMW se pochlubilo pancéřovanou verzí nového modelu i7 zvanou Protection. Naštěstí bude k dispozici i její spalovací provedení, neboť... Foto: BMW
...každý pancíř časem útočníkům podlehne. Proto záleží na schopnosti uniknout z místa činu, která je u elektrické verze skutečně tristní. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
včeraMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Je pro Moto2 lepší přípravou Moto3 nebo MS-SSP? včera 16:40
- Časový program GP Rakouska včera 16:00
- Debut Nagashimy v MotoGP? 11.8.2025
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP 11.8.2025
- Vítězný double Marka Červeného 10.8.2025
Nejnovější články
Volkswagen oznámil zaměstnancům, že skončí se všemi modely ID. Sálem se začal nést bouřlivý potlesk
před 2 hodinamiZkrachovalá největší evropská továrna na baterky našla kupce toho, co z ní zbylo. Je to další firma žijící z peněz „těch druhých”
včeraModerní „obdoba Modelu T” od Fordu je fraška. O nic převratného by nešlo ani před 5 léty, a to si další roky počkáme
včeraÚchvatný nový „analogový” supersport s V12 manuálem a nízkou hmotností je nadějí, že vše ještě není ztraceno
včeraŠéf Mercedesu, který chtěl zakázat vlastním zákazníkům spalovací auta od roku 2030, teď volá po zrušení jejich zákazu od roku 2035
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 08.12. 23:08 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.10. 23:28 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.10. 15:38 - Truck Daškam
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB